Gå til innhold

IT-utdanning uten generell studiekompetanse

politiops

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt kort om meg: Jeg er 27 år gammel og har vært i arbeidslivet siden jeg var 16. På VGS gikk jeg byggfag og hadde deltidsjobb ved siden av. Fullførte aldri VGS og har hatt 3 forskjellige fulltidsjobber siden, innenfor industri/logistikk/transport. Altså relativt lavtlønnet ufaglært arbeid.

Casen er det at jeg har vært interessert i IT siden jeg var ung. Har relativt god peiling på IT, både innenfor software og hardware. Har kodet en del HTML/CSS, såvidt vært inne i JS. Relativt god i Photoshop og har sansen for grafisk. Har også generell kunnskap innen nettverk og kunne godt tenke meg å lære mer om dette, skylagring eller sikkerhet.

I en alder av 27 er det kanskje på tide å bygge videre på disse kunnskapene og finne seg jobb i en aktuell bransje. Jeg tenker at nettverk/skylagring/sikkerhet kanskje er den tryggeste veien for å få seg jobb.

Men jeg mangler generell studiekompetanse og trenger tips. Kan jeg komme inn på fagskole-studier med realkompetanse? Har ikke jobberfaring innen IT, men kan vise til kunnskaper og egne nettsider f.eks. Holder dette? Isåfall, hvilke studier anbefales? Treider Fagskoler, Noroff... ?

Tar i mot alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det strengt tatt nødvendig med fagskole?

Har du vurdert bransjekurs med tilhørende sertifisering?

F.eks. CCNA utdanningsløpene fra Cisco. Da plukker du med deg det viktigste fra nettverk og evt andre retninger du velger å spesialisere deg innen. Ulempen er at disse kursene ofte koster en del. Men til gjengjeld lærer du det samme (eller mer) enn på tilsvarende flere års utdanningsløp på skole. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...