Gå til innhold

Ampera-e-salget er stanset. Her er alternativene med levering før 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Det er riktig når man kommer over en viss grense. Men hvis man kjører 10-15 mil på en vanlig dag, gir 20 mil rekkevidde betydelig mindre slingringsmonn enn 30 mil rekkevidde, den dagen du trenger kjøre litt ekstra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Må ta med kapasitetstap i regnestykket, kjekt med litt ekstra når/hvis batteriet tapet seg ca 30% på 10år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Vel annen ting at alle har ikke mulighet å lade hver gang, her jeg bor er det ofte fult på elbil parkeringen, hvis jeg hadde kjørt 10-15 mil hver dag så kunne jeg ladet hver andre eller tredje dag med med en som har 50 mil rekkevidde som ampera, istedenfor stresset med å finne en ladeplass hver dag

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min 2012 Leaf har tapt seg 2% på de litt over 3 årene jeg har hatt den, kjører ca 20k i året.

Er ikke veldig bekymret for levetiden på batteriene som mange skeptikere stadig drar frem som negativt med elbil.

Hadde dog vært kjekt med ampera rekkevidde?

Kjenner to med 2012 modell, de har tapt 15% ifølge leafspy. Mao 30% på 10 år er ikke urealistisk. Du har nok vært heldig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. .......

 

For meg høres det ut som du beskriver en bil nummer to, eller tre. Det er jo veldig relevant for mange, men for dem som kun skal ha en bil blir rekkevidden ganske viktig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Min 2012 Leaf har tapt seg 2% på de litt over 3 årene jeg har hatt den, kjører ca 20k i året.

Er ikke veldig bekymret for levetiden på batteriene som mange skeptikere stadig drar frem som negativt med elbil.

Hadde dog vært kjekt med ampera rekkevidde?

Kjenner to med 2012 modell, de har tapt 15% ifølge leafspy. Mao 30% på 10 år er ikke urealistisk. Du har nok vært heldig.
Hehe, nja, jeg er nede på 84%, men det var på 86% når jeg fikk den, så tapte 14% borti USA, men for alt jeg vet kan den ha gått i Arizona varme..

Er de bilene du snakker om kjøpt nye her i landet?

 

Uansett, 15% på de første 5 årene og under 1% pr år etterpå så tar det forsatt 20 år før man har tapt 30%

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Det er ganske mange relativt nye elbiler som sliter med å klare 15 mil en vinterdag. Men mange nordmenn har selvsagt jevnlig behov for mer enn 15 mil, f.eks til hytta hvor du gjerne ikke har lademulighet, men må klare å kjøre tur retur. Det er også kjekt med en elbil der du ikke må lade hele tiden. 

 

Komfort, støy osv betyr selvsagt også endel, men rekkevidde er fortsatt vesentlig egenskap på elbil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Jeg er så heldig at jeg kan gå til jobb til vanlig. Men vi har et "utekontor" jeg må jobbe på i helgene (jobber ofte kveld, natt og/eller helg), og har behov for bil til andre gjøremål, der offentlig er lite ønskelig som valg pga frekvens og rutevalg. De fleste turene mine er maks 2 mil i slengen.

 

Jeg har en mor som bor bor et stykke utenfor byen, og også søsken som ikke bor like sentralt. Da har jeg fort behov for å kjøre 17.20 mil på en dag. I tillegg drar jeg til Strømstad minst en gang i måneden.

 

Jeg har ikke ønske om å ha flere enn den ene bilen, og jeg vil gjerne ha el-bil både pga drivstoffkostnader, generelle eierkostnader og ikke minst pga bomkostnader, da jeg bor inneklemt mellom to bomstasjoner.

 

En elbil som ikke klarer minst 20 mil i praksis, på kaldeste vinterdager med varme og musikk på, og uten at jeg må trille under fartsgrensen er rett og slett ikke aktuelt. Og en Tesla har jeg ikke råd til.

 

30 kWh ville sikkert vært nok for min del, men som alle andre, så vil jeg ha greit med slingringsmonn, så det er først nå når 40 kWh-modellene kommer, at jeg finner en bil som jeg kan klare meg med.

 

Og da regner jeg med at jeg må ha annen løsning den dagen jeg trenger krok eller litt ekstra lastekapasitet, med mindre jeg går for en Nissan E-NV200 som nå kommer med 40 kWh batteri.

 

Dog vil den ha begrensning på vekt på ev. krok, slik at det kanskje ikke vil være veldig mange leietilhengere som jeg kan benytte til den, alt etter hvor mange seter jeg velger. En merkelig begrensning, synes jeg.

Lenke til kommentar

Rekkevidden er nødvendig om alle skal over på elbiler. 38 ekte mil blir til halvparten på dårlig vinterføre og man mister enda en stor del om man skal ha med henger.

 

En stor bil eller pickup med hengerfeste trenger et så stort batteri skal de kunne erstatte dagens alternativer. Små varebiler også.

 

Hybrider med 5 km batterirekkevidde er bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden er nødvendig om alle skal over på elbiler. 38 ekte mil blir til halvparten på dårlig vinterføre og man mister enda en stor del om man skal ha med henger.

 

En stor bil eller pickup med hengerfeste trenger et så stort batteri skal de kunne erstatte dagens alternativer. Små varebiler også.

 

Hybrider med 5 km batterirekkevidde er bare tull.

Det er ikke gitt at dagens modell der alle eier biler som løser alle problemer er den beste for fremtiden. Jeg ser for meg en løsning der man kan eie en elbil med kort rekkevidde, og heller leie de dagene man skal langt.

 

Selv har jeg to elbiler (i3 og Model S), og trenger rekkevidden til Model S ca. ti dager i året.

 

En modell der man de dagene leide en annen bil (el eller bensin) og heller eier en bil som dekker alle de helt vanlige dagene hadde funka flott for min del.

 

Det finnes masse edge cases der elbil ikke er egnet. Akkurat som det finnes masse edge cases der personbil ikke er egnet. Det er helt fint. Det jeg ikke forstår er folk som insisterer på at enhver edge case skal dekkes av én bil før man i det hele tatt vurderer den, og før man ser på de andre fordelene man kan oppnå ved et bytte til eldrift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...