Redaksjonen. Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Dansk-tysk forskningsprosjekt bruke elbilenes batterier til å jevne ut svingningene i produksjon og forbruk.Elbiler skal hjelpe små byer med å jevne ut belastningen på strømnettet Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Alt som kan hjelpe til å elektrisifisere vår transport for å redusere lokal forurensning er bra. Annet som kan hjelpe er jo større muligheter for varierende arbeidstid for de som ønsker dette. Da ville det også bli mindre rush-tidproblemer på innfartsårene. Men problemet med lading og rekkeviddeangst ( Det er en utfordring for mange.) kan nok bli enda større når et plutselig behov for bilen blir forstyrret av at naboen har lånt strømmen. Med kombinasjon batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil dette kunne løses. Og siden det er billigere å lade hjemme enn å fylle Hydrogen ( selv om Hydrogenprisen kommer til å falle framover og bli betydelig lavere enn bensin som rekkeviddeforlenger), vil nok de som har muligheten for dette lade hjemme når de kan. Men altså uten rekkeviddeangst og store utgifter til oppgradering av nettet. Eller har kanskje Panasonic en løsning her, om ikke kanskje i Norge, så i andre land der gassbruk og sol er mer aktuelt enn vannkraft. Med varme og elektrisitet, fra naturgass løst fra CO2. https://evonews.com/tech-science/innovation/2017/jun/21/panasonic-home-hydrogen-fuel-cells/ Endret 20. oktober 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Ideen er god i prinsippet, men boligene og industribyggene kommer ikke akkurat til å flytte på seg så uforutsigbart som bilene. Bilene får også slitasje på batteriene og kun Tesla (så vidt meg bekjent) har aktiv kjøling på batteriene i tillegg. Tesla har selv uttalt at de ikke ser fordeler (likevel) med å levere strøm fra bilen til strømnettet. (Beste kilde jeg fant fra JB Straubel: https://cleantechnica.com/2016/08/22/vehicle-to-grid-used-ev-batteries-grid-storage/) Jeg ville tro at man raskt kan se bruksmønstere til bygg om det oppstår nye problemer, da er det vel nok å plassere et stasjonært batteri billigere enn en transformator? Ang. dette med å gi elbiler skylden for fremtidige problemer: I tillegg til elbil har man også klar fortetting i norske byer, det betyr høyere effektbehov per kvd.m og i tillegg har man induksjonsovner, større varmtvannsberedere, mer gulvvarme og andre forbedringer i levestandard som drar strøm/effektbehov. Disse nye kablene som skal eksportere norsk kraft til utlandet, vil ikke de også kreve oppgraderinger av nettet? I tillegg kommer nå de nye strømmålerne som vel vil gi variabel strømpris til kundene. Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Mulig eg gjør noe feil med linken? Prøver igjen: https://cleantechnica.com/2016/08/22/vehicle-to-grid-used-ev-batteries-grid-storage/ evt google "vehicle to grid jb straubel" Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Vehicle to grid sliter på batteriene men det kan fortsatt være interessant bare man får godt nok betalt. Jeg tror uansett at automatisk styring av lading vil bli interessant lenge før. Så lenge du kan styre dette ned på hver enkelt bil så kan du ta unna for store mengder 'uventet' strøm *og* bremse ladingen når du har motsatte problemet, for lite strøm. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Ikke bare sliter det på batteriene, men det er alltid et visst tap som produserer varme under opplading. Så man taper vel egentlig penger i lengden på å selge strøm tilbake, om det da ikke kompenseres på en måte som dekker dette tapet i prisingen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Bilbatterier må lages for maksimal energitetthet/masse og en levetid som er tilpasset bilens forventede bruk og levetid, og ikke mer. Batterier som skal sykle strøm ut og inn av strømnettet bør optimeres for robusthet og pris istedet. Lading av biler kan nok fint brukes til å utjevne nettet, men man bør bare planlegge med at det går en vei d.v.s. en lader når det er ledig kapasitet og man slutter å lade ved høy last. Det er neppe lurt å kjøre batteriet i revers i tilegg, til det er batteritypen i elbilen feil. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Tesla har selv uttalt at de ikke ser fordeler (likevel) med å levere strøm fra bilen til strømnettet. Såvidt jeg kan se er det ikke snakk om vehicle2grid, bare å styre når ladingen skjer. Det kan være effektivt og er mye enklere. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 hvis de skal bruke strømmen til andre ting så betyr jo det at batteriet må lades konstant.. Så hva er poenget? De taper jo bare strøm på å ha batteriet i mellom Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 hvis de skal bruke strømmen til andre ting så betyr jo det at batteriet må lades konstant.. Så hva er poenget? De taper jo bare strøm på å ha batteriet i mellom greit.. kanskje digg i nødsituasjoner der strømmen i hele nabolaget ryker men det skjer ikke alt for ofte og det hadde vært kjipt om man hadde slikt backup system og strømmen går rett etter du har vært på lang kjøretur og batteriet er tomt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Problemet er at det ikke finnes noe system for balansering. Man kan for eksempel ikke programmere elbilen til å lade kl 23-07 og 09-17 og lade ut kl 07-09 (når varmtvannsberederne og kaffetraktere brukes mest) og ut kl 17-18 (når komfyrer brukes mest). Ei heller finnes det incentiver (prisforskjell) til å oppfordre til det. En annen ting er at batterier er svært kostbare energibuffere (slitasje og ~10% energitap) sammenlignet med smartere varmestyring. Hadde man programmert oppvarmingen til å skje f.eks 23-07 og 09-17 så hadde man trukket ned toppene betydelig. Tidspunktene må ikke være synkrone men fordeles tilfeldig utover et visst tidsintervall for å unngå voldsomme plutselige hopp og fall i forbruket. Fryselager, kjølelager, frysebokser og kjøleskap kan også reguleres etter samme metode for å minke forbruket i topp-periodene og tilsvarende øke forbruket i bunnperiodene slik at det i sum holder nogen lunde samme temperatur, +/- 1 grad for eksempel. Endret 29. oktober 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 hvis de skal bruke strømmen til andre ting så betyr jo det at batteriet må lades konstant.. Så hva er poenget? De taper jo bare strøm på å ha batteriet i mellom Poenget er å redusere effekt-topper. Dvs. man slipper å beregne og bygge strømnettets kabler og trafoer etter et høyt toppforbruk som bare forekommer noen tider på døgnet noen dager i året. Utjevning av strømforbruket reduserer toppene (og øker bunnforbruket) slik at man kan klare seg med eksisterende trafoer og kabler. Ideen er at lavere behov for kostbare forbedringer i kraftnettet vil gi lavere nettleie enn hvis man lar forbruket variere mer (høyere topper og lavere bunner). Idéen er altså god, men det skorter på gjennomføringen. Se forrige innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå