Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Opel har stanset salget av Ampera-E


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med mi de man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

Hvorfor skal du legge om alt til natten? Ingenting som tyder på at dette vill svare seg..
https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-det-dyrere-a-lade-elbilen-pa-ettermiddagen-1.12975883

Eller for å si det enkelt: Det blir dyrere strøm når alle andre bruker strøm og rimeligere strøm når strømforbruket er lavt.

Dette betyr ikke at det kun er billig å bruke strøm på natten... Spesielt ikke om alle gjør det... Så du må nok retenke det der.

Det blir det samme som å si at rushtidsavgift i bomringen ikke gjør det dyrere for de som må kjøre på jobb i rushtiden.

 

 

Nei du missforstår, det er ikke slik at du må lade elbilen din kl 4 mens du har 4 kjeler på boost på induksjonstoppen, vasker klær og kjeler og lader gressklipperen osv. Det er helt unødvendig, derfor skal AMS få folk til å skjerpe seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, jeg kommer hjem med 20% på elbilen kl 16 og skal lage middag før trening. 24km til fotballtreningen til sønnen og så 8 nye km til turntreningen til jentungen.

Det er forresten 19 januar og 18- ute. Skal jeg la være og lade bilen, lage mat eller varme opp boligen?

 

Med mindre man har smart strømstyring blir dette dyrere, har lite med å skjerpe seg å gjøre.

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

Så, når jeg kommer hjem med 20% på elbilen kl 16 og skal lage middag før trening. 24km til fotballtreningen til sønnen og så 8 nye km til turntreningen til jentungen.

Det er forresten 19 januar og 18- ute. Skal jeg la være og lade bilen, lage mat eller varme opp boligen?

 

Med mindre man har smart strømstyring blir dette dyrere, har lite med å skjerpe seg å gjøre.

 

For det første har du gravd deg selv inn i ett hjørne med å velge feil bil, mat skal en såklart lage men varmingen bør skje på ett annet tidspunkt osv. Det handler om å gjøre beviste valg.

 

AMS kommer på grunn av at folk ikke gjør dette, og det belaster nettet alt for mye. Det er vår egen feil, på grunn av holdninger som ikke ligner grisen. 

Lenke til kommentar

Ams kommer fordi netteierene ikke vil bruke ei krone til å oppgradere nettet, samtidig som staten tvinger oss over på elektrisk varme og transport.

 

Jeg skal ta tipsene dine til etteretning å kjøpe meg en tesla til minimum 700k og gi barna mat etter trening i 8-9 tia, det er jo bare 9-10 timer siden forrige måltid.

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

Ams kommer fordi netteierene ikke vil bruke ei krone til å oppgradere nettet, samtidig som staten tvinger oss over på elektrisk varme og transport.

 

Jeg skal ta tipsene dine til etteretning å kjøpe meg en tesla til minimum 700k og gi barna mat etter trening i 8-9 tia, det er jo bare 9-10 timer siden forrige måltid.

 

Så du er nå enig i at det kommer til å forhindre at vi trenger å oppgradere nettet? Var da en brå vending. 

 

Jeg har ikke kommet med slike tips, så du må nok lese på ny. Men lykke til! :) 

 

Ps, prøv å finn løsninger på ting enn å bare blir sur. Livet blir så mye enklere da! 

Lenke til kommentar

EL-bilen vil nok aldri bli faset ut, men det vil komme mer effektive batterier og lademuligheter og inntil en kan kjøre 100 mil og lade opp på få minutter på alle elbiler så vil ikke fossil-bilene bli faset ut

Men, de har startet å fase ut person-dieselbiler

 

En rekkevidde på 100 mil er veldig langt fra nødvendig. Det eneste som hindrer el-biler er ladetiden og litt smågreier med henger og slik. De nåværende bilene har mer enn nok rekkevidde, men hvis man må vente en halvtime på å lade så taper man kilometer i forhold til tid. Det er antall kilometer på en gitt tid som egentlig er viktig. Det er ytterst få som kjører 100 mil uten en stopp på 5 minutter her og der.

 

"Bare" å lage flere demninger så har vi nok strøm

Hvor da hen? Naturen blir ødelagt, dyrene utryddet masse flytting av mennesker. Jeg skjønner ikke hvordan verden skal hente strøm i fra hvis alle innbyggere i verden skal gå på elbil. Er egentlig elbiler så miljøvennlig som alle skal ha det til?

