Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodprøve for å sjekke hormoner?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 18 år og har rota meg rundt på nett i et par timer nå og lest om hormoner og hvilken effekt de har på menn, og balansen mellom testosteron og østrogen, gjerne i form av styrketrening. Også scrolla jeg gjennom masse piller som skulle stoppe testosteron fra og omdannes til østrogen, dempe østrogenproduksjonen, og i noen tilfeller doble testosteronverdier gjennom naturlige mineraler ol. 

Uansett, grunnen til at jeg er litt nysgjerrig er at jeg holder på med styrketrening og det er tydeligvis bortkasta tid å trene hvis hormonene er i ubalanse, både kroppslig og styrkemessig. M

Jeg lukka alle fanene og kommer aldri til å kjøpe noen piller. Men fikk lyst til å sjekke hormonbalansen hos lege, få svar fra lab, og forhåpentligvis er de normale også glemmer jeg alt. Men er dette en normal ting å gjøre, og jeg får komme inn, gå rett inn og ta blodprøve også ut igjen, og resultat i posten? Eller vil legen sitte og snakke med meg om hva slags test jeg vil ta og hvorfor, også må jeg ha gode grunner, og mistenke noe feil med hormonbalansen min for å få lov å ta en slik test. Noen som har gjort det før?

Anonymous poster hash: cf6d9...3f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Legen vil alltid snakke, det er jobben deres. Og de vil tjene penger på å snakke.

Du behøver ikke begrunne det, vi lever i et fritt land. Men hvis du ikke har ereksjonsproblemer så har du heller ikke hormonproblemer. Hvis du er 18 så tar det tid å bygge muskelmasse, gjerne flere år.

Og ALDRI ta tilskudd!!

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

En blodprøve koster mer enn hva du betaler i egenandel. Hvem betaler den? Jo, skattebetalerne. Derfor er det satt opp vilkår for når blodprøver kan tas. En av de mer hyppige indikasjonene for prøvetaking er; mistanke om sykdom. Hvem er det som skal mistenke sykdom? Pasienten selv først, og siden pasienten sammen med legen? Legen rekvirerer da en blodprøve.

Så med mindre du har misstanke om sykelig hormonell forstyrrelse, har du ikke hos legen å gjøre, det i seg selv er sløseri med skattepenger.

Imidlertid kan du bekoste prøven selv hos f.eks Aleris, Volvat eller nærmeste laboratorie.

Lenke til kommentar

Er jo rimelig viktige hormoner det der. Og en ubalanse vil du nok legge merke til på en eller annen måte i kroppen, en eller annen gang. Vi har alle naturligvis litt varierte verdier på det også.

Det kommer jo også veldig an på legen du har da, noen er enda mer restriktive enn andre. Andre legger på en og annen blodprøve sammen med andre blodprøver selv om du ikke har spurt etter disse. For det kan bidra til å avdekke sykdommer som ellers ville forblitt uoppdaget raskere. Det er udiskutabelt, men finner ikke kilden på det igjen.

Du er vel gjerne litt for ung til at legene sånn uten videre finner på å gi deg voldsomt mye blodprøver. Dersom du har noe uvelhetsfølelse, som har plaget deg en stund, så kan det jo hende legen velger å ta noen blodprøver uansett. Og dersom det er første gang du tar blodprøver, så bør en vel heller ikke være særlig overrasket om det blir et "batteri" på en 5 - 10 blodprøver elns. Kan jo være så enkle ting som stoffskifte, jern og en del andre indikatorer som er vanlig å rekrivere. Når du blir MYE eldre så kan det godt hende legen finner på å gjøre slike tester hyppigere. Enkelte liker årlig prøvetaking da, andre forsøker unngå den årlige, annet enn om det er klare symptomer på at noe er i ulage.

Om du får en sykdom som manifisterer seg tydelig, så vil det alt etter type sykdom kunne velges å føre en hyppigere kontroll også. Det er ikke noen rett fram greie. Noen pasienter blir kanskje også sure for å ha en litt striks lege. Legen har også et samfunnsansvar for økonomi og å holde ryggen sin klar fra å få tilsynskontroller som kan frata dem legelisensen.

Spekteret på pasienter er også veldig sprikende, i alt i fra folk med helseangst som kommer til å spørre om alt mulig av problemstillinger til pasienter som kommer til å dø fordi de ikke tok opp spørsmål til legen tidsnok. Det er vel egentlig litt bedre å spørre litt mer enn litt for lite. Ihvertfall dersom det er reelle symptomer du ikke forstår, så ville det være veldig dumt å ikke ihvertfall nevne det, spesiellt om det er vedvarende symptomer.

Regn med at du kan komme til å få et avslag, men ikke nødvendigvis heller. Kommer en del an på hva du selv forteller og hvordan du spør. Alderen er i din disfavør uansett når det kommer til blodprøverekvirering, men den er i din favør når det kommer til god helse. Men også unge folk kan ha mange livstilsuvaner, og da kan det fort gå nedover med helsen.  :) Heldigvis så er ofte kroppen såpass solid at den tåler ganske hard mishandling en stund, og sjansen for at du føler deg rimelig uvel før det går til helvete, den er der.

Edit:

Står litt om farene ved testosteronbehandling her:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/sexual-health/in-depth/testosterone-therapy/art-20045728

Endret av G
Lenke til kommentar

Be fastlegen din om en generell helsesjekk, og at de legger spesielt fokus på langtidsblodsukker, stoffskifte, jern og hormonbalanse i blodanalysen.

Da fremstår du som om du vil sjekke helsa, og ikke som om du bare er nysgjerrig. Generell helsesjekk bør man uansett ta en gang i blant. 

Lenke til kommentar

Mye feil både i hovedinnlegget og tråden forøvrig her. 

Har selv tatt dette flere ganger hos legen og er stort sett uproblematisk, men det er noen leger som ikke vil teste det uten at du har en god grunn fordi de vurderer det som sløsing av ressurser. Men stort sett er det uproblematisk.

Du kan legge det frem med at du trener og ønsker en status på kjønnshormonene dine. Er du veldig desperat kan du fortelle at du har følt deg dårlig den siste tiden og vil forsikre deg om at alt er bra. Da gir du han en plausibel grunn til å la deg ta en prøve, men det er jo løgn. Så kanskje best å være ærlig. :) 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg gjentar, om kuken står så har du nok av testosteron og ingenting å klage over!

>inb4 "er det normalt å bare runke seks ganger om dagen?"

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Kan være mange andre årsaker enn testosteron som gjør at kuken ikke vil stå. Det kan ha med andre ting i kroppen å gjøre. Til og med psyken kan sette folk på prøve der, bare for å ikke glemme kanskje det viktigste.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...