Gå til innhold

Opel har stanset salget av Ampera-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GM taper 9000 $ per produsert bil... Må bli rimeligere å produsere batterier før det lønner seg for bilprodusentene å produsere elbiler. Men det kommer, Ford og GM lover 20 nye elbil modeller i løpet av de neste 5 årene - dette er nok bare starten, elbilen er kommet for å bli både her til lands og på verdensbasis :-)

Lenke til kommentar

GM taper 9000 $ per produsert bil... Må bli rimeligere å produsere batterier før det lønner seg for bilprodusentene å produsere elbiler. Men det kommer, Ford og GM lover 20 nye elbil modeller i løpet av de neste 5 årene - dette er nok bare starten, elbilen er kommet for å bli både her til lands og på verdensbasis :-)

Det er spekulasjoner. Mulig det er bare halvparten. Uansett, det er ikke uvanlig at bilprodusenter taper penger på nye modeller med ny teknologi. Det skyldes primært høye investeringskostnader og lavt produksjonsvolum i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GM taper 9000 $ per produsert bil... Må bli rimeligere å produsere batterier før det lønner seg for bilprodusentene å produsere elbiler. Men det kommer, Ford og GM lover 20 nye elbil modeller i løpet av de neste 5 årene - dette er nok bare starten, elbilen er kommet for å bli både her til lands og på verdensbasis :-)

 

Selges jo knapt EL-bil (med tanke på folketall osv) i andre land enn Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Salget vil nok krympe her også, etterhvert som de mister fordelene

 

De har mistet gratis parkering og nå er halv bomavgift på vei inn

TeslaX har visstnok blitt 70k dyrere på grunn av vekt avgift (eller blir), og etterhvert vil det nok gjelde lettere biler også

 

Lenke til kommentar

Fantastisk ukritisk viderebringere dere er - dette kunne like gjerne vært en pressemelding som en artikkel!

 

Opel har rett og slett ikke greid å produsere nok til å møte etterspørselen, du liksom! Det er GM som bestemmer produksjonstakten, ikke Opel. Og de har valgt å heller bygge opp beholdning i USA fremfor å levere det være seg Bolt eller Ampera-e til eksport. Årsak: CARB credits.

 

Det er ikke sånn at GM ikke anta at det er etterspørsel utenfor USA. Hele 2017-kvoten for Sør-Korea ble solgt i løpet av minutter - i 2016. At Norge ville ha mer enn tusen biler er heller ikke noen overraskelse. Og Europa generelt er mye mer mottakelig for en kompakt bil som dette enn USA er.

 

Absolutt alt som er kjent rundt det lave antallet biler produsert peker mot at GM ikke vil selge noen flere enn nødvendig for å tilfredsstille kravene fra California Air Resources Board. Etterhvert som lønnsomheten forbedrer seg og utslippskravene til flåten blir strammere vil GM øke produksjonen og innføre flere modeller (på samme plattform og annen plattform). Men siden de har kvittet seg med Opel er det på ingen måte sikkert at nye elbiler fra GM nødvendigvis kommer med Opel-merke.

 

Om tek skal skrive om saker uten å gjøre noen selvstendige vurderinger bør dere i det minste la det gå klart frem at det ikke er egne vurderinger som presenteres. Men det beste ville jo være om dere gjorde litt research selv og konfronterte Opel med påstandene og argumentene fra de som hevder en annen årsakssammenheng enn Opels. Jeg er på ingen måte den første som hevder at GM helt bevisst velger å ikke dekke etterspørselen. Hvilket de forsåvidt er i sin fulle rett til - men skal bare ikke lyve om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Svært få til ingen fordeler med Elbil i USA og tviler på at det noen gang kommer

 

Få i antall, men store. $7500 fradrag i utliknet skatt på føderalt nivå, og inntil $2500 til på statsnivå (California).

 

En helt ny LEAF kan kjøpes for $13000 og det er jo nokså vesentlig mye mindre enn $23000.

 

Denne fordelen er merkelig strukturert - de 200 000 første elbilene hver produsent leverer I USA kvalifiserer for hele skattefordelen. Deretter alle bilene produsenten leverer i to kvartaler etter bil nummer 200 000. Deretter halve fordelen i er kvartal til, og så en fjerdedel av fordelen i enda et kvartal.

 

Dermed lønner det seg å vente. Når Tesla har brukt opp kvoten sin og bilene er blitt billigere å lage kan man selge mye større volumer og dermed oppnå mye større subsidier totalt. Med andre ord er det er incentiv for å vente, ikke for å drive utviklingen fremover!

Lenke til kommentar

"Bare" å lage flere demninger så har vi nok strøm

 

Hvor da hen? Naturen blir ødelagt, dyrene utryddet masse flytting av mennesker. Jeg skjønner ikke hvordan verden skal hente strøm i fra hvis alle innbyggere i verden skal gå på elbil. Er egentlig elbiler så miljøvennlig som alle skal ha det til?

Lenke til kommentar

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

 

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

GM taper 9000 $ per produsert bil... Må bli rimeligere å produsere batterier før det lønner seg for bilprodusentene å produsere elbiler. Men det kommer, Ford og GM lover 20 nye elbil modeller i løpet av de neste 5 årene - dette er nok bare starten, elbilen er kommet for å bli både her til lands og på verdensbasis :-)

Selges jo knapt EL-bil (med tanke på folketall osv) i andre land enn Norge.

 

 

Salgsøkning for elbiler er i ekstrem vekst verden over, de har gjerne en liten andel men enorm vekst. Så gi det noen år så er nok visa en annen, i tillegg er det mange store byer/land som går for utfasing av fossilbilene slik at folket ikke har noe valg egentlig. 

Lenke til kommentar

Synd med Opel. Det var (og er) et godt alternativ med sin gode rekkevidde. Tydeligvis ikke et prioritert produkt for GM.

 

Det man kan gjøre er å se om det er noen inventory (demobiler) fra Tesla hvor man evt. kan kjøpe den laveste modellen nå som de har så lav rente: http://www.itanywhere.no/inventory.php

 

Får håpe de kommer sterkere tilbake. Man trenger godt utvalg og mellomstore biler med lang rekkevidde!

Lenke til kommentar

EL-bilen vil nok aldri bli faset ut, men det vil komme mer effektive batterier og lademuligheter og inntil en kan kjøre 100 mil og lade opp på få minutter på alle elbiler så vil ikke fossil-bilene bli faset ut

Men, de har startet å fase ut person-dieselbiler

 

Ja det er vist folket bestemmer, men tror ikke du skal være så sikker på at det er de som får ta valget.

Lenke til kommentar

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

 

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...