Gå til innhold

OL i Vancouver 2010: Dette er framtidaOL i Tokyo 2020: Dette er fortsatt framtida


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i huleste skal man bruke hydrogen som energibærer når vi har batterier som er ekstremt mye bedre.

Sannheten er at i tilfellene rene batteri fartøy ikke er realistisk vil det gi mye mer mening med bio-drivstoff/batteri hybrider en det er med hydrogen/batteri hybrider.

På lang sikt vil behovet for drivstoff systemer falle til et nivå det ikke er nødvendig eller verd å gjøre til nullutslipp når fartøyet kjører lokalt vil det uansett måtte kjøre på ren batteeikraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste skal man bruke hydrogen som energibærer når vi har batterier som er ekstremt mye bedre.

Sannheten er at i tilfellene rene batteri fartøy ikke er realistisk vil det gi mye mer mening med bio-drivstoff/batteri hybrider en det er med hydrogen/batteri hybrider.

På lang sikt vil behovet for drivstoff systemer falle til et nivå det ikke er nødvendig eller verd å gjøre til nullutslipp når fartøyet kjører lokalt vil det uansett måtte kjøre på ren batteeikraft.

 

Jeg tror Japan er hydrogenvennlig fordi de har god tilgang til gass overalt og lite kapasitet til å øke strømforbruket, særlig etter stengingen avv div atomkraftverk, hvis jeg har skjønt riktig. Dampreformering av naturgass.

 

Norge er selfvølgelig noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror Japan er hydrogenvennlig fordi de har god tilgang til gass overalt og lite kapasitet til å øke strømforbruket, særlig etter stengingen avv div atomkraftverk, hvis jeg har skjønt riktig. Dampreformering av naturgass.

 

Norge er selfvølgelig noe helt annet.

 

 

Er redd det kan være mye sant i det du sier.

 

Det blir derfor uredelig å snakke om nullutslipp og Vannets kretsløp blå-vaskingen med med akronymet Sora som skal stå for «Sky, Ocean, River, Air» blir også stygt missvisende.

 

Om dette er tilfellet går bussen i virkeligheten på gass. Ja det produseres vann ved kjøring pluss CO2 på fabrikken hvor hydrogenet tas ut. Omtrent samme resultatet for både vann og CO2 som om de hadde kjørt bussen på gassen direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mye negativt om hydrogen her. Hydrogen vil nok spille en viktig rolle i fremtidens energimiks, fordi hydrogen er lett å lagre og kan brukes av alle som ikke har lademulighet. Vi ser allerede at strømproduksjonen blir mer og mer ujevn pga ustabil produksjon fra solceller og vindmøller. Når det blåser mye er det ofte vindmøller som må stenge fordi det ikke er kapasitet i strømnettet til å ta i mot all strømmen, eller fordi det ikke er behov for den. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft.

 

Det er i dag mangw som ønsker å kjøpe hydrogenbil, men det hjelper ikke når myndighetene i Norge ikke vil subsidiere fyllestasjoner. Vi bruker milliarder av kroner hvert år på å subsidiere elektriske matpakkebiler, men å bruke noen millioner på å bygge hydrogenstasjoner slik at drosjer og folk uten lademulighet kan kjøre miljøvennlig er av en eller annen grunn vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig mye negativt om hydrogen her. Hydrogen vil nok spille en viktig rolle i fremtidens energimiks, fordi hydrogen er lett å lagre og kan brukes av alle som ikke har lademulighet. Vi ser allerede at strømproduksjonen blir mer og mer ujevn pga ustabil produksjon fra solceller og vindmøller. Når det blåser mye er det ofte vindmøller som må stenge fordi det ikke er kapasitet i strømnettet til å ta i mot all strømmen, eller fordi det ikke er behov for den. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft.

Jo, det er mer miljøvennlig å lade batterier med overskuddstrøm. Da taper man mye mindre av energien.

 

Det er i dag mangw som ønsker å kjøpe hydrogenbil, men det hjelper ikke når myndighetene i Norge ikke vil subsidiere fyllestasjoner. Vi bruker milliarder av kroner hvert år på å subsidiere elektriske matpakkebiler, men å bruke noen millioner på å bygge hydrogenstasjoner slik at drosjer og folk uten lademulighet kan kjøre miljøvennlig er av en eller annen grunn vanskelig.

Hydrogenstasjonene mottar like mye subsidier som de offentlige hurtigladestasjonene. Det er bare det at subsidiene rekker ikke til stort, når infrastrukturen er så latterlig dyr.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror Japan er hydrogenvennlig fordi de har god tilgang til gass overalt og lite kapasitet til å øke strømforbruket, særlig etter stengingen avv div atomkraftverk, hvis jeg har skjønt riktig. Dampreformering av naturgass.

 

Norge er selfvølgelig noe helt annet.

Ja, det er nok desverre slik at Japan fortsatt lider av Galapagos-syndromet. Men det tar nok ikke lang tid før hydrogensatsningen avvikle, til tross for at det kunne gi mening i forhold til lokale forhold.
Lenke til kommentar

Veldig mye negativt om hydrogen her. Hydrogen vil nok spille en viktig rolle i fremtidens energimiks, fordi hydrogen er lett å lagre og kan brukes av alle som ikke har lademulighet. Vi ser allerede at strømproduksjonen blir mer og mer ujevn pga ustabil produksjon fra solceller og vindmøller. Når det blåser mye er det ofte vindmøller som må stenge fordi det ikke er kapasitet i strømnettet til å ta i mot all strømmen, eller fordi det ikke er behov for den. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft.

 

Det er i dag mangw som ønsker å kjøpe hydrogenbil, men det hjelper ikke når myndighetene i Norge ikke vil subsidiere fyllestasjoner. Vi bruker milliarder av kroner hvert år på å subsidiere elektriske matpakkebiler, men å bruke noen millioner på å bygge hydrogenstasjoner slik at drosjer og folk uten lademulighet kan kjøre miljøvennlig er av en eller annen grunn vanskelig.

 

Når det argumenteres med, av mange, at elbiler går på skitten kraft, så er det i allefall ikke nok ren kraft, til å kaste bort minst 1/3 av den rene, på å lage hydrogen.

Det må i så tilfelle være et overskudd av ren kraft.

I og med, at overskudd ikke er normalen, så vil være feil å basere seg på det.

Alternativt, så kan det ved mer enn 100% ren kraft som normalen ,ved et overskudd av denne, produseres og lagres hydrogen, lokalt ved kraftverket, og som det brukes til å produsere strøm.

 

Nedstenging av solcelle- og vindkraftverk er oftes grunnet ønsket drift ved de tradisjonelle kraftverkene, da disse har litt mer omfattende prosedyrer for opp- og nedkjøring. Dampkjeler osv bruker litt tid på å bli driftsklare fra null drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diesel = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, svært godt bilutvalg

Bensin = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, svært godt bilutvalg

Hydrogen = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, elendig distribusjonsnett, elendig bilutvalg

Batterier = I Norge ren fornybar vannkraft uten CO2-utslipp, høy total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, godt bilutvalg

 

Etter dieselgate blir det stadig mer klart at rekkeviddeforlengere bør drives av bensin, ikke diesel eller hydrogen. Bedre utbredelse og høyere effekt gjør hurtiglading til en stadig sterkere konkurrent til alle typer rekkeviddeforlengere.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Diesel = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, svært godt bilutvalg

Bensin = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, svært godt bilutvalg

Hydrogen = fossilt drivstoff med CO2-utslipp, lav total virkningsgrad, elendig distribusjonsnett, elendig bilutvalg

Batterier = I Norge ren fornybar vannkraft uten CO2-utslipp, høy total virkningsgrad, godt distribusjonsnett, godt bilutvalg

 

Etter dieselgate blir det stadig mer klart at rekkeviddeforlengere bør drives av bensin, ikke diesel eller hydrogen. Bedre utbredelse og høyere effekt gjør hurtiglading til en stadig sterkere konkurrent til alle typer rekkeviddeforlengere.

 

For mange år siden hadde Jaguar en konseptbil som brukte mikrogassturbiner som rekkeviddeforlengere. Turbinene var prototyper fra Bladon Jet og veide ca 35 kg for 90 kW (om jeg husker rett). Med luftbaserte lagre (ingen olje, oljetrykk), intet kjølesystem, intet eksossystem -> ren eksos. Nå er disse turbinene i kommersiell produksjon og inngår i små generatorsett som brukes i forbindelse med mobilsendere som ikke har tilgang på strøm. Jeg gleder meg til den første faktiske anvendelsen av en Bladon Jet-turbin i en elbil! Disse turbinene utnytter ca 27% av drivstoffet (kan gjerne være diesel).

Lenke til kommentar

Litium-fanatikerne kjenner sin besøkstid.

Viste dere at "datasenteret i lefdal gruve" avgir 100% spillvarme som blir brukt til å varme opp nordfjorden.

