OfficialTage Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Hei, Jeg lurte på om det gjorde noe om du skippet VG3 og hoppet rett ut til lærling? Eller gjør dette noe med lønn eller lærling plass? Siden der jeg bor er det bare tilgang til VG1 og VG2en, dem har altså ikke Dataelektronikerfaget tilgjenglig i området jeg bor i. Jeg ønsker ikke å flytte. Linja jeg tenkte jeg skulle ta Elktrofag > Data og Elektronikk > Lærling. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Man kan få læreplass hos bedrifter etter Vg2. Personlig tok jeg programfagene for Vg3 som privatist det siste året av læretiden, i regi av opplæringskontoret i fylket. Det første året i bedriften kan lønna starte lavere enn de som har tatt Dataelektroniker Vg3. Dersom du er skolelei og vil ut i jobb, er det likevel verdt det. Lønna øker gradvis over tid. Prosentvis hvert halvår såvidt jeg husker. Gjør gjerne litt research ved å ta noen telefoner til ditt fylke, så får du nok svarene du søker etter. 1 Lenke til kommentar
Mekanius Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Man kan få læreplass hos bedrifter etter Vg2. Personlig tok jeg programfagene for Vg3 som privatist det siste året av læretiden, i regi av opplæringskontoret i fylket. Det første året i bedriften kan lønna starte lavere enn de som har tatt Dataelektroniker Vg3. Dersom du er skolelei og vil ut i jobb, er det likevel verdt det. Lønna øker gradvis over tid. Prosentvis hvert halvår såvidt jeg husker. Gjør gjerne litt research ved å ta noen telefoner til ditt fylke, så får du nok svarene du søker etter. Kan man få fagbrev som dataelektroniker uansett? Altså om man velger vg3 eller ikke, eller må man ta fagene etter hvert uansett? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg har et spørsmål hva er Dataelektriker? 1 Lenke til kommentar
NeilM Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg har et spørsmål hva er Dataelektriker? Dataelektroniker, les mer her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataelektroniker Jeg tok VG3 dataelektronikerfaget, og fikk lærlingplass innen sikkerhet (adgangskontroll, videoovervåkning, alarmsystemer etc) og jobber så med det i noen år. I dag jobber jeg med kritisk kommunikasjon innen helseforetak/industri (pasientvarsling/sykesignal, overfallsalarm, callingsystem). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå