Salvesen. Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Edit: For å dra regnestykket et lite hakk videre så er vel en el-bil sånn ca dobbelt så energieffektiv som en fossilbilførst av allt har vi jo et felles energimaked i Europa hvor ca 50% er kull eller gass. så all ny energi som kreves av det markedet er den vi burde kvittet oss med først. Så det er mange måter å regne dette på, er kjent fysikk at ved å konvertere energi er det enorme tap. og bensin diesel forbrennes direkte der det skal. men el er konvertert kraft. The thermal energy content of coal is 6,150 kWh/ton. Although coal fired power generators are very efficient, they are still limited by the laws of thermodynamics. Only about 40 percent of the thermal energy in coal is converted to electricity. So the electricity generated per ton of coal is 0.4 x 6,150 kWh or 2,460 kWh/ton. 1 tonn kull til el gir ca 2500kw, og da fulllader man største Teslan 25 ganger. så da må man brenne 40kg kull for en lading. men sånn lokal bensin diesel utslipp er man jo kvitt. Men her glemmer du enkle fundamentale ting som at raffineringsbehovet går ned som reduserer energiforbruk. Overføringskapasitet over til Eu. Man kan ikke sende alt over uansett osv. Lenke til kommentar
ingeh Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Synd med Opel. Det var (og er) et godt alternativ med sin gode rekkevidde. Tydeligvis ikke et prioritert produkt for GM. Det man kan gjøre er å se om det er noen inventory (demobiler) fra Tesla hvor man evt. kan kjøpe den laveste modellen nå som de har så lav rente: http://www.itanywhere.no/inventory.php Får håpe de kommer sterkere tilbake. Man trenger godt utvalg og mellomstore biler med lang rekkevidde! Hei. Elbiler er absolutt en prioritet for pioneren GM for utvikling av moderne batteridrevne biler allerede på 80-tallet. Den gang var begrensningen selve batterikapasiteten. Deretter utviklet GM et system som krevet en form for el-skinne drift. Dette ble naturlig nok en vanskelig fremtidsfantasi, men de laget noen slike veistrekninger for eksersisens skyld. Ville vært utmerket å slippe den elektrokjemiske driften og all den tilhørende gruvedriften samt foredlingen av mineralene for batteriproduksjonen. Dette siste er for øvrig et moment man pakker godt inn overfor politikerne. Problemet akkurat nå er at Opel, inntil nylig et GM-selskap gjennom hele etterkrigstiden har produsert det antall Ampera E de hadde kontrakt på som GM selskap. Nå har GM solgt Opel til PSA/Citroen der de benytter Mitsubishi teknologi og platformer, teknologi både fra Mitsubishi Motors, Mitsubishi Electric og Mitsubishi Heavy Industries. Både for fossil- og batteribiler. Så sånn er det med den saken. Kanskje Opel kan kjøpe fler Ampera lisenser, men det vet nok ingen utenfor styrerommene. Lenke til kommentar
ingeh Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Så, jeg kommer hjem med 20% på elbilen kl 16 og skal lage middag før trening. 24km til fotballtreningen til sønnen og så 8 nye km til turntreningen til jentungen. Det er forresten 19 januar og 18- ute. Skal jeg la være og lade bilen, lage mat eller varme opp boligen? Med mindre man har smart strømstyring blir dette dyrere, har lite med å skjerpe seg å gjøre. Hei, jeg ser på disse tallene for lading/forbruk/km-tall/ytelser osv. Lite om tapsforhold ved lading, uttakstap ved ulike belastningsforhold på batteriene med en mengde variabler. Både induktive i motorene og de elektrokjemiske i batteriene. Men det som dukker opp i forbindelse med særlig hurtiglading ved trefas oppkobling og de strømstyrkene i amperetimer man oppnår og følgelig den kontinuerlige belastningen som jeg ser kommer opp i omkring 50 A. Det er mange hus der dette er maks. på inntakssikringene, og der stigeledningene ikke har tverrsnitt til bare å kunne øke dette til f.eks. 63 A. En bolig krever jo mer enn bare batteribilen. Da ser man for seg graving og styr for å bedre kapasiteten, eller finne seg i litt lenger ladetid. Tror det for øvrig skjuler seg noen vel entusiastiske kalkyler ute og går i Norge fremfor lignende diskusjoner i enkelte andre land, som sågar har et mildere klima og forholde seg til enn her. Endret 24. oktober 2017 av ingeh Lenke til kommentar
ingeh Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Til alle dere som sier det er strøm nok, og at alt er bare fryd og gammen: https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789?utm_source=newsletter-2017-10-13&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-weekly Har du lest saken? Det handler om overføringskapasitet og ikke hvor mye kapasitet vi har totalt. Problemet er bare at noen plasser tåler ikke nettet så mye energi i overføringen. Det er en helt annen sak, som også vill løses mer eller mindre fra 2019 med AMS. Avanserte Måle Systemer fører ikke uten videre til høyere kapasitet og større tverrsnitt i nettet, kun at kraftleverandørene kan avstemme leveranser mer nøyaktig i forhold til kraftminutter levert fra produksjonsenhetene og følgelig uttak av bassengene, reduksjon av eksport, eller innførsel av svensk vind- eller kjernekraft.. Kort og godt bygge bedre statistikk som kan gi bedre innkjøp av 3 mnd. eller 6 mnd. kontrakter. Alt av dette gir fordeler først og fremst for storbrukere i industrien. På sikt kan man så vurdere økning av lokale tverrsnitt, nye trekk og større lokale transformatorer. Men dette er slik man egentlig har operert hele tiden i de lokale nettene. Vi bor halve tiden i Sverige som har hatt slike målesystemer i mange år nå. Der er oppkoblingen rett på strømnettet, fantommatet via optokobler som vanlig kablet datanettverk. Vår nyeste måler ble installert for fire måneder siden og går nå rett på mobildatanettet. Får håpe de gjør det her til lands også, i stedet for å introdusere en mulig feilkilde med mellomstasjon. Men vi er jo ofte litt særegne av oss, og kan vi gjøre ting litt tungvint, gjør vi gjerne det. Endret 24. oktober 2017 av ingeh Lenke til kommentar
ingeh Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Ams kommer fordi netteierene ikke vil bruke ei krone til å oppgradere nettet, samtidig som staten tvinger oss over på elektrisk varme og transport. Jeg skal ta tipsene dine til etteretning å kjøpe meg en tesla til minimum 700k og gi barna mat etter trening i 8-9 tia, det er jo bare 9-10 timer siden forrige måltid. Avansert Måle System kommer nå i Norge som et av Europas seneste land til å installere automatisk måling av strømforbruket hos forbrukerne, altså kundene. Vi må nå pent følge resten av Europa. Det finnes ingen måte de nye(i Norge) målerne kan kommunisere, eller regulere ditt strømforbruk i huset ditt. Det er i tilfelle en betydelig misforståelse! Man slipper, som i resten av Europa og lese av hver måned og levere på webben, sms eller telefon en gang i måneden. Leverandørene får en betydelig raskere oppdatering når målerne også i sene Norge kan levere minuttavlesning om man ønsker, eller fordi forbruket går i topp for å kunne kartlegge forbrukspunkter. En fordel for alle parter og kan bygge bedre statistikk for leverandørene. Forbruket og kapasitetsendringer i lokale nett kan da muligens, bare muligens se en raskere oppdatering av nettet. Dersom tilførsel til et lokalnett har gode nok isolasjonsverdier i hovedstrekket kan man øke transportspenningen og derved øke tilført effekt uten å overbelaste nettet frem ved for høye strømstyrker da man ellers må øke tverrsnittet også i fremføringsnettet. Man må også uansett bytte ut lokale fordelingstransformatorer, muligens også tverrsnitt i den lokale fordelingen. Men