Gå til innhold

Betale for tannlegeutdanning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle undervisning ved offentlige universiteter og høyskoler i Norge er gratis, bortsett fra semesteravgiften på mellom 500 og 1000 kroner per semester. Du må selvsagt betale husleie, mat og den slags selv med mindre du tenker å bo hjemme og bli forsørget av mor og far. Men derfor har alle fulltidsstudenter rett til lån og stipend fra lånekassen, som p.d.d ligger på rett over 111 000 kroner per år, hvorav 40% eller nærmere 45 000 kroner blir gjort om til stipend (=gratis penger) ved bestått eksamen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helsefagarbeiderlinjen er vel en linje på videregående skole. For å kunne utdanne deg til tannlege (odontologi) trenger du generell studiekompetanse, samt fordypning i realfagene R1 (S1/S2), Kjemi 1+2 og Fysikk 1. Du må også ha et godt karaktergjennomsnitt, helst omtrent 55 skolepoeng i kvoten for søkere med primærvitnemål (vitnemålet du får om du fullfører videregående skole for første gang). Du kan også søke i den såkalte ordinærkvoten som er for eldre søkere og de som har forbedret vitnemål og sanket tilleggspoeng, men der er grensen på ca 64 poeng. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Alle undervisning ved offentlige universiteter og høyskoler i Norge er gratis, bortsett fra semesteravgiften på mellom 500 og 1000 kroner per semester. Du må selvsagt betale husleie, mat og den slags selv med mindre du tenker å bo hjemme og bli forsørget av mor og far. Men derfor har alle fulltidsstudenter rett til lån og stipend fra lånekassen, som p.d.d ligger på rett over 111 000 kroner per år, hvorav 40% eller nærmere 45 000 kroner blir gjort om til stipend (=gratis penger) ved bestått eksamen. 

 

du glemte det viktigste kravet for å omgjøre lån til stipend, nemlig være borteboer (ikke bo med foreldrene).

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk og utidig, men når du viser så liten evne til å finne informasjon på egen hånd, og trekke egne slutninger lurer jeg på hvor godt rustet du er til å studere  odontologi og et arbeid som tannlege.  Ta deg sammen og gjør egne undersøkelser - du sitter med en pc og kan selv finne svar på spørsmålene dine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er ingen "odontologilinje" du kan bytte til. Det er neste utdannelsesnivå, og du trenger fordypning i realfag for å komme inn der. Hvis du skal bytte til noe i dag, måtte det vært til studieforberedende, men hvis du ikke har mye igjen av helsefag er det lurest å gjøre det ferdig først.

Okei, men hvorfor er det lurest?

 

Det er jo et solid grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk og utidig, men når du viser så liten evne til å finne informasjon på egen hånd, og trekke egne slutninger lurer jeg på hvor godt rustet du er til å studere  odontologi og et arbeid som tannlege.  Ta deg sammen og gjør egne undersøkelser - du sitter med en pc og kan selv finne svar på spørsmålene dine. 

Bro sorry hvis jeg såret deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ingen "odontologilinje" du kan bytte til. Det er neste utdannelsesnivå, og du trenger fordypning i realfag for å komme inn der. Hvis du skal bytte til noe i dag, måtte det vært til studieforberedende, men hvis du ikke har mye igjen av helsefag er det lurest å gjøre det ferdig først.

Okei, men hvorfor er det lurest?

 

Det er jo et solid grunnlag.

 

Solid grunnlag. Mener du da at jeg ikke må utdanne meg på nytt, hvis jeg skal bli tannlege?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...