Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ufattelig tørr hud etter en varm dusj

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Problemet er at du vasker bort hudens naturlige fett

Trenger ikke skrubbe kroppen med såpe hver dag

For meg så holder det lenge med skrittet og under armene hver dag og håret annenhver dag (korthåret)

Føler at folk overdriver vask av kropp

Med mindre du ligger å ruller i gjørme er det liten hensikt å såpe inn hele kroppen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du vasker bort hudens naturlige fett

Trenger ikke skrubbe kroppen med såpe hver dag

For meg så holder det lenge med skrittet og under armene hver dag og håret annenhver dag (korthåret)

Føler at folk overdriver vask av kropp

Med mindre du ligger å ruller i gjørme er det liten hensikt å såpe inn hele kroppen

Så det er ikke selve varmen, altså? Får vel like tørr hud etter å ha vært i badstue i 10 min, uten å ha vasket ansiktet?

Anonymous poster hash: 508fd...18d

Lenke til kommentar

Men om jeg bare dusjer kroppen, ikke håret/ansiktet. Tror dere jeg fremdeles vil få tørr hud i ansiktet?

Ja du kan få litt småflak av flass rundt nese og munn, selv om du hopper over. Jeg har ikke greie på sånn kosmetikkgreier, men har greid å få med meg at hudpleieinfo forteller at ansiktet har mange type soner, og vi er noe individuelle. Altså at det er forskjellig type hud fordelt rundt omkring i ansiktet.

Noen svært tynne fuktighetskremer som kanskje også koster noen kroner vil du omtrent ikke merke ved syn at du har i ansiktet en gang. Selv om de småflakene du har når du påfører fuktighetskrem likevel vil være der, så vil kremen få dem til å forsvinne fra syne. Har du veldig mye sånn flass og sart hud, så vil du nok etter påføringen få litt sånne rosarøde felt som viser hvor den tynneste huden din er. Jeg har litt sånn felt rundt munn, og har også noe småflak med tørr hud mellom nese og ansiktet, der vinkelen mellom disse deler er veldig brå.

Jeg har funnet at det å barbere seg med høvel både hjelper å holde huden fin, men rett etter barbering så skraper man jo i sånn tørr hud, så da blir man nesten avhengig av å bruke fuktighetskrem. Det kan hjelpe litt å gjøre noe med ansiktet sjeldnere, men du blir ikke kvitt problemet helt. Så kan hende du blir mer avhengig av en sånn tynn krem enn hva du liker.

Jeg har ikke drevet på å vasket ansiktet med forskjellige ting, siden jeg likevel tenker at barbering rydder såpass mye opp (en slags peeling). Men damene de er voldsomme på å vaske hud, siden de ikke barberer seg. Regn med at når du spør kosmetikkbutikkene så vil de nok prøve å selge deg mer enn du tenker at er nødvendig. Kan hende enkle tiltak som en enkel men litt påkostet krem kanskje holder det sånn noenlunde i sjakk. Og du behøver ikke bruke mye. Holder å duppe litt av en enkelt fingertupp i, og ta seg av munn og nese først og fremst, også fordele det som er rester på hånden over resten av ansiktet etterpå. Da lover jeg deg at krukka varer rimelig lenge.

Her er et eksempel på produkt som er rimelig bra. Regn med at det koster omtrent det dobbelte i en tax free butikk på flyplasser. Og at du får det rimeligere i utlandet. Det dobbelte synes jeg er ågerprising. Dette er kun et eksempel på et produkt jeg synes er ok, og helt parfymefritt. Det finnes en skog av slike produkter. Har prøvd et rimelig oil of ulay produkt en gang, og det innehold noe sånn satans greier som huden reagerte negativt på. Etter litt lengre bruk så svidde det som faen. Er mye rart i kosmetikken:

http://www.allbeauty.com/no/en/20463-shiseido-men-moisturizing-recovery-cream-50ml

https://no.strawberrynet.com/mens-skincare/shiseido/men-moisturizing-recovery-cream/101480/

10148081421-1.jpg

10148081421.jpg

Da har jeg vist noe blant det bedre av ansiktskrem. Du kan også eksperimentere litt å se hva en krem til under kr 100 (pris kjøpt i utlandet vel og merke) gjør for huden. Kan hende det også kan være tilstrekkelig. Husker det var en liknende diskusjonstråd på forumet her, og da var det en som sverget til en eller annen dusjkrem. Kan hende det var noe i det, for jeg har heller ikke prøvd ut tipset hans.

Også betyr det ganske mye hva du bruker av hårprodukter som shampoo og conditioner (balsam). Der er det mye rart, som også påvirker hud i både ansikt og kropp (resultat kan bli tørr hud, og andre ganger ikke). Varmt vann er en stor synder som du var inne på.

Kjøl ned varmen noen hakk om du finner at du kan holde det ut (til det du kan holde ut), og forsøk å korte dusjtiden til f.eks. 10 - 15 min istedetfor som du er inne på 20 min eller lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så det er ikke selve varmen, altså? Får vel like tørr hud etter å ha vært i badstue i 10 min, uten å ha vasket ansiktet?

Til og med hvor sjelden du skifter sengetøy påvirker hudfett. De fleste som har byttet putevar på hodeputen, vet at hår og ansikt kan bli ganske fett om dette skjer sjelden. Og om en ikke skifter putevar på svært lenge, så vil puten under putevaret få et stort fettholdig parti på seg, fordi det trekker igjennom. Kan kanskje virke litt ekkelt, men å bytte putevar noe sjeldent gir kroppsfett tilbake det også. Så er det nevnt. Sier ikke at du skal gå for den taktikken, men er greit å være informert.

Next episode:

Hvorfor blir man våt når det regner.

Seriøst. Det er et seriøst tema som diskuteres. Ta deg en tur i regnet, så får du kjent på det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å avslutte dusj med gradvis kaldere vann, da lukkes porene i huden. Jeg merker bedring hvis jeg gjør det.

Men du dusjer med veldig varmt først?

Njaa, sånn passelig, så varmt at det er behagelig. Vet ikke om det har noe å si, så lenge man avslutter med gradvis kaldere vann.

Jeg solet meg i solarium en periode fordi jeg hadde tørr hud på leggene, det var overraskende effektivt. Så leste jeg om at folk både pøker og drar i løken i solarium, og en test av solariumene her i byen viste at den jeg gikk til var en av de mest uhygieniske, så jeg ble da tvunget til avslutte.

Aktivitet, turer og utholdenhetstrening har også en bra effekt. Da får man pumpet blod og dermed mineraler ut til huden i større grad enn når man er inaktiv. Jeg tror dette har en "remineralisérende" effekt, større enn å bare smøre krem på huden. Men jeg er ingen forsker, så hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar

Men om jeg bare dusjer kroppen, ikke håret/ansiktet. Tror dere jeg fremdeles vil få tørr hud i ansiktet?

Ja du kan få litt småflak av flass rundt nese og munn, selv om du hopper over. Jeg har ikke greie på sånn kosmetikkgreier, men har greid å få med meg at hudpleieinfo forteller at ansiktet har mange type soner, og vi er noe individuelle. Altså at det er forskjellig type hud fordelt rundt omkring i ansiktet.

Noen svært tynne fuktighetskremer som kanskje også koster noen kroner vil du omtrent ikke merke ved syn at du har i ansiktet en gang. Selv om de småflakene du har når du påfører fuktighetskrem likevel vil være der, så vil kremen få dem til å forsvinne fra syne. Har du veldig mye sånn flass og sart hud, så vil du nok etter påføringen få litt sånne rosarøde felt som viser hvor den tynneste huden din er. Jeg har litt sånn felt rundt munn, og har også noe småflak med tørr hud mellom nese og ansiktet, der vinkelen mellom disse deler er veldig brå.

Jeg har funnet at det å barbere seg med høvel både hjelper å holde huden fin, men rett etter barbering så skraper man jo i sånn tørr hud, så da blir man nesten avhengig av å bruke fuktighetskrem. Det kan hjelpe litt å gjøre noe med ansiktet sjeldnere, men du blir ikke kvitt problemet helt. Så kan hende du blir mer avhengig av en sånn tynn krem enn hva du liker.

Jeg har ikke drevet på å vasket ansiktet med forskjellige ting, siden jeg likevel tenker at barbering rydder såpass mye opp (en slags peeling). Men damene de er voldsomme på å vaske hud, siden de ikke barberer seg. Regn med at når du spør kosmetikkbutikkene så vil de nok prøve å selge deg mer enn du tenker at er nødvendig. Kan hende enkle tiltak som en enkel men litt påkostet krem kanskje holder det sånn noenlunde i sjakk. Og du behøver ikke bruke mye. Holder å duppe litt av en enkelt fingertupp i, og ta seg av munn og nese først og fremst, også fordele det som er rester på hånden over resten av ansiktet etterpå. Da lover jeg deg at krukka varer rimelig lenge.

Her er et eksempel på produkt som er rimelig bra. Regn med at det koster omtrent det dobbelte i en tax free butikk på flyplasser. Og at du får det rimeligere i utlandet. Det dobbelte synes jeg er ågerprising. Dette er kun et eksempel på et produkt jeg synes er ok, og helt parfymefritt. Det finnes en skog av slike produkter. Har prøvd et rimelig oil of ulay produkt en gang, og det innehold noe sånn satans greier som huden reagerte negativt på. Etter litt lengre bruk så svidde det som faen. Er mye rart i kosmetikken:

http://www.allbeauty.com/no/en/20463-shiseido-men-moisturizing-recovery-cream-50ml

https://no.strawberrynet.com/mens-skincare/shiseido/men-moisturizing-recovery-cream/101480/

10148081421-1.jpg

10148081421.jpg

Da har jeg vist noe blant det bedre av ansiktskrem. Du kan også eksperimentere litt å se hva en krem til under kr 100 (pris kjøpt i utlandet vel og merke) gjør for huden. Kan hende det også kan være tilstrekkelig. Husker det var en liknende diskusjonstråd på forumet her, og da var det en som sverget til en eller annen dusjkrem. Kan hende det var noe i det, for jeg har heller ikke prøvd ut tipset hans.

Også betyr det ganske mye hva du bruker av hårprodukter som shampoo og conditioner (balsam). Der er det mye rart, som også påvirker hud i både ansikt og kropp (resultat kan bli tørr hud, og andre ganger ikke). Varmt vann er en stor synder som du var inne på.

Kjøl ned varmen noen hakk om du finner at du kan holde det ut (til det du kan holde ut), og forsøk å korte dusjtiden til f.eks. 10 - 15 min istedetfor som du er inne på 20 min eller lengre.

Takk for svar.

Ja kjører fuktighetskrem her også, men 350 er altfor mye. Finner mye bra for under 150 lappen. Skal prøve. 

Men er det det samme om jeg sitter i en badstua i 10 min og, tørker det ut huden?

Lenke til kommentar

Jeg har svært lite erfaring med badstu. Kanskje andre kan besvare det.

Går an å ta seg råd til kr 350 en gang, så har man ihvertfall prøvd det, og kan gjøre seg opp en mening om hva en får for pengene. Du kan jo prøve ut de andre tingene først da, og se om du blir fornøyd nok med de.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å avslutte dusj med gradvis kaldere vann, da lukkes porene i huden. Jeg merker bedring hvis jeg gjør det.

Men du dusjer med veldig varmt først?

Njaa, sånn passelig, så varmt at det er behagelig. Vet ikke om det har noe å si, så lenge man avslutter med gradvis kaldere vann.

Jeg solet meg i solarium en periode fordi jeg hadde tørr hud på leggene, det var overraskende effektivt. Så leste jeg om at folk både pøker og drar i løken i solarium, og en test av solariumene her i byen viste at den jeg gikk til var en av de mest uhygieniske, så jeg ble da tvunget til avslutte.

Aktivitet, turer og utholdenhetstrening har også en bra effekt. Da får man pumpet blod og dermed mineraler ut til huden i større grad enn når man er inaktiv. Jeg tror dette har en "remineralisérende" effekt, større enn å bare smøre krem på huden. Men jeg er ingen forsker, så hva vet vel jeg.

Bruker du krem i trynet?

Lenke til kommentar

Vil tippe det varme vannet. Mine erfaringer tilsier ihvertfall det. Samt såpebruk, hvilke produkter etc.. Har en det kaldt i rommet eller mangler varmekabler vinterstid, så er det fort gjort å fyre opp komforttemperaturen i vannet på dusjen. Det fører ofte til at en har mye varmere vann en nødvendig, fordi man er redd for å fryse. Ihvertfall føler jeg det slik fordi jeg er litt pysete på temperaturer.

En venner seg jo til ting delvis, men det behøver jo ikke være en behagelig opplevelse å kjøre på for kaldt. Er vel litt som med å komme seg i svømmebasseng, er kaldt med en gang..

Det viktigste her er vel å være litt bevisst på at en kanskje kjører med for høy vanntemperatur.

Kjører man med kjøligere temperatur, så blir man litt mer kvikk/mindre doven, slik at man kanskje kommer seg ut av dusjen tidsnok også..

Endret av G
Lenke til kommentar

Til og med hvor sjelden du skifter sengetøy påvirker hudfett. De fleste som har byttet putevar på hodeputen, vet at hår og ansikt kan bli ganske fett om dette skjer sjelden. Og om en ikke skifter putevar på svært lenge, så vil puten under putevaret få et stort fettholdig parti på seg, fordi det trekker igjennom. Kan kanskje virke litt ekkelt, men å bytte putevar noe sjeldent gir kroppsfett tilbake det også. Så er det nevnt. Sier ikke at du skal gå for den taktikken, men er greit å være informert.

Next episode:

Seriøst. Det er et seriøst tema som diskuteres. Ta deg en tur i regnet, så får du kjent på det.

Seriøst tema ? Hvem som helst klarer vel å se sammenhengen mellom for varmt vann og tørr hud ? Og dusje i 20 minutter er en smule overkill kan man si.

Lenke til kommentar

Next episode:

Seriøst tema ? Hvem som helst klarer vel å se sammenhengen mellom for varmt vann og tørr hud ? Og dusje i 20 minutter er en smule overkill kan man si.

Hadde du fulgt med, hadde du skjønt hva jeg spør om nå. Og ikke for 2 sider siden.

Lenke til kommentar

Også diskuteres mange trivielle tema på forumet i fra før av, så kan du ikke la de som vil diskutere det få utveksle erfaringer uten for mye syting?

Lenke til kommentar

Forresten.

Siden det er den varmen i vannet som forårsaker tørr hud. Blir det det samme om jeg sitter hjemme med varmeklima på?

Det er ikke hovedsakelig varmen, men varmen hjelper såpen. Du mister ikke fettlaget og får tørr hud av kun varme. Det er mer greier enn det som skrives her som påvirker huden selvfølgelig, men det får være måte på hvor mye man skal skrive og du vil bare spørre ørten ganger om ørten ting alikevel så det er greit å holde oss til tema.

Vet du hvordan såpe fungerer? Det fanger fett så det kan skylles av. Når man trenger å ha fett på huden for at den skal være bra så sier det seg selv at man ikke bør fange for mye. http://www.planet-science.com/categories/under-11s/chemistry-chaos/2011/06/soap---how-does-it-get-things-clean.aspx

https://www.aad.org/public/kids/skin/the-layers-of-your-skin

"Making oil: Another type of little pocket, or gland, in your skin makes oil. The oil keeps your skin soft, smooth and waterproof. Sometimes the glands make too much oil and give you pimples. (See Acne: Pimples and Zits."

Har du normal hud hvis du ikke dusjer på noen dager så trenger du ikke fuktighetskrem. Det er faktisk ytterst få som trenger fuktighetskrem, men det har blitt poppis pga. reklame. Bra butikk å selge kremer som gir motsatt effekt etter en stund så man må fortsette å bruke dem ;)

Lenke til kommentar

Forresten.

Siden det er den varmen i vannet som forårsaker tørr hud. Blir det det samme om jeg sitter hjemme med varmeklima på?

Det er ikke hovedsakelig varmen, men varmen hjelper såpen. Du mister ikke fettlaget og får tørr hud av kun varme.

Både ja og nei, såpe bidrar. Men jeg vet litt om fysikk og kjemi, så vann er et fantastisk løsemiddel. Men det sliter med å løse opp fett.

Varme i vann er vibrerende molekyler, som hamrer løs på det som det kommer i kontakt med, inkludert fett. Så varmt vann virker mer fettoppløsende enn kald vann for å si det sånn. Det ser en fort når en gjør oppvask.

Du tar en tallerk med en smør/margarinklump som er klistret til tallerken. Du kjører en del kaldt vann, og du ser trykkstrålen ta noe av fettet, men noe resterende fett blir værende, eller er svært gjenstridig. Straks du fyrer opp temperaturen på vannet, så ser du at alt fett blir borte.

Når vann koker, så vibrerer molekylene så mye at vannet går over i gassform, og stiger som vanndamp. Det ser man f.eks. om man har en steam-mopp, at den gjør veldig grundig rent (uten bruk av såpemidler).

Når kroppsvev når over 40 grader varmt, så vibrerer molekylene i kroppsvevet så mye at proteinkjedene begynner å ta skade. Og det skal ikke særlig mye mer varme til før kroppsvevet mildt "kokes" i stykker.

Så ja badstu treffer jo hudlagene først, og det er de delene av kroppen som først får gjennomgå mest. Men underliggende kroppsvev (kjøtt og sånn) har jo en dempende effekt, da det er kaldere enn hudlaget, så det tar jo en stund å kokes i badstu da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Klar over det, men det skal litt til å dusje i så varmt vann at kun vannet preller vekk så mye fett som huden har, det trenger heller ikke like bra inn som når man bruker såpe. Ikke det at en 20 minutters dusj i 45 graders vann ikke tar det meste av fettlaget :wee:

Jeg dusjer i ganske varmt vann, gjerne varmere om sommeren, og jeg har fin og "fet" hud etter dusjen. Dusjer bare 5-6 minutter med passe lite såpe og jeg skrubber ikke huden. Regner med at jeg også har et bra fettlag siden jeg ikke dusjer hver eneste dag, tar litt tid å bygge opp igjen tror jeg.

Lenke til kommentar

Mye av dusjstrålene treffer jo hodet, skuldre, bak på rygg. Jeg har flere ganger fått smått flass fra hodebunn, selv om jeg ikke har flass-diagnose basert på soppvekst i hodebunnen.

Om man er forsiktigere med såpebruk, til skritt, under armer, men ikke såper inn hele kroppen så den ikke får så hard behandling, så kan man unngå for stor påkjenning.

Så får man selv finne ut av jungelen av såpeprodukter som er mest mulig hudvennlige da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...