Gå til innhold

Kriseverftet klarer ikke å levere norsk forsvarsskip til tiden. Men Statoil vurderer å tildele dem milliardkontrakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når Statoil essensielt ikke har noe annet valg enn å få det bygget i Sør-Korea, er det kritikkverdig av Statoil å bygge det der?

 

Dere har absolutt ingen sak her. Personen der har intervjuet sier jo at det er det stedet det gir mening å bygge dette. Det er der de kan det. Likevel så prøver dere å påpeke alle problemer osv knyttet til det reelt eneste mulige valget?

 

Burde bare Statoil ikke bygge det, fordi det kanskje blir forsinket?

Lenke til kommentar

Går det an å tjene penger på å utvide tørrdokkstørrelser her i Norge?

 

Sannsynligvis er reguleringsplaner ett av de største problemene, og hvis man klarte å finne nok arbeidskraft i nærheten så hadde nok lønningene og skatter og avgifter blitt så dyrt at man ikke kunne konkurrere med sør korea.

Lenke til kommentar

Det hadde jo ikke lønnet seg å bygge det de har i Sør-Korea nå. Det er bare det at de bygget det på et tidligere tidspunkt når det gjorde.

 

Her i Norge er det mer tradisjonelt med flere verft rundt omkring. Det er bare i Korea de lagde mega-selskaper, som da selvfølgelig lagde mega verft, sikkert med mye statsstøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når Statoil essensielt ikke har noe annet valg enn å få det bygget i Sør-Korea, er det kritikkverdig av Statoil å bygge det der?

 

Dere har absolutt ingen sak her. Personen der har intervjuet sier jo at det er det stedet det gir mening å bygge dette. Det er der de kan det. Likevel så prøver dere å påpeke alle problemer osv knyttet til det reelt eneste mulige valget?

 

Burde bare Statoil ikke bygge det, fordi det kanskje blir forsinket?

Du lurer på om de burde valgt ett annet verft enn ett som står ovenfor konkurs og tvangssalg og som attpåtil holder andre bestillinger som økonomisk gissel med trussel om årevis forsinkelser?

 

 

ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Over 50 prosent av leveranser og tjenester vil kunne få norsk innhold, sier han."

Hva betyr "norsk innhold egentlig"? Ofte betyr det at en kontrakt går til et utenlandsk firma med postadresse i Norge. Mesteparten av komponentene kommer fra utlandet og de fleste timene arbeides av utenlandske arbeidere. Men det høres jo veldig fint ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk hvor mange arbeidsplasser et delvis kriserammet offshore-Norge kunne skapt på dette prosjektet.Å få bygget skroget er mulig nærmere enn Korea. Både Finland, Spania, Tyskland og Polen har dokker som kan ta dette. Å tildele dette til DSME er ikke noe mindre enn total overgivelse. Hadde vært bedre å bygge skroget i Kina og ta resten i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så når Statoil essensielt ikke har noe annet valg enn å få det bygget i Sør-Korea, er det kritikkverdig av Statoil å bygge det der?

 

Dere har absolutt ingen sak her. Personen der har intervjuet sier jo at det er det stedet det gir mening å bygge dette. Det er der de kan det. Likevel så prøver dere å påpeke alle problemer osv knyttet til det reelt eneste mulige valget?

 

Burde bare Statoil ikke bygge det, fordi det kanskje blir forsinket?

Du lurer på om de burde valgt ett annet verft enn ett som står ovenfor konkurs og tvangssalg og som attpåtil holder andre bestillinger som økonomisk gissel med trussel om årevis forsinkelser?

 

 

ja.

 

Alle tre verftene i Sør-Korea er i den posisjonen med ulik alvorhetsgrad. Det har ikke skapt problemer for Statoil før. 

 

Men hvilket annet verft ville du valgt er det egentlige spørsmålet? 

Lenke til kommentar

Mange av lederne i norske bedrifter er rene pengetellere, folk som knapt aner hva de driver med og tar beslutninger basert på sluttsummen i kontrakter.

De leier også inn "konsulenter" som har fått i oppdrag å levere analyser som matcher ledelsens syn, og på den måten kan ledelsen fraskrive seg ansvaret når det går galt.

Jeg er svært lite imponert av ledere jeg har lært å kjenne. Det er noen få hederlige unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går fint an med samarbeid mellom Vard og Aibel/kværner

 

Skroget bygges I Romania og produksjon/utrustning ved kaia I Norge.

 

Bygg norsk! Støtt opp om samfunnet!

Analyseselskapet som nettopp kom med en rapport som sier "Bygg ALT i Norge!" sier at det er helt åpenbart å velge DSME for denne kontrakten. 

 

 

Jeg forstår ikke hvordan folk som ikke kjenner til alle slags verft, hva de kan osv bare kan finne ut at det skal stort sett bygges i Norge. Når selv eksperten som mener vi skal bygge alt i Norge sier at dette prosjektet ikke er mulig å bygge i Norge. 

 

Vi er 5 millioner mennesker, men vi skal være eksperter på alle typer maritime konstruksjoner, og kunne bygge alt her, selv om de fysiske lovene er imot oss. 

 

Hvorfor bygge denne type båt hos verdens fremste verft på å bygge denne typen båter som også har en stor tørrdokk til å bygge den? Mye bedre å prøve å snekre sammen en løsning i Norge, selv om ingen vet hvordan det skulle fungert. 

 

I tillegg om alle disse prosjektene skulle gått til Norge har vi jo ikke lengre kapasitet til det. Det er jo bygget ned, pga mer kontrakter til utlandet. Så av de prosjektene der er kapasitet til i Norge, hvorfor dette? Det er jo spesielt konstruksjoner som plattformer norske verft er bedre på enn andre.

Lenke til kommentar

På hvilket nivå er dette et kriseverft? Økonomisk eller teknisk? Har selv seilt på skip som er bygget der og de er av en uovertruffen kvalitet.

Økonomisk ja. Ikke at det akkurat er noen nyhet. Og de kommer ikke til å gå konkurs heller, selv om tu.no later som om de så godt som er konkurs. Selv om det teknisk sett er riktig så ble nåværende president i Sør-Korea nettopp valgt inn og en av hans største saker er å bekjempe arbeidsledigheten i landet. Hvis han lar verftene i sør gå under så snakker vi hundretusener av jobber. Og politisk selvmord. Derfor vil ikke verftene gå konkurs. Derfor har de ikke gått konkurs. De ville vært uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...