Gå til innhold

Leie ut før salg, eller selge med engang?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon nå som tilsier at jeg må selge leiligheten min ila 2018.
Jeg skal flytte med kjæresten min over nyttår, og vi har sammen kjøpt en leilighet som blir ferdig Q4 2018.

Leiligheten min kjøpte jeg for 4 år siden, sentralt i Oslo. Den er ikke stor, en 1-roms på 18-20kvm, men med flott beliggenhet og standard.

Det jeg da lurer på er hva du ville anbefalt meg å gjøre med tanker på hvordan boligmarkedet nå er:

1. Leie ut leiligheten og selge på høsten (og håper boliglånforsrkiften om 5x inntekt er opphevet)
  2. Selge over nyttår
  3. Forsøke å selge over nyttår - trekke den fra markedet hvis jeg ikke får god pris, for så å leie ut og prøve salg igjen til høsten. 

Takker for hjelpen, og innspill! default_Happy.gif

Anonymous poster hash: 8b837...152
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke tidslinja til å passe helt.... Overtar ny leilighet om ett år, 4Q18 (okt-des). Selge på høsten, før leilighet er ferdig bygd? 

Kjæresten min har en leilighet som er større enn min (han leier i dag ut 2/3 rom). Leiekontraktene går ut i januar, og vi har da lyst å flytte sammen i hans leilighet før vi overtar vår nye. 

Han har ikke lyst å leie ut mer, da han nå har fått fast jobb, og vi ønsker å flytte sammen. Det er også det mest økonomiske, da vi er sammen hver enste dag og natt uansett. 

Om han blir å selge sin er uklart, det kommer an på hvordan banken stiller seg når den tid kommer. 

Anonymous poster hash: 33650...be5

Lenke til kommentar

Eg hadde prøvd å selge med ein gong og heller vurdere andre alternativ dersom det er liten interesse.

Det å leige ut forpliktar ein del, og det vil kunne være til hinder for eit seinare salg, enten ved at leigeavtalen har oppsigelsestid som er lite fleksibel, eller fordi det alltid er ein risiko for at du får ein dårlig leigebuar.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eg hadde prøvd å selge med ein gong og heller vurdere andre alternativ dersom det er liten interesse.

Det å leige ut forpliktar ein del, og det vil kunne være til hinder for eit seinare salg, enten ved at leigeavtalen har oppsigelsestid som er lite fleksibel, eller fordi det alltid er ein risiko for at du får ein dårlig leigebuar.

Takk for svar, 

Hvis det blir utleie er tanken å leie ut på korttidsleie, slik at jeg kan selge til høsten. Leiekontrakten vil derfor være fra januar 2018 til juni/juli 2018. 

Jeg vil derfor ha bodd der minst 1 år av siste 2 år, og vil få skattefordel ved salg. 

Men er det noen negative konsekvenser jeg må tenke på hvis jeg forsøker å selge på nyåret men trekker den hvis jeg ikke får god pris, for så å sette den på markedet igjen til høsten?

Lenke til kommentar

Hvis det blir utleie er tanken å leie ut på korttidsleie, slik at jeg kan selge til høsten. Leiekontrakten vil derfor være fra januar 2018 til juni/juli 2018. 

Jeg vil derfor ha bodd der minst 1 år av siste 2 år, og vil få skattefordel ved salg.

Husk at du ikke kan ha en tidsbestemt leiekontrakt for såpass kort tid.

Vil ikke få like høy pris for en hullete leilighet

Det er nok sant.

Jeg solgte en leilighet i sommer, gulv (bortsett fra på badet) ble byttet i 2014 og badet ble pusset opp i 2002.. Bortsett fra det var det mye som var som på 90-tallet..

Det var sånn stygg fiskebeintapet på veggene, soverommet hadde en grønnfarget tapet som var elendig lagt på, kjøkkenet var et billig IKEA-kjøkken fra 90-tallet en gang..

Vinduer var delvis fra 50-tallet og delvis fra 90-tallet, inngangsdøra (mot oppgang) var også fra 50-tallet.

Det ble solgt en lik leilighet i naboblokka like før, den gikk ca 100k dyrere enn min.. Til gjengjeld var det nok pusset opp for 200k+ der..

Hvem gjorde da best penger vil du si?

Lenke til kommentar

Må ha vært en populær blokk

Men en kan også tenke seg, hadde du brukt 100k på oppussing så hadde du kanskje fått 3-400k mer

Jeg vil ikke ha råd til å kjøpe et ferdig oppusset hus, den gangen jeg skal på markedet

Så for min del er det best at det er gamelt og utslitt

Lenke til kommentar

Du må være påpasselig med at du får til ein lovlig leigeavtale når den skal ha så kort varigheit.

For å få leigd ut i berre eit halvt år så trur eg du må tilby møblert leiligheit for å få særleg i husleige.

Folk flest vil unngå å flytte oftare enn nødvendig med alle møblane då det både er arbeidskrevande å flytte, er dyrt å leige flyttebil, og at møblane kan ta skade av medfarten.

Lenke til kommentar

Du må være påpasselig med at du får til ein lovlig leigeavtale når den skal ha så kort varigheit.

For å få leigd ut i berre eit halvt år så trur eg du må tilby møblert leiligheit for å få særleg i husleige.

Folk flest vil unngå å flytte oftare enn nødvendig med alle møblane då det både er arbeidskrevande å flytte, er dyrt å leige flyttebil, og at møblane kan ta skade av medfarten.

Jeg skal ha en ordentlig kontrakt hvor leieperioden blir spesifisert . Leiligheten kan leies ut møblert hvis leietakeren ønsker dette.

Bortsett fra et malingsstrøk er ikke oppussing nødvendig før salg .

Jeg ønsker egentlig å selge med engang, men jeg er bekymret for hvordan markedet er nå, om det heller lønner seg å vente til høsten...

TS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...