Seawanderer Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 eg har ein presentasjon om middelaldern i norge og europa + vikingtia som skal vare i 5-10 min. kan bruke powerpoint, noe eg tenker å gjøre. også sitt eg litt fast om kva eg ska ha med på presentasjonen.. har lagt frem følgende ting (ikke bestemt rekkefølge): - tidsopplysninger (når de ulike middelaldertidene startet og sluttet) tidlig middelalder + vikingtia (det meste av tiden vil nok gå på denne delen siden den er størst, eller hva?): - kristningen av vest-europa (kort om det kristne middelaldersamfunnet, klostrene?) - islam - ny verdensreligion (kort om mekka som sentrum av religionen, sjia og sunni, koranen, kvinnekår?) - veksten av det arabiske verdensriket (kort om beduiner, bysantinere) - svekkelsen av kalifatet - frankerriket (kort om det og karl den store) - angrepet på lindisfarne klosteret - hva er en viking? (kjennetegn, andre navn osv) - hvor og hvordan de vandret (tenkte å skisse opp et kart av noe slag som viser ferdene/toktene dems, litt om skipene dems og mannskapet) - om at middelaldern også kalles riddertiden (hva det innebærer osv.) - levekår (hvor viktig jern var på den tia, jordbruk, gårdsarbeid, handel o.l) - fjernhandelen - befolkningsvekt - høvdinger og krigerkulturen til vikingene - lensoppløsningen - litt om auster- og vesterveg - samlingen av norge (liten innblikk i kongene vi hadde som f.eks h. hårfagre, håkon den gode osv.) - slutten på vikingtia (kanskje ta med snorre sturlasons verk?) høy- og seinmiddelalder: - hovedelene blir vel korstogene og investiturstriden (skrive litt om keisernes og pavens makt, korstogene i europa og midtøsten? tenkte også å vise frem et kart som viser korsfarerstatene? vil også nevne om nordmenn som deltok i korstogene i midtøsten, kanskje?) - konsekvenser av korstogene? - borgerkrigene (innblikk i det generelle hva det gikk i samt et par sentrale personer?) - kirkens maktstyrking (kanskje man kan innlempe den i forrige punkt?) - storhetstiden i norge (forklaring om at norge blir en egen stat?) - krisetider - kort om grotiden - kort om vasaller og kronvasaller - kort om det tysk-romerske riket - befolkningsveksten i europa - begynnelsen på unionstia - føydalsamfunnet (kort om de ufrie bøndene og hva+hvordan føydalsystemet var og fungerte) - kalmarunionen - svartedauen (starten, hva den var, hvordan innvirkning den og de andre epidemiene hadde i på norge og europa, slutten?) ser jo at det er ganske mye å legge fram på så kort tid.. men hvilke punkter mener dere at eg MÅ ha med i presentasjonen min? og kva kan eg "kutte ut" fra presentasjonen evt. legga til?? 5-10 minutter er ikke lange tia, så eg håper på å få med meg det mesta som har de viktigste betydningene. må også huske på at eg skal bruke et par kart + bilder i fremvisningen. har dere noken andre tips eg bør ta med, kanskje? hadde satt stor pris på tilbakemledinga. takk førr hjelpa på forhånd ! ps: beklage for de mange skrivefeilene. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg vil anbefale å korte dette veldig mye ned. Dette er etter min mening, og jeg er historielærer på vgs, alt for omfattende. Jeg tviler på at du vil kunne komme gjennom alt sammen, hvis du gjør det er det et sprintløp og det fungerer sjeldent i en muntlig presentasjon. Hadde det ikke gått an å velge ut noen ting? Det har man alltid lov til å gjøre hvis man forklarer hvordan og hvorfor du gjør det! Hvis du vil velge ut noe, bør du fokusere på det du selv føler deg tryggest på. Er det vikingtida, går inn for det. Er det noe annet, velg det. Lenke til kommentar
Seawanderer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg vil anbefale å korte dette veldig mye ned. Dette er etter min mening, og jeg er historielærer på vgs, alt for omfattende. Jeg tviler på at du vil kunne komme gjennom alt sammen, hvis du gjør det er det et sprintløp og det fungerer sjeldent i en muntlig presentasjon. Hadde det ikke gått an å velge ut noen ting? Det har man alltid lov til å gjøre hvis man forklarer hvordan og hvorfor du gjør det! Hvis du vil velge ut noe, bør du fokusere på det du selv føler deg tryggest på. Er det vikingtida, går inn for det. Er det noe annet, velg det. takker for svar. ja, var akkurat det jeg lurte på.. har som sagt funnet frem til en hel del her, men jeg vil jo kutte ut noe, men er litt usikker på hva som er viktigst og hva jeg kan fint klare uten. har du noen tips om hva jeg bør ta med? brorparten av fremføringen vil ta for seg tidligmiddelalder og vikingtia, mens høy og seinmiddelalder vil bli kortest. men, velge ut elementer jeg kan la være å ta med.. hva om presentasjonen blir noe ala det her: tidlig middelalder + vikingtia: - kristningen av vest-europa' - germansk-romersk kulturblanding - islam - karl den store - føydalismen - vikingtia (kart som viser ferdene, angrepet på lindisfarne kloster, koloniseringen og lensoppløsningen) høy + seinmiddelalder: - investiturstriden - korstogene - svartedauen og epidemiene - vekstperioden i norge og europa - storhetstiden i norge - sverre og magnus erlingsson (innføringen av primogenitur) - innledningen av hundreårskrigen (kan kanskje levne dette utenfor, eller?) hva tenkes om det da? der har jeg vel fått med meg det viktigste, hva? det ser ut til at jeg har tatt flere punkter på høy+ sein, men de kan man fortelle kort og enkelt. tidlig middelaldern har færre punkter, men krever bredere forklaringer. noen kommentarer? Lenke til kommentar
G Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) 5 - 10 minutt er jæklig kort tid å holde foredrag på. Du rekker knappt å trekke pusten. Du må nesten øve deg på å få fortalt nok på kort tid, men ikke på en heseblesende rask måte heller, fordi da mister lytterne interessen. Du er nok nødt å velge deg ut en mye mer snever ting å fortelle om, for å gjøre det interessant å høre på. Men, nå skal vel publikum late som om de aldri har hørt om det. F.eks. så kunne du kanskje greid deg godt med å fortelle "alt" omkring svartedauden og de konsekvensene den hadde for hvor langt i bakevja vi havnet og hvor avhengige vi ble av naboland og skipshandelen. Men selv det krever jo en god del studering for å fortelle godt. Du kunne sikkert ha pratet i mer enn 3-4 timer i strekk om alt det du har på listen din. Endret 22. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Ein tommelfingerregel er at du bruker 1 min per slide. Så skal du holde tida så bør du ikkje ha fleire enn 10 slides i presentasjonen. Lenke til kommentar
Seawanderer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) selvfølgelig glemmer jeg å nevne at dette er en fremføring jeg skal gjøre kun foran læreren (da jeg er forsinket med det her pga. sykehusopphold), men ja, jeg må jo holde meg innenfor temaet.. 1 min pr. slide høres jo bra greit ut det da. takker for tips og råd, folkens! tar gjerne imot flere tips og råd. Endret 22. oktober 2017 av Seawanderer Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 En annen innfallsvinkel kunne vært å ta et par "highlights" fra hele perioden, det aller aller viktigste etter din mening, og forklare hvorfor de er så viktige for å forstå middelalderen som en helhet. Da kan du vise evne til forståelse, diskusjon og refleksjon uten at du nødvendigvis trenger å ha en hel haug med fakta på plass. Jeg snakker da om kanskje 3-4 ting. Bruker du 2 min pr ting, har du 8 minutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå