Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Litt bakgrunn før spørsmålet mitt: jeg anser meg selv som en samler som mange andre, men min "ting" er at jeg samler på gammel teknologi (en av mine favoritt eiendeler er en Apple IIC A2S4000, google den om du vil ha en ca. forståelse for hva jeg samler på). Poenget mitt er at jeg fant en internet side som selger flere slike produkter (i varierende kvalitet). Kall meg kynisk men de selger som regel bare en av hver gjenstand de har, så jeg har egentlig ikke kjempe lyst å spre linken rundt så veldig. Litt om siden: De selger til Norge. Jeg har handlet mye av dem før og de er flinke til å ta godt vare på pakken (som er veldig relevant for min samling). De har ett .no domene, men jeg vet ikke faktisk om de holder til i Norge. Innenfor dette lille miljøet, er de relativt ukjente (de fleste som bruker de tenker nok som meg og vil helst holde det for seg selv). Uten å gå i for mye mer detaljer om en interesse jeg ikke tror så mange her bryr seg om, fant jeg en vare de ville kjøpe. Det stod tydelig på siden at det var en "bestillingsvare" og at det kunne ta 1 til 2 måneder på grunn av at varen måtte over flere landegrenser. Det er en vare jeg hadde veldig lyst på og jeg fikk bestilt den lynraskt (før noen andre snipe'et den) og fikk betalt. Jeg mottok så en bestillingsbekreftelse på varen, og ordrenummer ol., som vanlig. Pengene forsvant av kontoen og jeg begynte de lange 2 månedene med venting (som egentlig ikke er så lenge, basert på hvor mye arbeid jeg har gått gjennom tidligere for andre varer). Plutselig en dag kom pengene "tilbake" til kontoen min, så jeg sendt en epost å spurte hva som skjedde, ettersom dette aldri hadde skjedd før. Jeg fikk svaret: Beløpet er kun reservert på ditt MasterCard. Reservasjonen er gyldig i 30 dager. Dersom produktet du har bestilt kommer på lager som forventet i begynnelsen av desember vil du motta en mail med beskjed om at på grunn av lang leveringstid må du betale på nytt. Det som bekymrer meg litt her "dersom". Det jeg lurer på da er om dette er lov? Har de lov til å trekke seg fra kjøpe å bare dumpe pengene tilbake til meg etter at jeg har fått kvittering og greier? Beklager vis dette er ett litt langt og dumt spørsmål Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Snu på det: de har ikke tatt pengene dine før de har sendt produktet, noe som er bra. Eller leste jeg feil? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Trur kanskje det er Mastercard som er problemet her. Mastercard reserverer beløpet som du betaler, men butikken får ikkje pengane før dei har levert varen til deg. Etter 30 dager stopper Mastercard å halde beløpet reservert, gjer pengane tilgjengelig for deg igjen og butikken må heve kjøpet sida dei ikkje vil få betalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Snu på det: de har ikke tatt pengene dine før de har sendt produktet, noe som er bra. Eller leste jeg feil? Heh, ja det er kanskje den litt mer optimistiske måten å tenke på det. Trur kanskje det er Mastercard som er problemet her. Mastercard reserverer beløpet som du betaler, men butikken får ikkje pengane før dei har levert varen til deg. Etter 30 dager stopper Mastercard å halde beløpet reservert, gjer pengane tilgjengelig for deg igjen og butikken må heve kjøpet sida dei ikkje vil få betalt. Ah, det viste jeg ikke. Da er det nok derfor ja. Dumt, for nå er jeg døds nervøs får at de ikke skal få tak i varen i det hele tatt Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) De trekker seg ikke fra kjøpet. De informerer om at tingen har lengre leveringstid enn hva MasterCard lar dem holde beløpet reservert på konto; derfor vil de kunne måtte belaste deg på nytt når de får varen på lager og kan sende den. Endret 19. oktober 2017 av henrikwl 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Ser ikke at de har avbrutt noe Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Litt bakgrunn før spørsmålet mitt: jeg anser meg selv som en samler som mange andre, men min "ting" er at jeg samler på gammel teknologi (en av mine favoritt eiendeler er en Apple IIC A2S4000, google den om du vil ha en ca. forståelse for hva jeg samler på). Poenget mitt er at jeg fant en internet side som selger flere slike produkter (i varierende kvalitet). Kall meg kynisk men de selger som regel bare en av hver gjenstand de har, så jeg har egentlig ikke kjempe lyst å spre linken rundt så veldig. Litt om siden: De selger til Norge. Jeg har handlet mye av dem før og de er flinke til å ta godt vare på pakken (som er veldig relevant for min samling). De har ett .no domene, men jeg vet ikke faktisk om de holder til i Norge. Innenfor dette lille miljøet, er de relativt ukjente (de fleste som bruker de tenker nok som meg og vil helst holde det for seg selv). Uten å gå i for mye mer detaljer om en interesse jeg ikke tror så mange her bryr seg om, fant jeg en vare de ville kjøpe. Det stod tydelig på siden at det var en "bestillingsvare" og at det kunne ta 1 til 2 måneder på grunn av at varen måtte over flere landegrenser. Det er en vare jeg hadde veldig lyst på og jeg fikk bestilt den lynraskt (før noen andre snipe'et den) og fikk betalt. Jeg mottok så en bestillingsbekreftelse på varen, og ordrenummer ol., som vanlig. Pengene forsvant av kontoen og jeg begynte de lange 2 månedene med venting (som egentlig ikke er så lenge, basert på hvor mye arbeid jeg har gått gjennom tidligere for andre varer). Plutselig en dag kom pengene "tilbake" til kontoen min, så jeg sendt en epost å spurte hva som skjedde, ettersom dette aldri hadde skjedd før. Jeg fikk svaret: Beløpet er kun reservert på ditt MasterCard. Reservasjonen er gyldig i 30 dager. Dersom produktet du har bestilt kommer på lager som forventet i begynnelsen av desember vil du motta en mail med beskjed om at på grunn av lang leveringstid må du betale på nytt. Det som bekymrer meg litt her "dersom". Du har fått et generelt svar på et spesifikt spørsmål. Lett å bli forvirret, men det (jeg tror) de har ment er at i de tilfeller der det tar over 30 dager så skjer altså det som har skjedd i dette tilfellet: Du får pengene tilbake og må betale på nytt når varen er på lager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå