Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc eller 300cc scooter?

Anbefalte innlegg

Hei

Det er noe jeg lurer på og har et spørsmål til dem som har erfaring med 125cc og oppover. Jeg holder på med mc lappen fordi jeg er møkkalei av å kjøre en 50cc scooter som jeg har gjort i mange år. Det er så mange ulemper med det. 

Jeg er ikke fan av høy fart og er mer opptatt av å kunne holde fartsgrensen og da er det snakk om 70kmt her hvor jeg bor. 80kmt hadde også vært kjekt, men det viktigste er å holde iallefall 70kmt på flatbakke og gjerne i oppoverbakke også.

Jeg vurderer både 125cc og 300cc. Vil en 125cc scooter klare det fint å kjøre 80kmt? Vil den klare det i oppoverbakke også? Hva med 300cc da, har det egentlig noe hensikt å kjøpe en 300cc? For det eneste jeg vil tjene på det er vel bedre toppfart og aksellerasjon?

Fornuften sier 125cc, men jeg har også lyst på 300cc. Ønsker å skjekke hva dere har å si først.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis prisen ikke spiller noen rolle vil jo en større sykkel ofte være bedre og mer påkostet. Som du vet, trenger du førerkort for klasse A eller A1 for hhv. tung og lett motorsykkel. Prisforskjellen er null kroner, stort sett. Grunnpakka koster litt mindre på lettsykkel, men de fleste trenger flere timer for å bli trygge motorsyklister, og da blir den prosentvise forskjellen liten. Jeg foreslår derfor at du tar A, tung motorsykkel uansett. 

Hvis det for eksempel er Vespa 125 eller 300 du vurderer, så er jo 300 en sykkel til rundt 60 000 ny. Du må være forberedt på at verditapet blir stort. En 300 kubikks scooter er lite ettertraktet, og er enten veldig billig, eller veldig tungsolgt. 

Når det kommer til dine behov, så vil begge oppfylle dem. Hadde det vært meg, ville jeg hatt en 300. Mer moro, mer effekt som bistår i hverdagen. Du må huske at du ikke lenger vil være den alle vil forbi, du er den som vil forbi alle. 

Husk skikkelig kjøreutstyr, ikke bare hjelm og hansker !

Lenke til kommentar

Hei

Jeg takker for svar. Jeg "holder" på med klasse A nå. Det vil si, jeg hadde obligatorisk teorikurs 25/10-17. Så finner jeg ut at det faktisk er sesong i mc miljøet. At jeg må faktisk vente til februar/mars før jeg kan regne med å fortsette med A-lappen. Jeg var faktisk på det nest siste teorikurset til kjøreskolen min. Jeg trodde alle var like hardcore som meg som kjørte året rundt på en 50cc scooter. At det var sesong ante jeg ikke. jaja, det er jo mye lettere å kontrollere et lett kjøretøy som en 50cc scooter enn et kjøretøy som veier 2-3ganger mer på glatten tipper jeg. 

Det er klasse A jeg skal ta. Noe annet hadde vært tabbe fordi jeg er allerede 34år gammel. Kjøreskolen sa også til meg at jeg måtte få skikkelige kjøreklær. Det vil si  skinn/goretex jakke/bukse med beskyttelse for rygg, albue, legg osv. Hele pakken. Høres jo fornuftig da selv om det gjør lappen rundt 10-12k dyrere.

Jeg så syklene som kjøreskolen hadde. De var alle mellom 600-800cc. Jeg er vant å sitte på scooter og det første jeg tenkte var at jeg kommer til å bli kjemperedd for å svinge. At kjørelærer begynte å snakke om "kontrastyring" så ble det enda verre. Virket som om man ba om å velte.

Å svinge på en scooter og en "racer" sykkel, er det 2 helt forskjellige måter? Når jeg kjører på scooter så "lener" jeg på meg (flytter tyngdepunktet), dytter egentlig rattet minimalt. Kan vel knapt kalles kontrastyring.

Lenke til kommentar

Om du söker en scooter och väljer mellan 125cc och 300cc och bara har planer på att köra under 80 km/h så spelar det mindre roll även om en 125cc får arbeta mer än var en 300cc får göra. Personligen skulle jag satsa på en 4-takts 300cc.

Bensinförbrukningen rent allmänt är lägre på en 4-takts maskin.

Sedan får du väl också kolla upp hur försäkringen ligger på resp scooter.

Japanska hojar rent allmänt håller hög kvalitet. En varning - håll dig borta från Kina-byggen. De ställer bara till med problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...