Pennywise Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) La om til vinterdekk i dag og så da til min store forskrekkelse at begge dekkene på venstre side av bilen var slitt ned til kordene helt i ytterkantene. Det er slitasje på samme plass høyre side også, men langt mindre. Jeg klarer ikke se at hjulene står skeivt, ei heller kunne jeg se noe galt med forstilling/bakstilling.Slitasjen er så ekstrem at det kan se ut som at noe har rubbet borti, men jeg kan ikke fatte og begripe hva det skulle være.Høyre framdekk lekker litt luft etter en punktering i sommer (det er plugget), så jeg skulle kjøpe nye til neste sommer uansett. Det er vel ikke mulig at slik slitasje kan oppstå ved å kjøre med for lite luft i ett dekk? Jeg var på bilferie i sommer med en veldig tungt laster bil på dårlige og humpete veier. Kan dette ha skjedd da? Det var ingen tegn på slik slitasje da jeg satt dem på i mai, og det er heller ingen tegn på slitasje på vinterdekkene. Både felger og dekk er i originaldimensjon. Bilen er en Subaru Legacy 2009-modell. Endret 21. oktober 2017 av Pennywise Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Ta en firehjulskontroll du Er umulig å se om hjulstillinga er feil, med mindre den er veldig feil. Endret 21. oktober 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 21. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2017 Ta en firehjulskontroll du Er umulig å se om hjulstillinga er feil, med mindre den er veldig feil. Ja, det blir nok gjort. Men jeg kom på at jeg hadde av venstre forhjul for tre uker siden da bremseskjoldet hadde blitt bøyd og tok borti skiva. Hvis dekket var så slitt da hadde jeg nok lagt merke til det. Det er derfor sannsynlig at dette har skjedd siden da, og jeg har nesten ikke brukt bilen de siste ukene. I tillegg ser slitasjen på dekket mer ut som at noe har skrapet borti. Siden det er nøyaktig likedan både bake og framme synes jeg det virker usannsynlig at det er noe på bilen som har subbet i dekket. Jeg begynner derfor å lure på om jeg rett og slett har kjørt på noe skarpt som har forårsaket dette. Jækla merkelig hele greia. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hadde samme på min forrige bil. Fikk fikset opp hjulstillingen, og problemet forsvant de neste sesongene. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hvilke dekk er det, type / produsent? Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 21. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2017 Hvilke dekk er det, type / produsent? Continental ContiSportContact 5. Fortsatt greit mønster igjen på resten av dekkene, men må selvsagt ha nye til neste år. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Her er det bare å få tatt en hjulstillingskontroll med en gang. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Den slitasjen kommer ikke fra veien. Det er noe på bilen som har rubbet inntil. Innerskjerm, eller kanskje en demperfjær eller noe? Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Den slitasjen kommer ikke fra veien. Det er noe på bilen som har rubbet inntil. Innerskjerm, eller kanskje en demperfjær eller noe? Nei, jeg er enig med deg. Men jeg har kikket og kikket og jeg klarer ikke se at noe skal kunne ta borti. Kan ikke se noen tegn til blankslipt metall noen plasser heller. Det er også veldig rart om samme feil skulle oppstå både framme og bake samtidig. Kjørte 10 mil med vinterdekkene i dag og det er ingen tegn til at noe har tatt borti dem enda. Skal ringe et verksted i morgen og få dem til å se på det. Jeg klarer ikke finne ut av det selv. Firehjulskontroll er vel det mest nærliggende å starte med. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Kan og være at spissingen er feil grunnet slitte deler i forstillingen. Da kan mamn fint slite ned ett dekk på kort tid. Er bilen nervøs på styringen? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hvilke dekk er det, type / produsent? Continental ContiSportContact 5. Fortsatt greit mønster igjen på resten av dekkene, men må selvsagt ha nye til neste år. Har vært ute for noe lignende, også med Continental, men husker ikke resten. Begge høyre hjul skjevslitt. Det var en kommentar som jeg fikk helt med meg da jeg byttet som fikk meg til å tenke på feilproduksjon. Ingen antydning på vinterhjul. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hjulstillingskontroll med slitte foringer er bortkastede penger. Om det ikke er noe som skraper i dekkene så må det nesten være casterstag som er i dass. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Nei, bilen oppleves ikke spesielt nervøs, men disse bilene har en rimelig "ullen" styrefølelse i utgangspunktet. Hadde den på EU-kontroll for et par mnd siden uten feil, men har kjørt mye på dårlige veier siden da så det er godt mulig noe har gått til helv... i løpet av den tiden. Synes bare det er absurd at samme feil skulle oppstå både framme og bake samtidig, men en ulykke kommer vel sjelden alene etc. Endret 22. oktober 2017 av Pennywise Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 EU-kontroll er ikke en garanti for at ting er i orden. Det er en garanti for at bilen er i en forsvarlig tilstand sikkerhetsmessig. Så langt jeg vet så kan en bil komme ut av EU med feil hjulstilling, og flere foringer med bare delvis slakk. Skal du sende den på verksted så forteller du det bare som det er. Be om å sjekke alle foringer før du tar en evt. hjulstillingskontroll. 1 Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Nei, jeg er klar over det. Men hvis det er mye slakk i hjulopphenget skulle man jo tro at det ble oppdaget. På den gamle bilen min var det alltid slakk i div. forstillingsdeler som førte til toerfeiler. Noe må nesten uansett ha skjedd nylig da jeg aldri har hatt antydninger til skeivslitasje før. Men ja uansett, jeg lar et verksted ta en titt. Har en kompis som jobber på et verksted i nærheten, tar den bare inn der - han vet allerede om det. Endret 22. oktober 2017 av Pennywise Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Hadde de vært oppmerksomme så hadde de nok kommentert på dekkslitasjen din også. Det skal være ganske ille om det der har skjedd på et par måneder. Noe er galt, så det må enten skjedd etter EU kontrollen, eller så har det lusket lenge og gradvis slitt ut kanten på dekket. Det skal i hvert fall være mulig å finne årsaken nå om du sender den inn på verksted igjen. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Det eneste jeg ikke får till å stemme er at jeg hadde av venstre forhjul for tre uker siden. Kan ikke fatte at jeg ikke la merke til hvordan dekket så ut da. Men samtidig er det nærmest umulig at det kan ha blitt så slitt på de tre ukene etterpå, for bilen har nesten ikke blitt brukt siden da. Uff, ikke lett å la være å spekulere. Endret 22. oktober 2017 av Pennywise Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Hvis noe har løsnet eller blitt skjevt så skal det bare minutter til for å få en slik slitasje. Og dekket renger ikke å gå imot hele tiden heller. Godt mulig at det kun gnager imot noe i humper eller når du svinger. Endret 22. oktober 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2017 Hadde bilen på verksted i dag. En slitt brofôring på høyre side, altså motsatt side av slitasjesiden. Denne ble byttet. Ellers ingen ting. Ingen tegn til at noe hadde rubbet borti noen plasser. Firehjulskontrollen avdekket noe skjevhet venstre foran, men ikke nok til at det burde føre til slik skeivslitasje på dekket. Alt var helt rett bak. Hva som har skjedd her forblir altså et mysterium. Enten må jeg ha kjørt på noe, eller så har noe ligget i hjulbuene på akkurat samme plass framme og bake og rubbet på dekkene, for så å ha falt ut. Blir bare nødt å følge med på om det begynner å slites på vinterdekkene på samme vis. Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 er det dine hjul? kan jo være en annen legacy-eier som har byttet hjul med deg i nattens mulm og mørke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå