Styrmann Smisk Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Har fått et munnsår inni kjeften. Er rund og på størrelse med en liten kvise. Har hatt djevelskapen i en knapp uke. Til å begynne med kjente jeg ikke noe til den, men de siste dagene har det gjort vondt når jeg kommer borti den eller spiser krydret mat. Trenger tips, skal jeg gå til legen eller prøve noe selv? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Det er nok munnskold. Hadde det nettopp selv, tok nesten 2 uker før det gikk bort av seg selv. Så unngå sterk mat og prøv å la være å irritere såret/blemmen. Trenger ikke noe behandling, selv om det er jævlig kjipt, så går det altså bort av seg selv. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Munnskyllevann. Hjelper egentlig ikke. Velkommen i "klubben" forresten. Har hatt samme faenskapet stort sett hele voksne livet, så om du skulle finne en eller annen "mirakelkur" så er det fint om du deler erfaringer. Har selv prøvd en hel rekke "tiltak", uten at noe egentlig hjelper. Det finnes medikamenter som du kan spraye eller smøre oppå munnsåret slik at det skal gi en mekanisk beskyttelse og dermed mindre smerte, men egen erfaring er at dette har svært kortvarig virkning. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2017 Fack me. Såret er i rett høyde til at tannbørsten skraper borti Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Føler med deg, ble nettopp ferdig med en på tunga, ikke gøy. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Det er vondt som faen, men det er mulig det hjelper å unngå stress. En tannlege jeg hadde engang fortalte meg at hun så det stadig vekk på studenter, og spesielt rundt eksamenstider. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 25. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2017 Såret har begynt å trekke seg tilbake nå. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Dette heter after. Har vært tidvis plaget selv. Utløses gjerne av stress kan det virke som. Det finnes en Q-tips på apoteket du kan bruke. Den "etser" vekk såret. Men koster vel en hundrings. Hadde ikke gått til lege for dette, så sant det ikke er langvarig da. Anonymous poster hash: c1c94...332 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 En lege jeg snakket diskuterte dette med en gang spekulerte i om det kunne være noe han kalte en autoimun respons (om jeg nå husker begrepet riktig). Om det er tilfelle eller ikke vites ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Bytt til tannkrem uten sånn skummemiddel og bruk denne hvis du får det igjen: https://www.vitusapotek.no/oralmedic-afteblemmer-og-sarbehandling-i-munn-2-behandlinger/p/870801?source=googleps&gclid=CjwKCAjw-NXPBRB4EiwAVNRLKut3zdgNt4oPUysHZQdFRGn7yQZFj0lplbPRv5klJI-JlKeNL8RrjRoCGG4QAvD_BwE Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 En lege jeg snakket diskuterte dette med en gang spekulerte i om det kunne være noe han kalte en autoimun respons (om jeg nå husker begrepet riktig). Om det er tilfelle eller ikke vites ikke.Dette er en hypotese. Man ser f.eks. at det henger sammen med betennelsestilstander i kroppen, f.eks. i forkant/etterkant av en forkjølelse. Stress virker også inn på immunforsvaret. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 1. Unngå at tannbørste skraper borti såret. Ta om nødvendig tak i kjeften med hånda og dra vekk huden så tannbørsten får plass. 2. Bruk ikke-skummende tannkrem, f.eks zendium 3. Prøv å skylle munnen med corsodyl. Det funka veldig bra for meg Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Munnskyllevann. Hjelper egentlig ikke. Velkommen i "klubben" forresten. Har hatt samme faenskapet stort sett hele voksne livet, så om du skulle finne en eller annen "mirakelkur" så er det fint om du deler erfaringer. Har selv prøvd en hel rekke "tiltak", uten at noe egentlig hjelper. Det finnes medikamenter som du kan spraye eller smøre oppå munnsåret slik at det skal gi en mekanisk beskyttelse og dermed mindre smerte, men egen erfaring er at dette har svært kortvarig virkning. Har også vært plaget av dette en del, både som barn og som voksen. tror det er genetisk, da både mor og bestefar har hatt samme greiene. Har de først oppstått så hjelper ingenting annet enn tålmodighet. Men fikk henvisning til B-vitaminer (Longo Vital) av legen som har hatt en forebyggende effekt. https://helsenorge.no/sykdom/ore-nese-hals-og-munn/after Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg hadde kjeften full av slik en gang, rundt halsen. Klarte hverken og svelge mitt eget spytt eller spise. Eneste jeg spiste var litt joghurt hver dag i 2 uker.. Kanskje de jævligste ukene i mitt liv. Var hos legen, men eneste han ga meg var en bedøvende salve jeg skulle smøre på. Som overhode ikke fungerte. Det som funket for meg var å skylle munnen flere gang om dagen med Listerine (Den sterkeste). Da kom de bort etterhvert + det hjalp mot smerten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg har prøvd diverse salver og sprayer som liksom skal virke bra. Det fungerer i kanskje et par minutter og er noe jæv"¤% kliss! Oral Medic, derimot, svir som bare f@£n i et sekund og så merker jeg ingenting. Det holder helt til det er borte. Merker til og med ingenting uansett hva jeg spiser eller drikker eller om jeg pusser tenna og kommer borti. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Det forsvant for noen dager siden! Skal prøve rådene deres nærmere om det kommer tilbake Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg pleier å ha en pakke liggende så jeg kan klaske det på med en gang det dukker opp. En pakke holder til to after. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg har en liten flaske med Bonjela stående til bruk når det kommer after. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå