Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Munnsår inni munnen

Styrmann Smisk

Anbefalte innlegg

Har fått et munnsår inni kjeften. Er rund og på størrelse med en liten kvise.

Har hatt djevelskapen i en knapp uke. Til å begynne med kjente jeg ikke noe til den, men de siste dagene har det gjort vondt når jeg kommer borti den eller spiser krydret mat.

Trenger tips, skal jeg gå til legen eller prøve noe selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok munnskold. Hadde det nettopp selv, tok nesten 2 uker før det gikk bort av seg selv. Så unngå sterk mat og prøv å la være å irritere såret/blemmen.

Trenger ikke noe behandling, selv om det er jævlig kjipt, så går det altså bort av seg selv.

Lenke til kommentar

Munnskyllevann. Hjelper egentlig ikke.

Velkommen i "klubben" forresten. Har hatt samme faenskapet stort sett hele voksne livet, så om du skulle finne en eller annen "mirakelkur" så er det fint om du deler erfaringer.

Har selv prøvd en hel rekke "tiltak", uten at noe egentlig hjelper. Det finnes medikamenter som du kan spraye eller smøre oppå munnsåret slik at det skal gi en mekanisk beskyttelse og dermed mindre smerte, men egen erfaring er at dette har svært kortvarig virkning.

Lenke til kommentar

En lege jeg snakket diskuterte dette med en gang spekulerte i om det kunne være noe han kalte en autoimun respons (om jeg nå husker begrepet riktig). Om det er tilfelle eller ikke vites ikke.

Dette er en hypotese. Man ser f.eks. at det henger sammen med betennelsestilstander i kroppen, f.eks. i forkant/etterkant av en forkjølelse. Stress virker også inn på immunforsvaret.
Lenke til kommentar

Munnskyllevann. Hjelper egentlig ikke.

Velkommen i "klubben" forresten. Har hatt samme faenskapet stort sett hele voksne livet, så om du skulle finne en eller annen "mirakelkur" så er det fint om du deler erfaringer.

Har selv prøvd en hel rekke "tiltak", uten at noe egentlig hjelper. Det finnes medikamenter som du kan spraye eller smøre oppå munnsåret slik at det skal gi en mekanisk beskyttelse og dermed mindre smerte, men egen erfaring er at dette har svært kortvarig virkning.

Har også vært plaget av dette en del, både som barn og som voksen. tror det er genetisk, da både mor og bestefar har hatt samme greiene. Har de først oppstått så hjelper ingenting annet enn tålmodighet.

Men fikk henvisning til B-vitaminer  (Longo Vital) av legen som har hatt en forebyggende effekt.

https://helsenorge.no/sykdom/ore-nese-hals-og-munn/after

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjeften full av slik en gang, rundt halsen. Klarte hverken og svelge mitt eget spytt eller spise. Eneste jeg spiste var litt joghurt hver dag i 2 uker.. Kanskje de jævligste ukene i mitt liv. :p Var hos legen, men eneste han ga meg var en bedøvende salve jeg skulle smøre på. Som overhode ikke fungerte.

Det som funket for meg var å skylle munnen flere gang om dagen med Listerine (Den sterkeste). Da kom de bort etterhvert + det hjalp mot smerten. 

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd diverse salver og sprayer som liksom skal virke bra. Det fungerer i kanskje et par minutter og er noe jæv"¤% kliss!

Oral Medic, derimot, svir som bare f@£n i et sekund og så merker jeg ingenting. Det holder helt til det er borte. Merker til og med ingenting uansett hva jeg spiser eller drikker eller om jeg pusser tenna og kommer borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...