Ung Spiller Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hei Jeg lurer på hvordan vi kan finne ut om et stoff er et salt eller et molekyl:-) Kan man bruke det periodiske system? Hvordan vet man at NaCl er et salt, mens H20 er et molekyl? Takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Bånd mellom et ikke-metall og et alkalimetall / alkali jordmetall / metall er typisk ion-bånd Bånd mellom to ikke-metaller er typisk kovalent bånd Salter har ion-bånd, molekyler har ikke. Endret 21. oktober 2017 av Elefantmesteren 3 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Bånd mellom et ikke-metall og et alkalimetall / alkali jordmetall / metall er typisk ion-bånd Bånd mellom to ikke-metaller er typisk kovalent bånd Salter har ion-bånd, molekyler har ikke. En venn av meg fortalte meg hvis den kjemiske formelen inneholder både metall og ikke-metall, er det et salt, men hvis den bare inneholder ikke-metall, er den et molekyl. Lenke til kommentar
PopcornFest Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 En har noen definisjoner å gå etter, les litt her: http://www.chemteam.info/Bonding/Electroneg-Bond-Polarity.html Kort fortalt kommer det ned til differansen i såkalt elektronegativitet mellom forbindelsene som inngår. Dette er en størrelse en kan slå opp i en tabell, for eksempel her: https://en.wikipedia.org/wiki/Electronegativity Det er typisk tre bindingstyper som veldig mange kjemiske forbindelser faller innenfor. Disse er definert ut i fra følgende elektronegativitet: * Upolar kovalent binding, diff i elektronegativitet på ~0.5 * Polar kovalent binding, diff i elektronegativitet mellom 0.5 og ~1.6 * Ionebinding, diff i elektronegativitet ~2.0 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå