Smurfin Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg synes photoshop er veldig avansert, men så har jeg prøvd Lightroom. Mange gjør noen justeringer i lightroom og resten i photoshop. Ikke bare at det er på engelsk som gjør det litt ekstra utfordrende for meg så må bare prøve meg frem.. Men poenget mitt er om det finnes gratisprogrammer eller noen på norsk som kunne vært litt enklere for meg?? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har både Photoshop og Lightroom (og et par andre også) - men det beste for meg er ACDSeePro7 - det er favoritten. Gjør det meste av redigeringsarbeid i det programmet. Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har både Photoshop og Lightroom (og et par andre også) - men det beste for meg er ACDSeePro7 - det er favoritten. Gjør det meste av redigeringsarbeid i det programmet. Er ACDSeePro7 gratisprogram eller betaling? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Du betaler for det ja, og eier det - det er ikke så dyrt og det er stadig tilbud.(Jeg begynte med 5, hadde 6 og nå 7) - Det er kommet flere "utgaver" av det, men 7 er absolutt helt nok for meg. Det var 6 også, men så fikk jeg nytt kamera og 6 hadde ikke program for RAW filene i det. (Jeg fotograferer bare i RAW format) Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2017 Du betaler for det ja, og eier det - det er ikke så dyrt og det er stadig tilbud.(Jeg begynte med 5, hadde 6 og nå 7) - Det er kommet flere "utgaver" av det, men 7 er absolutt helt nok for meg. Det var 6 også, men så fikk jeg nytt kamera og 6 hadde ikke program for RAW filene i det. (Jeg fotograferer bare i RAW format) Jeg også bare i RAW format. Selvom det tar mere minneplass så har jeg skjønt at det er det beste å ta bilder i.. Du får mer ut av å redigere de i ettertid? Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 RAW Therapee er gratis , og kommer i Norsk språkdrakt Jeg foretrekker uansett programmer i Engelsk , da de er mye lettere å forholde seg til med tanke på tutorials. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Ja, det er smart å gå for RAW, jeg tar ikke jpg ved siden av. Bruker stort sett kort som tar rundt 500 bilder, så det holder lenge. Jeg formaterer kortet etter hver fotorunde. (ACD er jeg veldig glad i, fin hjelpefunksjon også - det kan gjøre utrolig mye - virkelig vel anvendte penger.) 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 ACD kjører forresten 50% rabatt på Photoeditor 10 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Jeg synes photoshop er veldig avansert, men så har jeg prøvd Lightroom. Mange gjør noen justeringer i lightroom og resten i photoshop. Ikke bare at det er på engelsk som gjør det litt ekstra utfordrende for meg så må bare prøve meg frem.. Men poenget mitt er om det finnes gratisprogrammer eller noen på norsk som kunne vært litt enklere for meg?? - paint.NET (kun windows og i engelsk) eller Pinta (windows, linux og mac + kommer på norsk) -> veldig veldig basic og enkelt mht bilderedingering (justere størrelse/form på bilder, legge på enkle effekter og tekst) - RAWtherapee (windows, linux og mac + er på norsk men ikke 100% oversatt) -> avansert bildefiksing ang kontrast, farger osv Stort sett kan du klare deg med det her mht bilder. Skal du lage grafikk som f.eks plakater, websider e.l hvor du manipulerer bilder og konstruerer avansert grafikk, bør du gå for de avanserte programmene som gimp eller photoshop (fåes på norsk). Endret 12. november 2017 av marius77 1 Lenke til kommentar
Vasmar1 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Eg anbefaler Paint.NET. Utmerket enkelt gratisprogram ein kan gjere basic redigering i. Bruker det hele tiden, og folk skjønner ikkje at eg kan gjere så mykje i programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå