Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De taler med kløyvet tunge. På den ene siden snakker de om at nettet er mer enn godt nok dimensjonert for framtidig bruk mtp. elbiler. Og på den andre sidedn vrøvler de om at nettet er overbelastet og de må innføre effektprising for å få forbruket ned.

Problemet er at alle skal gjøre alt på en gang, det kan og vill by på problemer. Siden folk ikke legger om vanene sine må en gjøre det dyrt å ikke gjøre det, eller for å si det på en annen måte: billig å bruke nettet på en smart og god måte.

Lenke til kommentar

 

De taler med kløyvet tunge. På den ene siden snakker de om at nettet er mer enn godt nok dimensjonert for framtidig bruk mtp. elbiler. Og på den andre sidedn vrøvler de om at nettet er overbelastet og de må innføre effektprising for å få forbruket ned.

Problemet er at alle skal gjøre alt på en gang, det kan og vill by på problemer. Siden folk ikke legger om vanene sine må en gjøre det dyrt å ikke gjøre det, eller for å si det på en annen måte: billig å bruke nettet på en smart og god måte.

Det er ikkje ett problem! Det er ett problem at eierene ikkje ønsker å bruke penger på utbygging, de sier der jo selv.

 

Og det er en grunn til at det er "vaner" som du kaller det og det er pgs vi har noe som heter normale arbeidstimer, og nattesøvn.

 

Dette er kun for å bruke minst mulig penger, og vil resultere i flere husbranner, elbiler som ikkje har strøm, og mer stress i hverdagen.

 

Dette er svada fra ende til annen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm går med til å fremstille og distribuere 1 liter bensin/diesel?

Ganske mye, forutsatt at man bruker strøm, og det gjør man stort sett ikke..

 

Det går med nesten like mye *energi* på å raffinere 1 liter bensin som det en elbil trenger på å kjøre like langt som det en bensinbil kan kjøre på samme literen.

 

Legg merke til at jeg sier 'energi' og ikke 'strøm'. Et raffineri trenger mye varme som like gjerne kan komme fra å brenne gass eller fraksjoner av råoljen som ellers ville vært vanskelig å utnytte.

Lenke til kommentar

 

 

De taler med kløyvet tunge. På den ene siden snakker de om at nettet er mer enn godt nok dimensjonert for framtidig bruk mtp. elbiler. Og på den andre sidedn vrøvler de om at nettet er overbelastet og de må innføre effektprising for å få forbruket ned.

Problemet er at alle skal gjøre alt på en gang, det kan og vill by på problemer. Siden folk ikke legger om vanene sine må en gjøre det dyrt å ikke gjøre det, eller for å si det på en annen måte: billig å bruke nettet på en smart og god måte.

Det er ikkje ett problem! Det er ett problem at eierene ikkje ønsker å bruke penger på utbygging, de sier der jo selv.

 

Og det er en grunn til at det er "vaner" som du kaller det og det er pgs vi har noe som heter normale arbeidstimer, og nattesøvn.

 

Dette er kun for å bruke minst mulig penger, og vil resultere i flere husbranner, elbiler som ikkje har strøm, og mer stress i hverdagen.

 

Dette er svada fra ende til annen

 

 

Selvfølgelig er det ett problem, vi trekker bare mer og mer effekt og ofte helt unødig. Og nei, det er ikke pga arbeidstimer og nattesøvn, det er pga folk skal gjøre alt på en gang noe som er dumt. 

 

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner.. 

Lenke til kommentar

...

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner..

Det vil heller ikke skape noen problemer å koble elbilen til 11kW-laderen kl 22 men NVE skal nå sørge for at det *blir* et problem, for lommeboka di altså. NVE går med andre ord til angrep på en av de mest attraktive egenskapene til elbilen, muligheten til å våkne til fullt batteri.
Lenke til kommentar

 

...

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner..

Det vil heller ikke skape noen problemer å koble elbilen til 11kW-laderen kl 22 men NVE skal nå sørge for at det *blir* et problem, for lommeboka di altså. NVE går med andre ord til angrep på en av de mest attraktive egenskapene til elbilen, muligheten til å våkne til fullt batteri.

 

 

Nei, det er langt bedre kl 22 da forbruket ellers er lavt. I tillegg kan en starte langt før også. Poenget er altså å holde effekten nede for å lette på toppene. Det handler altså om å legge om vaner. Det er veldig mange som kommer hjem, slenger elbilen på 22kW, fyrer opp induksjonstoppen på fullt mens de vasker klær og kjørler osv. Dette er ett problem og kan lett unngås. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner..

Det vil heller ikke skape noen problemer å koble elbilen til 11kW-laderen kl 22 men NVE skal nå sørge for at det *blir* et problem, for lommeboka di altså. NVE går med andre ord til angrep på en av de mest attraktive egenskapene til elbilen, muligheten til å våkne til fullt batteri.

 

 

Nei, det er langt bedre kl 22 da forbruket ellers er lavt. I tillegg kan en starte langt før også. Poenget er altså å holde effekten nede for å lette på toppene. Det handler altså om å legge om vaner. Det er veldig mange som kommer hjem, slenger elbilen på 22kW, fyrer opp induksjonstoppen på fullt mens de vasker klær og kjørler osv. Dette er ett problem og kan lett unngås. 

 

 

Og dette gjelder som nevnt kun noen få dager i året - om noen. De andre 350 dagene i året betyr det ingen ting hvordan du gjør dine effektuttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner..

Det vil heller ikke skape noen problemer å koble elbilen til 11kW-laderen kl 22 men NVE skal nå sørge for at det *blir* et problem, for lommeboka di altså. NVE går med andre ord til angrep på en av de mest attraktive egenskapene til elbilen, muligheten til å våkne til fullt batteri.

 

 

Nei, det er langt bedre kl 22 da forbruket ellers er lavt. I tillegg kan en starte langt før også. Poenget er altså å holde effekten nede for å lette på toppene. Det handler altså om å legge om vaner. Det er veldig mange som kommer hjem, slenger elbilen på 22kW, fyrer opp induksjonstoppen på fullt mens de vasker klær og kjørler osv. Dette er ett problem og kan lett unngås.

 

Hvorfor skal du vente med å sette elbilen til lading til kl22 hvis NVE uansett skal ilegge deg effektavgift? Problemet er at NVE vil innføre rushtidsavgift *utenfor* rushtida!
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal du vente med å sette elbilen til lading til kl22 hvis NVE uansett skal ilegge deg effektavgift? Problemet er at NVE vil innføre rushtidsavgift *utenfor* rushtida!

 

 

Fordi forbruket er lavt i den tiden og en blir derfor ilagt mindre avgift? Det er vell åpenbart. Det er jo såklart opp til enhver enkelt og hvordan forbruks mønsteret er. Men sånn jevnt over er nok forbruket langt mindre rundt denne tiden på dagen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og dette gjelder som nevnt kun noen få dager i året - om noen. De andre 350 dagene i året betyr det ingen ting hvordan du gjør dine effektuttak.

 

 

Spørs så klart hvor en er lokalisert, mange plasser er det ikke problematisk, noen plasser er det. 

 

 

Nei, det kan man si med stor sikkerhet at det ikke er. Forbruker på kalde vinterdager er så mye større.

 

Man kan heller si det slik at mange steder oppstår ikke problemet i det hele tatt - fordi nettet er bygget ut med så stor reserve.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og dette gjelder som nevnt kun noen få dager i året - om noen. De andre 350 dagene i året betyr det ingen ting hvordan du gjør dine effektuttak.

 

 

Spørs så klart hvor en er lokalisert, mange plasser er det ikke problematisk, noen plasser er det.

 

NVE vil nå gjøre det problematisk for flest mulig, via strømregningen..
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og dette gjelder som nevnt kun noen få dager i året - om noen. De andre 350 dagene i året betyr det ingen ting hvordan du gjør dine effektuttak.

 

 

Spørs så klart hvor en er lokalisert, mange plasser er det ikke problematisk, noen plasser er det. 

 

 

Nei, det kan man si med stor sikkerhet at det ikke er. Forbruker på kalde vinterdager er så mye større.

 

Man kan heller si det slik at mange steder oppstår ikke problemet i det hele tatt - fordi nettet er bygget ut med så stor reserve.

 

 

Det var akkurat en sak om dette i Tek som konkluderte med at det faktisk er et problem noen steder, jo. 

 

 

 

– Jeg har jobbet med strømnettet siden 1981. De siste årene har nettet blitt drastisk mer belastet. På den ene siden har LED-lys og andre strømsparende løsninger ført til mindre belastning. På den andre siden har elbiler ført til utfordringer for netteierne. I dag balanserer vi på en knivsegg flere steder, sier Bjørn Brattelid i Lyse elnett.