 

Det er en myte at naturen blir ødelagt av demninger, hvis man gjør det riktig så er det minimalt med ødeleggelser. Samma gjelder for vindmøller. Det er forresten enormt med muligheter i dag når det kommer til strømproduksjon, men estetikk står desverre veldig sterkt. Er ikke akkurat lett å få bygget ut fornuftige løsninger i nærheten av folk...

Lenke til kommentar

100 mil fordi det er hva de fleste biler klarer å kjøre i dag og det fjerner rekkeviddeangsten

 

Batterier hjemme er noe storforbrukere blir nødt til å ha i framtiden, så de kan lade når det er lite press på nettet og bruke kapasiteten når som helst

Investerer en i solcellepaneler så slipper en å betale for strømmen

Lenke til kommentar

100 mil fordi det er hva de fleste biler klarer å kjøre i dag og det fjerner rekkeviddeangsten

 

Batterier hjemme er noe storforbrukere blir nødt til å ha i framtiden, så de kan lade når det er lite press på nettet og bruke kapasiteten når som helst

Investerer en i solcellepaneler så slipper en å betale for strømmen

 

Denne angsten finnes ikke av de som kjører moderne elbiler i dag, det er kun de som ikke har prøvd enda som lever med denne angsten. Å kjøre fossilt og elbil er ikke sammenlignbart, den er full hver morgen(om en har mulighet) og det er alltid strøm i nærheten. 

Å ha batterier som kan ta en 100 mil er helt unødvendig i privatbiler. 

 

Markedet for slike biler er så lavt at det må skje drastiske endringer i batteriene før noen gidder å ta kjangsen på å lage noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Denne angsten finnes ikke av de som kjører moderne elbiler i dag, det er kun de som ikke har prøvd enda som lever med denne angsten. Å kjøre fossilt og elbil er ikke sammenlignbart, den er full hver morgen(om en har mulighet) og det er alltid strøm i nærheten. 

Å ha batterier som kan ta en 100 mil er helt unødvendig i privatbiler. 

 

 

I så måte er det litt artig at jeg hver uke får leid ut fossilbilen min på Nabobil, stort sett til elbil-eiere som skal på langtur. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denne angsten finnes ikke av de som kjører moderne elbiler i dag, det er kun de som ikke har prøvd enda som lever med denne angsten. Å kjøre fossilt og elbil er ikke sammenlignbart, den er full hver morgen(om en har mulighet) og det er alltid strøm i nærheten. 

Å ha batterier som kan ta en 100 mil er helt unødvendig i privatbiler. 

 

 

I så måte er det litt artig at jeg hver uke får leid ut fossilbilen min på Nabobil, stort sett til elbil-eiere som skal på langtur. :-)

 

Det betyr jo ikke at de har angst, snarere tvert i mot - De vet når det passer å bruke kortrekkeviddebilen og når det ikke passer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Denne angsten finnes ikke av de som kjører moderne elbiler i dag, det er kun de som ikke har prøvd enda som lever med denne angsten. Å kjøre fossilt og elbil er ikke sammenlignbart, den er full hver morgen(om en har mulighet) og det er alltid strøm i nærheten.

Å ha batterier som kan ta en 100 mil er helt unødvendig i privatbiler.

 

I så måte er det litt artig at jeg hver uke får leid ut fossilbilen min på Nabobil, stort sett til elbil-eiere som skal på langtur. :-)

Det betyr jo ikke at de har angst, snarere tvert i mot - De vet når det passer å bruke kortrekkeviddebilen og når det ikke passer.

Wow, for en referanse?

Lenke til kommentar

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

 

Hei. Det er gjort noen realitetsberegninger på dette med samlet årlig energiforbruk for elbiler, og ved 1 million biler brukt til normal trafikkmengde 5 dager i uken, 11 måneder av året, er energibehovet betydelig høyere enn 7 tWh. Da har man tatt hensyn til at benyttet energi ved en snittbelastning bruker bare 12% av kjøretøyets oppgitte verdi for maksytelse. tallet er så mye større at jeg foreslår at du sjekker denne påstanden om bare 7 tWh i året for hele Norges bilpark. Det er alt for lavt. Du kan jo forsøke å regne ut selv, men skulle total elbilbruk i alle sammenhenger bli en realitet vil vi få litt problemer med annen bruk av tilgjengelig kraftmengde om ikke bruken av transport endres totalt.

Lenke til kommentar

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

 

Hei. Det er gjort noen realitetsberegninger på dette med samlet årlig energiforbruk for elbiler, og ved 1 million biler brukt til normal trafikkmengde 5 dager i uken, 11 måneder av året, er energibehovet betydelig høyere enn 7 tWh. Da har man tatt hensyn til at benyttet energi ved en snittbelastning bruker bare 12% av kjøretøyets oppgitte verdi for maksytelse. tallet er så mye større at jeg foreslår at du sjekker denne påstanden om bare 7 tWh i året for hele Norges bilpark. Det er alt for lavt. Du kan jo forsøke å regne ut selv, men skulle total elbilbruk i alle sammenhenger bli en realitet vil vi få litt problemer med annen bruk av tilgjengelig kraftmengde om ikke bruken av transport endres totalt.

 

 

Spørsmålet er kanskje om man regner inn arbeidsbiler, el-busser og el-lastebiler? Jeg vil tro at innføringen av slike vil skje parallelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et 'enkelt' regnestykke (reality-check): I 2016 ble det i Norge omsatt ca 5 150 000 000 liter fossildrivstoff i Norge. En kan sånn grovt oversette en liter fossildrivstoff til 10kWh.

 

M.a.o. Hvis alle biler og maskiner som i dag går på fossildrivstoff konverteres til el-drift tilsvarer det en økning i det nasjonale el-forbruket på i overkant av 50 TWh.

 

Edit: For å dra regnestykket et lite hakk videre så er vel en el-bil sånn ca dobbelt så energieffektiv som en fossilbil, mens det antagelig er mindre å hente på busser og lastebiler hvor moderne dieselmotorer jobber temmelig effektivt i forholdt til tyngden de skal dra på.

Så la oss si at vi snakker om en realistisk økning i el-forbruk - målt ved kraftverkene - på ca 25 TWh. Da han vi ha en fornuftig diskusjon om evt. nødvendig utbygging av kapasitet på linjer, nett og kraftverk.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Ser noen snakket om solcellepanel. I følge artiklen (ref 1) vil det ta 43 år for solcellepanelet til å betale seg selv. Når utstyret har en levetid på 25 år ser jeg for meg litt utfordringer. Har noen data på hvor mye et 4kW anlegg leverer på en normaldag i Norge?

 

Bekjente jeg har i Australia har solcellepanel, og i følge dem er effekten på anlegget dersom solen treffer i rett vinkel på panelet med fullt sollys. Takmonterte panel vil derfor ha varierende effekt gjennom dagen, og skjelden opp mot maks effekt.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal være noen løsning. Jeg ser heller ikke for meg at det er aktuellt med vindmøller i hagene til folk og når utfordringen er nettet ut til sluttkunder så har vi en utfordring.

 

AMS vil virke på samme måte som bommer og dermed straffe istedet for å utvikle gode løsninger. Jeg har allerede i dag en "smart" strømmåler, men siden nettleverandøren ikke klarer å kommunisere med denne betaler jeg stipulert strøm annenhver måned omtrent. I tillegg er data jeg får fra denne rett og slett ubrukelige - siden nettleverandøren ikke får data får heller ikke jeg data og hele strøm styringen min går i dass...

 

 

 

Referanser:

1 https://www.tu.no/artikler/sa-lang-tid-tar-det-for-et-solcellepanel-tjener-inn-seg-selv/346288

Lenke til kommentar

 

Edit: For å dra regnestykket et lite hakk videre så er vel en el-bil sånn ca dobbelt så energieffektiv som en fossilbil

først av allt har vi jo et felles energimaked i Europa hvor ca 50% er kull eller gass. så all ny energi som kreves av det markedet er den vi burde kvittet oss med først. 

 

Så det er mange måter å regne dette på, er kjent fysikk at ved å konvertere energi er det enorme tap. og bensin diesel forbrennes direkte der det skal. men el er konvertert kraft.

 

 

The thermal energy content of coal is 6,150 kWh/ton. Although coal fired power generators are very efficient, they are still limited by the laws of thermodynamics. Only about 40 percent of the thermal energy in coal is converted to electricity. So the electricity generated per ton of coal is 0.4 x 6,150 kWh or 2,460 kWh/ton.

 

1 tonn kull til el gir ca 2500kw, og da fulllader man største Teslan 25 ganger. så da må man brenne 40kg kull for en lading.

 

men sånn lokal bensin diesel utslipp er man jo kvitt.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...