dette er egentlig ikke noe nytt i forhold til AMS. Husk at dette med automatisk avlesning av målere over nett startet Norge med for over 12 år siden. Man har på politisk hold skyldt på at det kanskje ikke var "god nok teknikk". Pussig, da var dette "dårlige" installert i vårt hus i Sverige. Ble dog byttet ut med ny for fire måneder siden der den nye kommuniserer på mobildatanettet. Den gamle gikk som ordinært trådbundet nett fantommatet via optokobler rett på strømnettet. Og dette er på "glesbygden" midt i svarte skauen! Men - vi kommer sakte etter her på berget også. Endret 24. oktober 2017 av ingeh Lenke til kommentar
ingeh Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Et 'enkelt' regnestykke (reality-check): I 2016 ble det i Norge omsatt ca 5 150 000 000 liter fossildrivstoff i Norge. En kan sånn grovt oversette en liter fossildrivstoff til 10kWh. M.a.o. Hvis alle biler og maskiner som i dag går på fossildrivstoff konverteres til el-drift tilsvarer det en økning i det nasjonale el-forbruket på i overkant av 50 TWh. Edit: For å dra regnestykket et lite hakk videre så er vel en el-bil sånn ca dobbelt så energieffektiv som en fossilbil, mens det antagelig er mindre å hente på busser og lastebiler hvor moderne dieselmotorer jobber temmelig effektivt i forholdt til tyngden de skal dra på. Så la oss si at vi snakker om en realistisk økning i el-forbruk - målt ved kraftverkene - på ca 25 TWh. Da han vi ha en fornuftig diskusjon om evt. nødvendig utbygging av kapasitet på linjer, nett og kraftverk. Dette var en bra og realistisk kommentar. Dog blir nok tallet for effektivitet av brenselet litt dårligere ved forbrenningsmotor enn ved ren omsetningsverdi for varme. I en beregning jeg så for en tid siden der man bl.a. tok hensyn til opptatt effekt i forhold til tilført effekt ved lading, og også tapseffekter ved ulike utladninger av batteriene. Bakgrunnen var normal drift ved lading/utlading av batteriene etter 12 % effektuttak av oppgitt maks effekt(ikke kjørte mil) ved 5 dagers "normal gjennomsnittsbruk" og drift i 11 måneder. Tallene man fikk her ville gi Norges bilpark en belastning av elproduksjonen på omkring 32 TWh. Ikke så langt unna dine 25 TWh, men nokså langt fra 7 TWh. Både produksjon og nettkapasiteter må i tilfelle bygges ut. Vi må kanskje satse på en fredelig verden og punkt til punkt transport basert på kjøretøy med nanoreaktorer. Teknikken finnes, og man ser for seg kjøretøy "fylt opp" for 10 års drift før innlevering og resirkulasjon. :-) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Men her glemmer du enkle fundamentale ting som at raffineringsbehovet går ned som reduserer energiforbruk. Overføringskapasitet over til Eu. Man kan ikke sende alt over uansett osv. Helt klart et komlisert regnestykke. en smule lei av at folk tror man driver med nullutslipp bare for at man har batterier i bilen 1 Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med? Det mest negative med kjernekraft er jo faren for en ulykke og følgene av en ulykke. Utover dette er jo kjernekraft mye renere enn det meste annet enn vann og vindkraft. Mtp at dette er langt frem i tid så vil nok både risiko og utslipp fra kjernekraft være atskillig bedre. Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Så, jeg kommer hjem med 20% på elbilen kl 16 og skal lage middag før trening. 24km til fotballtreningen til sønnen og så 8 nye km til turntreningen til jentungen. Det er forresten 19 januar og 18- ute. Skal jeg la være og lade bilen, lage mat eller varme opp boligen? Med mindre man har smart strømstyring blir dette dyrere, har lite med å skjerpe seg å gjøre. Problemet hadde uansett løst seg ved at arbeidsgiver hadde ladestasjoner, noe som flere og flere får. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå