Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ufattelig tørr hud etter en varm dusj

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hva mener du med kortere tid i dusjen? Bruker 20 nå.

20 minutter er i mine øyne en temmelig lang dusj. For å sette det litt i perspektiv bruker jeg 20 min fra jeg våkner til jeg er på vei ut døren til jobb. På den tiden går jeg på, dusjer, spiser frokost, kler på meg og pakker det jeg trenger for dagen. Av disse 20 minuttene er kanskje 4-6 av dem i dusjen. 

Du væter hår og kropp, såper deg inn, skrubber og skyller av deg, pluss evt. condtioner i hår. De færreste med normalt langt hår trenger å bruke mer enn 5-10 minutter i dusjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med kortere tid i dusjen? Bruker 20 nå.

20 minutter er i mine øyne en temmelig lang dusj. For å sette det litt i perspektiv bruker jeg 20 min fra jeg våkner til jeg er på vei ut døren til jobb. På den tiden går jeg på, dusjer, spiser frokost, kler på meg og pakker det jeg trenger for dagen. Av disse 20 minuttene er kanskje 4-6 av dem i dusjen. 

Du væter hår og kropp, såper deg inn, skrubber og skyller av deg, pluss evt. condtioner i hår. De færreste med normalt langt hår trenger å bruke mer enn 5-10 minutter i dusjen.

Hmm du sier noe der!

Er det veldig varmt du bruker på morgenen da?

Anonymous poster hash: 508fd...18d

Lenke til kommentar

Nei, sånn passe. Ikke så kaldt at det føles kjølig, og ikke så varmt at jeg brenner meg, uansett når på dagen jeg dusjer. Jeg dusjer heller ikke oftere enn annenhver til hver tredje dag, litt etter aktivitetsnivå. Min opplevelse er at jeg fortere får tørr hud og provoserer frem eksem (jeg har atopisk eksem) hvis jeg dusjer for ofte.

Lenke til kommentar

Nei, sånn passe. Ikke så kaldt at det føles kjølig, og ikke så varmt at jeg brenner meg, uansett når på dagen jeg dusjer. Jeg dusjer heller ikke oftere enn annenhver til hver tredje dag, litt etter aktivitetsnivå. Min opplevelse er at jeg fortere får tørr hud og provoserer frem eksem (jeg har atopisk eksem) hvis jeg dusjer for ofte.

Er vel bare å kjøre glokaldt vann her hjemme da, så får vi se.

Dusjer heller i megakaldt vann enn å få så jævla tørr hud.

Lenke til kommentar

Hatt samme problem hele livet. Vet ikke hvorfor. Var innom hudlegen når jeg var liten uten hell.

Det jeg gjør. Er at jeg tar 1 rask kald dusj. Dagen etter så tar jeg en varm dusj hvor jeg rett og slett "skrubber" vekk den tørre huden som løsner i ansiktet. Neste dag kort kald dusj igjen.. Da slipper man masse tørr hud. Jeg bruker også fuktighetskrem. 

Sliter også med rød / irriterert hud til tider. Da bruker jeg hydrokortison. 

Lenke til kommentar

Hatt samme problem hele livet. Vet ikke hvorfor. Var innom hudlegen når jeg var liten uten hell.

Det jeg gjør. Er at jeg tar 1 rask kald dusj. Dagen etter så tar jeg en varm dusj hvor jeg rett og slett "skrubber" vekk den tørre huden som løsner i ansiktet. Neste dag kort kald dusj igjen.. Da slipper man masse tørr hud. Jeg bruker også fuktighetskrem.

Sliter også med rød / irriterert hud til tider. Da bruker jeg hydrokortison.

Og dette hjelper? Hvorfor kjører du ikke bare lunkent vann, i maks 5-10 min?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å avslutte dusj med gradvis kaldere vann, da lukkes porene i huden. Jeg merker bedring hvis jeg gjør det.

Men du dusjer med veldig varmt først?

Hvorfor skulle noen gjøre det? Hva er greia med å dusje i kjempe varmt vann?

Dusj kortere, ikke mer en en gang om dagen hvis du kan unngå det og vurder en mildere såpe, helst en uten sulfater.

Lenke til kommentar

Huden har et naturlig fettlag som er ganske viktig å ikke fjerne for ofte. Masse såpe og skikkelig varmt vann fjerner fettlaget og resultatet er tørr hud. Man bør ikke skrubbe seg for hardt og ikke bruke for mye såpe.

Såpe bør ikke brukes på kroppen mer enn et par ganger i uka. Man kan vaske håret med såpe hver dag, men det bør ikke være nødvendig. Samma med under armene og skrittet, men du bør bruke f.eks. Dr. Greve i skrittet.

Etter at jeg ble forsiktigere i dusjen og bare bruker såpe ca. 2 ganger i uka så har jeg ikke hatt tørr hud. På ungdomsskolen og VGS så var det full skrubb hver dag og da fikk jeg tørr hud.

Fuktighetskrem gjør at huden ikke trenger å jobbe så mye og vil føre til tørrere hud. Huden blir "avhengig" av det.

Kort forklart så bør du være forsiktig i dusjen. Skrubb løst og bruk lite såpe.

Lenke til kommentar

Huden har et naturlig fettlag som er ganske viktig å ikke fjerne for ofte. Masse såpe og skikkelig varmt vann fjerner fettlaget og resultatet er tørr hud. Man bør ikke skrubbe seg for hardt og ikke bruke for mye såpe.

Såpe bør ikke brukes på kroppen mer enn et par ganger i uka. Man kan vaske håret med såpe hver dag, men det bør ikke være nødvendig. Samma med under armene og skrittet, men du bør bruke f.eks. Dr. Greve i skrittet.

Etter at jeg ble forsiktigere i dusjen og bare bruker såpe ca. 2 ganger i uka så har jeg ikke hatt tørr hud. På ungdomsskolen og VGS så var det full skrubb hver dag og da fikk jeg tørr hud.

Fuktighetskrem gjør at huden ikke trenger å jobbe så mye og vil føre til tørrere hud. Huden blir "avhengig" av det.

Kort forklart så bør du være forsiktig i dusjen. Skrubb løst og bruk lite såpe.

Etter gårsdagens dusj med varmt vann i 20+ min er huden min totalt ødelagt nå. Eller den er fin, men jeg ser mer rødhet enn uka før. Tar meg 2-3 dager til før den roer seg ned..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...