50 000 000 Watt 24/7/365

 

Andre byggetrinn vil utgjøre 4 gangeren, eller ca strømbehovet man ville hatt om alle i Norge budde i hver sin bobil.

Likeledes er det et faktum at vi alle ville vert druknet for over 10 000 år siden om vi ikke hadde brukt så mykje Vatn som vi gjør. Politisk er det like vel slått fast at vannmangel er et av verdens mest kritiske faktorer.

 

Har gått gjennom 6000 patenter om amfibie kjøretøy, VOLVO må bare ringe så skal eg hjelpe dei med å ta ut noen fordelaktige patenter som går på å redusere produksjonskost og øke anvendelsesmuligheter.

Bobil er jo et marked på over 3000 bare i norge, og en haug båter blir også solg. Med andre ord en langt høgre produksjon en busser, som har over 20 store tilbydere.

For å eksemplifisere ytterligere så er det slik at småbåter koster rundt 300 000,- kr/tonnet og bobiler rundt 100 000 for tonnet, og det er ikke matrialvalg som utgjør denne forskjellen. Man kan faktisk si båter er like dyrt som batterier, og amfibie kjøretøy kan forsvare en langt høyere pris.

 

Vi vet jo kva som skjedde med svensk seglbåt produksnon da Bavaria Boat startet opp med serier på over 2000. Men når 8 av 10 ikke skulle vert ledere er jo dette vansklig å få til, og bidrar således til å gi bort produksjonen til "lavkostland" og røverstater.

Om noen er i tvil, joda eg trur eg er best på amfibier, og "krowd-founding" bør ikke vere ukjent for VOLVO for å redusere finansiell risiko og ungå utvanning av aksjekapitalen.

Med all den kunnskap volvo besitter med volvopenta og militære løysinger er det jo nesten litt rart at dei ikkje responderer i eigne markeder. Tidsfaktor og mobilitet er jo helt avgjørende, og at camping og båt er det smme er jo lett å sjå ved om lag alle campingplasser

 

Om noen asosiative bilder og tekst ønskes tilsend er det jo bare å oppgi e-adresse, og det har også i seg nok plottet til en "siens-fiction krim-roman".

 

Her et intresangt intervju som handler om at vi er for mykje fokuserte på kostnader og ikke innhold. Muligens verdens største firma, Apple og langt fra billig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Litium-fanatikerne kjenner sin besøkstid.

Viste dere at "datasenteret i lefdal gruve" avgir 100% spillvarme som blir brukt til å varme opp nordfjorden.

50 000 000 Watt 24/7/365

 

Skulle den avgitt bare 50% spillvarme? Er forresten svært lite troverdig at de klarer å fange opp absolutt all spillvarme og sende det ut i fjorden. 50 Megawatt høres sikkert ut som svært mye, men det er ikke så voldsomt. Det er en fjerdedel av produksjonen på Vemork. Hadde selvsagt vært fint å kunne bruke denne varmen til noe, men noe revolusjon blir det ikke av det.

 

Andre byggetrinn vil utgjøre 4 gangeren, eller ca strømbehovet man ville hatt om alle i Norge budde i hver sin bobil.

 

Da er vi altså oppe på hele produksjonen til lille Vemork. Men det er sannsynligvis bedre å pumpe sjøvann enn å bruke aircondition til denne kjølingen.

Lenke til kommentar

Veldig mye negativt om hydrogen her. Hydrogen vil nok spille en viktig rolle i fremtidens energimiks, fordi hydrogen er lett å lagre og kan brukes av alle som ikke har lademulighet. Vi ser allerede at strømproduksjonen blir mer og mer ujevn pga ustabil produksjon fra solceller og vindmøller. Når det blåser mye er det ofte vindmøller som må stenge fordi det ikke er kapasitet i strømnettet til å ta i mot all strømmen, eller fordi det ikke er behov for den. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft.

 

Det er i dag mangw som ønsker å kjøpe hydrogenbil, men det hjelper ikke når myndighetene i Norge ikke vil subsidiere fyllestasjoner. Vi bruker milliarder av kroner hvert år på å subsidiere elektriske matpakkebiler, men å bruke noen millioner på å bygge hydrogenstasjoner slik at drosjer og folk uten lademulighet kan kjøre miljøvennlig er av en eller annen grunn vanskelig.

Mange som ønsker å kjøpe hydrogenbil sier du? Hvor har du dette fra?

 

Elektriske matpakkebiler? Hva er det du snakker om?

 

Hva betaler arbeidsgiveren din deg for å spamme forumet med propaganda egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...