Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dobbeltslag- Høy puls- Panikkangst

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det hele startet for noen måneder siden, da jeg plutselig ble rammet av panikkangst.

Jeg som aldri har vært plaget med angst i noen form.

Det rammet meg helt ut av det blå, jeg slet med å puste, brystsmerter, jeg var helt sikker på at det var et hjerteinfarkt.

Og der i fra ballet det på seg, til å daglig tro at jeg er rammet av alvorlig sykdom relatert til hjerte/lunger.

Jeg har vært på legevakt, blitt hastet på sykehus og tatt flere EKG. Det eneste funnet er høy puls (er henvist til 24timers EKG) og har siden dette oppstod vært plaget med ubehagelige dobbeltslag på hjertet.

Dette har vært ufattelig vanskelig, dette ligner ikke meg, føler jeg har mistet meg selv.

Men de fysiske symptomene er så sterkt tilstede, at jeg klarer ikke tenke på annet nærmest.

Ja, jeg har oppsøkt hjelp på alle mulige måter og jobber mye med meg selv. Har hatt en lang periode som har vært bra..

Men i natt våknet jeg brått med HØY puls og tenkte at NÅ, nå skjer det! Og jeg er livredd, jeg gruer meg til å legge meg..

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, men er det noen der som har opplevd lignende?

Jeg føler at jeg står midt mellom det å være helt bevisst på at dette er angst og å oppriktig lure på om jeg faktisk kan ha en fysisk lidelse jeg bør bekymre meg over..

Anonymous poster hash: d1251...25e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slet lenge med angst rundt egen helse, og opplevde også ekstremt høy puls i perioder, samt at hjertet "hoppet over slag" i perioder der jeg trente mye og fikk i meg mye koffein. Jeg gjennomførte døgnmålinger på både rytme (EKG) og blodtrykk, der det ble funnet ut at alt var ok. Allikevel slo jeg meg ikke til ro med dette. Regner med at du føler det litt på samme måte - selv om legen finner ut at alt står bra til med helsa di, føler du at det er noe galt?

Dersom de ikke finner noe galt på 24 timers EKG, ville jeg anbefalt å gå til psykolog (dersom du ikke allerede gjør det). Jeg er mye bedre i dag, men angrer på at jeg aldri tok initiativ til psykologtime.

Studerer du? Problemene mine ble mye bedre etter at jeg ble ferdig med utdanninga mi, selv om jeg nå er i en jobb som kan være ganske stressende. Usikkerhet - i form av utdanning, bosituasjon og forhold - kan slå ut på mange måter, for eksempel angst.

Håper det ordner seg for deg!

Anonymous poster hash: 9cc6e...99c
Lenke til kommentar

Ja, jeg opplever mye av det samme som deg.

Jeg fikk beskjed av lege om å kutte koffein og etter det har dobbeltslagene blitt mye bedre, men har fremdeles kanskje 1-3 skikkelig harde dobbeltslag i løpet av dagen. Før det var det jo håpløst.

Jeg har fått time hos psykolog, ser frem til det! Og har drøftet dette med mange og søkt råd overalt, men som du sier så er det vanskelig å finne trøst når det fysiske er så fremtredende.

Jeg har en veldig stressende jobb, hverdag og studerer. Så jeg skjønner jo til en viss grad at stess kan være en årsak, men jeg har jo taklet dette fint før?

Søker selvfølgelig rundt på nettet etter informasjon på nettet og finner mye hjelp der, men alt for ofte dukker det opp «alvorlig», «plutselig død», «hjertefeil» osv! Da er det gjort, da skal det ramme meg.

Jeg er jo ung (tidlig 20-årene) og har god helse ellers, så har jo ingen grunn til å tenke sånn.

Eneste er at jeg snuser. Leste her om dagen at risikoen for død er høyere om du har en snus «inne» hvis du skulle rammes av infarkt, slag o.l.

Så du kan tro jeg finner nok å engste meg over.

Den episoden i natt der jeg bråvåknet med skyhøy puls er første gang jeg opplever og har enda ikke turt å søke meg frem til hva det eventuelt kan ha vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...