Gå til innhold

Befalsskolen for sjøforsvaret før eller etter Nautikkutdanning?

fobian

Anbefalte innlegg

Hei, er 18 år og vurderer det maritime næring veldig sterkt etter videregående. Tenker å studere nautikk ved NTNU. Men siden jeg har minimalt med erfaring på båt, og har ikke jobbet som matros eller noe. Tenker jeg å ta to år militæret, befalsskolen for sjøforsvaret (selvsagt hvis jeg kommer inn). Fordi da ville jeg fått fartstid og fått lederegenskaper. Som jeg tror vil være stor pluss på min fremtidige Cv. Men det jeg lurer på om jeg burde gå i militæret før høgskolen eller etter? Grunnen til at jeg tenker sånn er at, hvis jeg tar befalsskolen før utdanning vil ikke det fartstiden i forsvaret jeg får ha noe å si. Fordi får å fullføre sin første D4 sertifikat må man ha 12mnd med effektiv fartstid. Mens hvis jeg tar det etter utdanning vil jeg ha muligheter å fullføre mine sertifikater i forsvaret. Så jeg er veldig usikker på hva er best og hva jeg skal gjøre, dermed tenker jeg å høre med noe som har peiling.

En annen ting jeg lurer på, hvis man fullfører mine sertifikater i forsvaret. Hvor lenge må man jobbe i forsvaret før man kan jobbe sivilt igjen? Fordi jeg tenker det har litt å si for min avgjørelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det noen år siden jeg var inne så ta ikke alt som god fisk for dagens situasjon. Befalet mitt som ikke hadde gått krigsskolen hadde først tatt sivil styrmannskole og så tatt befalskole (som den gang lå i Horten). Hvilken er det du tenker gå? Man har UBHH på et halvt år, hvor man kan søke seg inn med teknisk bakgrunn og havne på fartøy. Da har du 6 mnd plikttjeneste. Dette er dog en litt ukjent ordning som jeg kun fikk høre om på HH, ikke lest om noe sted. Det andre alternativet er befalskole for de med teorigrunnlag for maritime sertifikater, som du selvsagt ikke kan søke før du har tatt en slik utdannelse.

Matroslærlingene på båten min gikk videre til fagskole eller høyskole via Y-veien, men det er vel ikke et alternativ for deg å ta fagbrev som matros hvis du nesten er ferdig på VGS. Da jeg var inne vurderte jeg veldig sterkt å gå videre maritimt. Jeg var kjempemotivert, tok D5L-sertifikatet gjennom Forsvaret, fikk løst ut brovaktsertifikat og søkte nautikk i Ålesund. Jeg kom inn, men takket nei til plassen. Hvorfor? Etter et helt år på sjøen skjønte jeg at det egentlig ikke var noe for meg. Jeg har vokst opp på havet og har tilbragt flere døgn enn de fleste i båt, men det å være på sjøen seks uker i strekk er tøft. Det passer når du er 25, men er ikke nødvendigvis like greit når du er 39 og har unger. Du går glipp av bursdager, 17. mai, julaften, 30-årslag, første skoledag og må være borte fra familie, venner og kjæreste i lange perioder. Jeg sier ikke at du kommer til å få den samme erfaringen, men jeg vil anbefale deg å ta førstegangstjenesten på fartøy (velg kystvakta!) hvis du ikke har noen som helst maritim erfaring. Da kan du prøve deg litt fram og se om det er noe for deg. Uansett om du da velger å gå videre maritimt eller ikke så har du hatt et kjempekult år, lært utrolig mye, fått prøve ting du aldri kunne gjort sivilt og fått vennskap for livet.

Når det gjelder hvor mange år du må jobbe i Forsvaret så er det som oftest slik at du må jobbe like lenge som du har fått utdannelse. Har du fått to år utdannelse har du to år plikttjeneste. Men dette kan du lese mer om på nettsidene til Forsvaret under den linjen du vil søke.

Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg var inne så ta ikke alt som god fisk for dagens situasjon. Befalet mitt som ikke hadde gått krigsskolen hadde først tatt sivil styrmannskole og så tatt befalskole (som den gang lå i Horten). Hvilken er det du tenker gå? Man har UBHH på et halvt år, hvor man kan søke seg inn med teknisk bakgrunn og havne på fartøy. Da har du 6 mnd plikttjeneste. Dette er dog en litt ukjent ordning som jeg kun fikk høre om på HH, ikke lest om noe sted. Det andre alternativet er befalskole for de med teorigrunnlag for maritime sertifikater, som du selvsagt ikke kan søke før du har tatt en slik utdannelse.

Matroslærlingene på båten min gikk videre til fagskole eller høyskole via Y-veien, men det er vel ikke et alternativ for deg å ta fagbrev som matros hvis du nesten er ferdig på VGS. Da jeg var inne vurderte jeg veldig sterkt å gå videre maritimt. Jeg var kjempemotivert, tok D5L-sertifikatet gjennom Forsvaret, fikk løst ut brovaktsertifikat og søkte nautikk i Ålesund. Jeg kom inn, men takket nei til plassen. Hvorfor? Etter et helt år på sjøen skjønte jeg at det egentlig ikke var noe for meg. Jeg har vokst opp på havet og har tilbragt flere døgn enn de fleste i båt, men det å være på sjøen seks uker i strekk er tøft. Det passer når du er 25, men er ikke nødvendigvis like greit når du er 39 og har unger. Du går glipp av bursdager, 17. mai, julaften, 30-årslag, første skoledag og må være borte fra familie, venner og kjæreste i lange perioder. Jeg sier ikke at du kommer til å få den samme erfaringen, men jeg vil anbefale deg å ta førstegangstjenesten på fartøy (velg kystvakta!) hvis du ikke har noen som helst maritim erfaring. Da kan du prøve deg litt fram og se om det er noe for deg. Uansett om du da velger å gå videre maritimt eller ikke så har du hatt et kjempekult år, lært utrolig mye, fått prøve ting du aldri kunne gjort sivilt og fått vennskap for livet.

Når det gjelder hvor mange år du må jobbe i Forsvaret så er det som oftest slik at du må jobbe like lenge som du har fått utdannelse. Har du fått to år utdannelse har du to år plikttjeneste. Men dette kan du lese mer om på nettsidene til Forsvaret under den linjen du vil søke.

Takk for svar. Jeg lurer litt på om man får noe fordell å ta nautikk sivilt også deretter utløse mine skipssertifikater i fosvaret, eller mener du det er smartere først å få erfaring i forsvaret? Med tanke på kadett plass så vil jeg så og si få garanter kadett plass i fosvaret eller tar jeg feil her? 

Selv har jeg lite erfaring på båt. Har litt erfaring fra mindre fiskebåter og jobben(jobber litt på fiske annlegg). Tenker litt å fortsette i fiskenæring. I såfall er målet brønnbåt skipper. Men vet aldri. :D

Når det gjelder befalskolen så står det lite informasjon om det på deres sider pga. de endrer utdannisystem, i hverfall når det gjelder utskrevet befalskurs. Jeg vurdere sterkt å ta ett eller to år i militæret etter vgs. pga jeg vurdere uansett å ta fri år etter vgs. Så i staden å jobbe under friåret tar jeg noen år i forsvaret. 

Det du sier ang. at man er borte i lange perioder fra familie og venner er den eneste grunnen til at jeg har ikke bestemt meg helt for jobb på skip. Men tenker uansett studere nautikk og deretter opparbeide farstid, mens jeg tar en master grad i MBA eller noe slik. Slik at jeg senere kunne jobbet på land. Evt. skipsmegler.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...