Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tatt privatisteksamen i samfunnsfag selv, men jeg lærte meg at jeg måtte se på kompetansemålene i det enkelte faget for å lykkes. Kompetansemålene er ofte oppgitt i læreboken og pensum baserer seg på kompetansemålene. Hvis du for eksempel i henhold til kompetansemålene skal "forklare årsaker til arbeidsløshet og hvordan de kan reduseres" kan du se i boken et kapittel sannsynligvis handler om arbeidsløshet. Å trekke inn andre relevante kompetansemål kan være en fordel. 

Kompetansemålene er det du skal kunne, og det er det sensor er ute etter :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i samfunnsfag (som i de fleste andre fag), er det viktig å kunne kombinere det å ha en viss kontroll over fagstoffet og det å kunne bruke dette til å diskutere og reflektere over samfunnet vårt i dag. Med dette mener jeg at du må kunne de faglige forklaringene på både begreper og samfunnsfaglige fenomener (feks arbeidsledighet som nevnt over), samtidig som du klarer å diskutere dette på en selvstendig måte. Det å gjengi fagstoff får deg sjeldent høyt opp på karakterskalaen.

Enig i at kompetansemålene er et godt utgangspunkt da det er det sensor vurderer deg ut ifra, men problemet er at kompetansemålene ofte er ganske vage og vide noe som gjør det ikke alltid like enkelt å vite akkurat hva man må kunne.

Et annet tips er å følge med i nyhetene og ta tak i dagsaktuelle temaer. Ofte kan disse brukes til å illustrere mye av det som dekkes i samfunnsfag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill! Dere har ikke tilfeldigvis noen besvarelser jeg kan ta en titt på? Som du selv sa så er kompetansemålene fryktelig omfattende og vide, og jeg rekker neppe å si alt det på 10 minutter!

Har dessverre ikke det :( Du vil neppe bli eksaminert i alle ​kompetansemålene, men kanskje 2-3 stk. fra en eller flere deler av pensum. Da jeg tok psykologi 1 (muntlig) i vår fikk jeg i oppgave å svare på 2 kompetansemål, og fikk ett spm. fra hva som helst på den uforberedte delen :) Vil tro det noe av det samme kan være aktuelt for samfunnsfag også :) Som nevnt over her bør du starte med kompetansemålene, og som Tomeito sier bør du komme med begreper/teorier og diskutere disse knyttet til oppgaven du får :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Da jeg tok samfunnsfag som privatist gjorde jeg følgende

1. svarte på alle kompetansemålene (tror det var en oversikt i boka for hvilke sider som svarte til hvilke kompetansemål?)

2. fulgte litt ekstra med i media 

3. dro på eksamen og skravlet i vei. tror ikke de rakk å stille noen spørsmål.

Hadde dog alle svarene mine til kompetansemålene på pcen, som jeg merkelig nok ikke fikk ha med inn på forberedelsesrommet (merkelig fordi jeg fikk det på en annen privatisteksamen, men da en annen skole), så ble litt stresset av akkurat det. Men, det er ikke et stort pensum og hvis man har gått gjennom det én gang så skal det nok gå bra. En god måte å øve på stoffet er å snakke med seg selv/holde miniforedrag alene. Slik får du lært deg å formulere stoffet høyt.

Du skrev "jeg rekker neppe å si alt det på 10 minutter", trodde man snakket i 20-30 minutter? Synes å huske jeg gjorde det i hvert fall. Men ja, uansett er jo det lite tid, som går veldig fort.

Lenke til kommentar

Er

1. svarte på alle kompetansemålene (tror det var en oversikt i boka for hvilke sider som svarte til hvilke kompetansemål?)

Hadde dog alle svarene mine til kompetansemålene på pcen, som jeg merkelig nok ikke fikk ha med inn på forberedelsesrommet (merkelig fordi jeg fikk det på en annen privatisteksamen, men da en annen skole), så ble litt stresset av akkurat det. Men, det er ikke et stort pensum og hvis man har gått gjennom det én gang så skal det nok gå bra. En god måte å øve på stoffet er å snakke med seg selv/holde miniforedrag alene. Slik får du lært deg å formulere stoffet høyt.

Du skrev "jeg rekker neppe å si alt det på 10 minutter", trodde man snakket i 20-30 minutter? Synes å huske jeg gjorde det i hvert fall. Men ja, uansett er jo det lite tid, som går veldig fort.

har du mulighet til å dele noen av dine besvarelser?:))

Lenke til kommentar

Er

har du mulighet til å dele noen av dine besvarelser? :))

Tror du vil ha vanskeligheter med å finne noen som vil dele besvarelsene sine, da eksamenen er muntlig? Eller kanskje du mener på kompetansemålene? Isåfall, så vil det være liten hjelp i å lese andres besvarelser (har uansett slettet alt tilknyttet det faget). Se her: https://www.udir.no/kl06/SAF1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg1-vg2 . Hva har du gjort hittil? Hva er målet ditt? Hvis du 'tror' du er forberedt - så er du nok det. Dette er muligens et av de enkleste VGS-fagene. Som sagt, følg litt med på nyheter, og bare snakk i vei på eksamen, så burde det gå greit. 

Lenke til kommentar

Enig i dette. Det er et fag som er ganske enkelt å komme seg igjennom selv uten noen særlig forkunnskaper. Følger man litt med klarer man flere sider av faget, og får du temaet om sosialisering er det bare å jatte i vei om din egen sosialisering, roller og kjønnsroller som alle har peiling på.

Hvis du skal gjøre det veldig bra krever det selvfølgelig mer. Da må du få inn fagbegreper og eventuelle teorier. Mange sliter i samfunnsfag og lignende fag fordi de ikke klarer å få til dette. De kan gjerne snakke fritt og fint om temaet i seg selv, men sliter med å trekke inn begrepene og teoriene. Men det er også litt motsatt: Kan du bare begreper og teorier (altså fagstoffet) uten å bruke det til å forklare og diskutere det faktiske samfunnet, når du heller ikke så høyt opp.

Derfor er samfunnfag et fag det er enkelt å gjøre det greit/ganske bra i, men ikke så enkelt å gjøre dritbra i - selv om det nok er enklere enn i mange andre fag. 

Jeg tror du uansett ikke trenger å bekymre deg. Jeg har ikke vært sensor på privatisteksamen, men flere ganger for vanlig muntlig eksamen i samfunnsfag på vgs og har til gode å stryke noen (og noen har kunnet særdeles lite)

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...