 

Det som også er ett poeng her er jo at vi konstant øker forbruket, så selv om det er mange plasser som ikke merker problemer i det hele tatt vill det gjerne by på problemer i fremtiden. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så negative. Ta det som en utfordring heller og gjør noe med vanene deres.  

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Og dette gjelder som nevnt kun noen få dager i året - om noen. De andre 350 dagene i året betyr det ingen ting hvordan du gjør dine effektuttak.

 

 

Spørs så klart hvor en er lokalisert, mange plasser er det ikke problematisk, noen plasser er det. 

 

 

Nei, det kan man si med stor sikkerhet at det ikke er. Forbruker på kalde vinterdager er så mye større.

 

Man kan heller si det slik at mange steder oppstår ikke problemet i det hele tatt - fordi nettet er bygget ut med så stor reserve.

 

 

Det var akkurat en sak om dette i Tek som konkluderte med at det faktisk er et problem noen steder, jo. 

 

 

 

– Jeg har jobbet med strømnettet siden 1981. De siste årene har nettet blitt drastisk mer belastet. På den ene siden har LED-lys og andre strømsparende løsninger ført til mindre belastning. På den andre siden har elbiler ført til utfordringer for netteierne. I dag balanserer vi på en knivsegg flere steder, sier Bjørn Brattelid i Lyse elnett.

 

Det som også er ett poeng her er jo at vi konstant øker forbruket, så selv om det er mange plasser som ikke merker problemer i det hele tatt vill det gjerne by på problemer i fremtiden. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så negative. Ta det som en utfordring heller og gjør noe med vanene deres.  

 

 

 

Ja, men det er kun disse få dagene på vinteren når kulda er som verst og det gjelder også kun noen steder. Resten av året er det ok, og de årene ikke kuldeperioder kommer - så oppstår ikke problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, men det er kun disse få dagene på vinteren når kulda er som verst og det gjelder også kun noen steder. Resten av året er det ok, og de årene ikke kuldeperioder kommer - så oppstår ikke problemet.

 

 

Nei det er ikke kun disse dagene, om du leser den aktuelle artikkelen vill du også skjønne dette. Dette handler om at vi bruker mer og mer effekt på en og samme tid i deler av nettet som ikke er oppdatert på lang tid. Det går rett og slett for fort. 

 

Og når det finnes enkle løsninger på problemene så ser jeg ikke hvorfor det skal bli så enorme ramaskrik. At en må vente 30 minutter med å sette på klesvasken bør ikke by på nevneverdige problemer for de fleste. Og om det så gjør det må de bare akseptere at forbruksmønsteret deres koster. 

Lenke til kommentar

Siden artikkelen er litt mangelfull (kom ut før NVE snakket om hva de har bestemt seg for) skal jeg oppsummere litt.

 

 

NVE har valgt å gå for en Abbenomentsløsning - de sammenligner det med datapakker for mobil. Det vil si at du for eksempel abbonenerer på 4kW effekttopper til en fast pris - all bruk over denne effektmaksen vil da koste mer. Tid på døgnet vil ikke ha noe å si for om du må betale for den økte effektbruken, men prisen på den økte effekten kan vi anta at vil variere utifra døgnet, (og forhåpentligvis utifra lokal last).

 

Ny nettleie blir:

Nettleia = Abbenomentpris etter effektgrense + overforbruk + transport (reduseres fra dagens nivå)

 

NVE sine beregninger sier at nettleia blir betydelig billigere totalt sett, og at 80% av forbrukere ikke vil merke forskjell i prisen innenfor en margin på 10%.

 

Uten denne nettleien sier NVE sine modeller at nettleia vil stige med 30% frem mot 2025, mens innføringen av effektprising vil kunne begrense denne til 23%. NVE vil bruke dette som et tiltak for å bremse behovet for utbygging, og dermed reduseres nettleie kostnaden i årene som kommer.

 

Anbefaler denne talken fra NVE fra Norges Energidager: https://youtu.be/HBFE-sjmZXc?t=4529

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man skal si det så enkelt at toleransen for prakk, bryderi og ekstra tidsbruk er individuell.

Spot on!  

 

Og når det finnes enkle løsninger på problemene så ser jeg ikke hvorfor det skal bli så enorme ramaskrik. At en må vente 30 minutter med å sette på klesvasken bør ikke by på nevneverdige problemer for de fleste. Og om det så gjør det må de bare akseptere at forbruksmønsteret deres koster.

Hvilke enkle løsninger finnes? I mitt hus så er det kun AMS-boksen som støtter dette og alt den kan tilby er problemer, ikke løsninge3..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...