mobile999 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) AMS i privatboliger har utelukkende en eneste funksjon, og det er å øke inntjeningen til nettselskapene. Hvor ufattelig dum må man være for å ikke skjønne noe så enkelt som det? Det er du som ikke forstår at det ikke er i nettselskapenes interesse å ha AMS målere. Det er allerede skrevet i tråden at nettleie med effekttrinn vil redusere nettselskapenes fremtidige overskudd. Endret 1. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Bare om du antar at nettselskapene aldri kommer til å øke nettleien. Nei pokker, det har de jo allerede gjort for å "dekke inn AMS-installasjon". Hvor mye vedder du på at nettleien kommer til å minke når den installasjonen er dekket opp? Du later til å leve i den villfarelse at nettleien ikke kommer til å stige. Det gjør den. Budsjettene skal holdes, overskudd skal produseres og bonuser skal utbetales. Regningen får forbrukerne. At du laller rundt i en fantasiverden forandrer dessverre ikke på det. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 AMS i privatboliger har utelukkende en eneste funksjon, og det er å øke inntjeningen til nettselskapene. Hvor ufattelig dum må man være for å ikke skjønne noe så enkelt som det? Det er du som ikke forstår at det ikke er i nettselskapenes interesse å ha AMS målere. Det er allerede skrevet i tråden at nettleie med effekttrinn vil redusere nettselskapenes fremtidige overskudd. Det hadde jo vært morsomt om nettselskapene hadde fortalt oss om hvorfor AMS ble innført! Det har jeg ikke fått svar på i alle de årene jeg har fulgt med på debatten rundt AMS. NVE har klarert at effektavgift kan benyttes slik som den vanvittige tariffen for hytteeiere på Hvaler. Så det virker som at så langt er det fritt fram for netteierne. Nå sier NVE at effekt avtales og bare effekt over (for eksempel 4 kW) skal belastes, en noe bedre ordning enn på Hvaler der avgiften var på kr 107,50 kr per kW brukt over ett sekund eller mer innen en måned. Dersom du brukte 4 kW ett sekund per måned så ble avgiften kr 430 (AMS rapporterer foreløpig kWh per time, så en må nok bruk 4kWh over en time i siste eksempel). Men denne tariffen glør jo sporadisk bruk (altså normal bruk) av en hytte umulig. Utrolig art et nettselskap kunne presentere en slik tariff til hytteeierne! Vi får se hvordan tariffene blir i 2019. Foreløpig er det nok stor forvirring både hos NVE og den øvrige strømbransjen. Merkelig at ikke modeller for tariffer ble presentert for det brede publikum før AMS ble installert. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Du later til å leve i den villfarelse at nettleien ikke kommer til å stige. At du laller rundt i en fantasiverden forandrer dessverre ikke på det. Nei, jeg skrev i et innlegg lenger opp at nettleien kommer til å stige med 23% fram mot 2025 og at den ville steget med 30% uten AMS i samme periode. Installasjon av AMS vil utgjøre 200 kroner av nettleien per år, men det kan man ikke klage over når nettleien for 80% ikke kommer til å stige. Det er ikke nettselskapene som har bestemt at det skal installeres AMS (NVE har gjort det). Endret 1. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det spiller ingen rolle når disse komme, prisen vill være lik... Derfor vill gulleroten for å unngå denne effekttoppen også være lik. Jeg har ikke toppunkt på min effektkurve kl 8. De effekttoppene som kommer kl. 8 er i industri og bedrifter. Disse betaler alt mye mer i nettleie og dekker ofte også deler av utbyggingskostnaden for å oppgradere trafoer og linjer i området ettersom dem trenger større behov. Man kan derfor ikke bruke totalt effekttopper for Norge til å se om det er behov for effektprising for private nettkunder. Flertallet av privatkunder ligger på trafoer som er forbeholt privatkunder og småbedrifter. Dere forstår virkelig ikke poenget her. Det innføres nye målere og ny prismodell for husstander med "kapasitetsproblemer" som unnskyldning, mens det er åpenbart for enhver med noe annet enn velling mellom ørene at det er HELT UMULIG Å AVHJELPE FORBRUKSTOPPENE MED TILTAK MOT HUSSTANDSFORBRUKERE. Hvor fordømt vanskelig er dette å forstå? EFFEKTTOPPENE KOMMER NÅR FOLK IKKE ER HJEMME. Det eneste som ville fungere, ville være å tvinge industri og bedrifter til å flytte forbruket sitt. AMS i privatboliger har utelukkende en eneste funksjon, og det er å øke inntjeningen til nettselskapene. Hvor ufattelig dum må man være for å ikke skjønne noe så enkelt som det? Nei det er du som ikke forstår, det er ikke ett nett. Det er mange fordelinger, det er her problemene ligger. Nett inn til store forbrukere er gjerne dimensjonert for akkurat dette, så der er det mindre problemer. Forøvrig har de tilsvarende nettleie med effektledd de også. Men du må altså utvide horisonten din. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Du later til å leve i den villfarelse at nettleien ikke kommer til å stige. At du laller rundt i en fantasiverden forandrer dessverre ikke på det. Nei, jeg skrev i et innlegg lenger opp at nettleien kommer til å stige med 23% fram mot 2025 og at den ville steget med 30% uten AMS i samme periode. Installasjon av AMS vil utgjøre 200 kroner av nettleien per år, men det kan man ikke klage over når nettleien for 80% ikke kommer til å stige. Det er ikke nettselskapene som har bestemt at det skal installeres AMS (NVE har gjort det). Den kalkylen er basert på tall levert av folk som har veldig store økonomiske interesser i dette. Det er rett og slett ikke pålitelig. Det er ikke rikinger som bestemmer at de skal få skattelette, det er politikerne. Du tror på at rikingene ikke har noe med det å gjøre, ja? Om installasjonsleddet for AMS er på 200/år, ville man kanskje forvente at det ble tatt bort etter sju år når kostnaden er beregnet til ~1300 per måler. Tror du det kommer til å skje? Nei det er du som ikke forstår, det er ikke ett nett. Det er mange fordelinger, det er her problemene ligger. Nett inn til store forbrukere er gjerne dimensjonert for akkurat dette, så der er det mindre problemer. Forøvrig har de tilsvarende nettleie med effektledd de også. Men du må altså utvide horisonten din. Så det du sier er at på magisk vis er alle problemer knyttet til samtidig effektuttak lokalisert i spredenettene til boligfelt og -blokker? Og at de stakkars nettselskapene ikke har råd til å utbedre og oppgradere disse så de er nødt til å hente mer penger nå? Og dette har ikke noe å gjøre med at de har hentet ut massevis av utbytte i årevis, uten å gjøre løpende oppgraderinger? Spar meg. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Den kalkylen er basert på tall levert av folk som har veldig store økonomiske interesser i dette. Det er rett og slett ikke pålitelig. Om installasjonsleddet for AMS er på 200/år, ville man kanskje forvente at det ble tatt bort etter sju år når kostnaden er beregnet til ~1300 per måler. Lykke til med konspirasjonsteorien din. Kostnaden for AMS systemet (elhub) er beregnet til ca 4400 per måler inkl installasjon av måler. Endret 1. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Dere forstår virkelig ikke poenget her. Det innføres nye målere og ny prismodell for husstander med "kapasitetsproblemer" som unnskyldning, mens det er åpenbart for enhver med noe annet enn velling mellom ørene at det er HELT UMULIG Å AVHJELPE FORBRUKSTOPPENE MED TILTAK MOT HUSSTANDSFORBRUKERE. Hvor fordømt vanskelig er dette å forstå? EFFEKTTOPPENE KOMMER NÅR FOLK IKKE ER HJEMME. Det eneste som ville fungere, ville være å tvinge industri og bedrifter til å flytte forbruket sitt. AMS i privatboliger har utelukkende en eneste funksjon, og det er å øke inntjeningen til nettselskapene. Hvor ufattelig dum må man være for å ikke skjønne noe så enkelt som det? Trenger ikke hisse deg sånn opp. Det jeg prøver å belyse er at den grafen du bruker for å si noe om når det er "peak", altså om morgenen når bedrifter og industri setter i gang, ikke nødvendigvis sier noe om når det er belastning i distrubisjonsnettene til private boliger. De er ofte separert fra hverandre grunnet fysisk lokasjon av industri og boligområder. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det jeg prøver å belyse er at den grafen du bruker for å si noe om når det er "peak", altså om morgenen når bedrifter og industri setter i gang, ikke nødvendigvis sier noe om når det er belastning i distrubisjonsnettene til private boliger. De er ofte separert fra hverandre grunnet fysisk lokasjon av industri og boligområder.Så det du sier er at på magisk vis er alle problemer knyttet til samtidig effektuttak lokalisert i spredenettene til boligfelt og -blokker? Og at de stakkars nettselskapene ikke har råd til å utbedre og oppgradere disse så de er nødt til å hente mer penger nå? Og dette har ikke noe å gjøre med at de har hentet ut massevis av utbytte i årevis, uten å gjøre løpende oppgraderinger? Beklager, men jeg skal se klare, harde fakta for å sette den minste lit til den bortforklaringen der. Og selv om jeg mot formodning må kjøpe meg en hatt å spise, så tar det fremdeles intet bort fra netteiers ansvar for å levere den tjenesten som monopolområdet har behov for. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Så det du sier er at på magisk vis er alle problemer knyttet til samtidig effektuttak lokalisert i spredenettene til boligfelt og -blokker? Og at de stakkars nettselskapene ikke har råd til å utbedre og oppgradere disse så de er nødt til å hente mer penger nå? Og dette har ikke noe å gjøre med at de har hentet ut massevis av utbytte i årevis, uten å gjøre løpende oppgraderinger?Spar meg. Nei det er ingen magi involvert, det er ett reellt problem. Det er linket til det i denne tråden også. Problemet er ofte felt som ble bygget for en type boliger for en god stund siden, så har disse boligene blitt seksjonert til langt flere enheter som igjen fører til problemer. Det er ikke snakk om at de ikke har råd, det er snakk om at det muligens ikke er nødvendig og at en ikke kan gjøre alt på en gang. du vet, rom ble ikke bygget i ett jafs. Det er heller ikke snakk om å hente inn mer penger, en kan faktisk spare penger. Vet ikke helt hva jeg skal spare deg for. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Netteier Hafslund Nett dimensjonerer sine nett (inklusive lokalnett) ut fra de tre kaldeste dagene etter hverandre i siste tiårsperiode. Jeg tipper da at nettene skal klare denne ekstrembelastningen. Det kan være lønnsomt for samfunnet at en dimensjonerer nettene til 90% (eller annen prosent) av maksbehovet for å spare penger til nettutbygging. Ved at alle får beskjed om fare for overskridelse av kapasitet god tid i forveien (basert på værprognoser etc), kan vi tilpasse strømforbruket for å unngå dyr strøm. AMS gjør at en kan registrere "overforbruk" og er forutsetning for en slik "dugnad".. En må regne på hva en kan spare på slik "90% beredskap" og veie det opp mot ekstra plunder og heft for millioner av nordmenn. Er ikke sikker på nedsatt beredskap vil lønne seg. Jeg antar at alle netteiere har samme eller liknende krav som Hafslund. Det vil si at det må vi kreve og da er det gode marginer nesten alle årets dager. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Så det du sier er at på magisk vis er alle problemer knyttet til samtidig effektuttak lokalisert i spredenettene til boligfelt og -blokker? Og at de stakkars nettselskapene ikke har råd til å utbedre og oppgradere disse så de er nødt til å hente mer penger nå? Og dette har ikke noe å gjøre med at de har hentet ut massevis av utbytte i årevis, uten å gjøre løpende oppgraderinger?Spar meg. Nei det er ingen magi involvert, det er ett reellt problem. Det er linket til det i denne tråden også. Problemet er ofte felt som ble bygget for en type boliger for en god stund siden, så har disse boligene blitt seksjonert til langt flere enheter som igjen fører til problemer. Det er ikke snakk om at de ikke har råd, det er snakk om at det muligens ikke er nødvendig og at en ikke kan gjøre alt på en gang. du vet, rom ble ikke bygget i ett jafs. Det er heller ikke snakk om å hente inn mer penger, en kan faktisk spare penger. Vet ikke helt hva jeg skal spare deg for. Hvert nett må holde mål over tid. Øket belastning på et nett må kompenseres med oppdimensjonering av trafo etc. AMS og effekttariffer kan ikke brukes til presse folk til å gjøre alt mulig rart for å kompensere for netteiers manglende nettforsterkning. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hvert nett må holde mål over tid. Øket belastning på et nett må kompenseres med oppdimensjonering av trafo etc. AMS og effekttariffer kan ikke brukes til presse folk til å gjøre alt mulig rart for å kompensere for netteiers manglende nettforsterkning. Jaja, mens dere drømmer så gjør jeg meg klar til den nye nettleien. Lykke til. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er litt bekymringsverdig at det å kreve at nettleien går til det den er ment til er å "drømme" i enkeltes øyne... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er litt bekymringsverdig at det å kreve at nettleien går til det den er ment til er å "drømme" i enkeltes øyne... Når har jeg sagt dette? nettleien skal fortsatt brukes til utbedring av nettet... Kan dere ikke bare sette dere inn i saken? Det er en godt forklarende video i denne tråden på ca 4 timer. Kanskje dere kan åpne sinnet litt.. Ellers kan dere bare sutre å sture her inne, det kommer uansett. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det jeg prøver å belyse er at den grafen du bruker for å si noe om når det er "peak", altså om morgenen når bedrifter og industri setter i gang, ikke nødvendigvis sier noe om når det er belastning i distrubisjonsnettene til private boliger. De er ofte separert fra hverandre grunnet fysisk lokasjon av industri og boligområder.Så det du sier er at på magisk vis er alle problemer knyttet til samtidig effektuttak lokalisert i spredenettene til boligfelt og -blokker? Og at de stakkars nettselskapene ikke har råd til å utbedre og oppgradere disse så de er nødt til å hente mer penger nå? Og dette har ikke noe å gjøre med at de har hentet ut massevis av utbytte i årevis, uten å gjøre løpende oppgraderinger? Beklager, men jeg skal se klare, harde fakta for å sette den minste lit til den bortforklaringen der. Og selv om jeg mot formodning må kjøpe meg en hatt å spise, så tar det fremdeles intet bort fra netteiers ansvar for å levere den tjenesten som monopolområdet har behov for. Nei, problemet eksisterer begge steder. Men, i nettutbygging hos bedrifter så må bedriften ta kostnaden for oppgradering av trafo og kraftlinjer dersom de trenger det. Akkurat som bedrifter må betale for hele fiberkabelen sin når de bestiller fiber. Nettselskapene tar ikke denne kostnaden for bedrifter, slik som de gjør for private. Derfor, når problemene oppstår i nettverk ved industri, så betaler industrien for oppgraderingen, ikke nettselskapet. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 ... En løsning som dere forespeiler er utrolig kompleks. Kanskje ser vi den i fremtiden, men ikke med det første. Oksemøkk! AMS-boksene står der allerede, måler forbruket vårt og rapporterer hver time, hvor mange ekstra kodelinjer trenger vi for at de også skal sammenlikne din momentaneffekt med tilgjengelig effekt i din krok av nettet? Legg til noen linjer til for å plukke opp 'forecast' også så mangler vi bare en varslingsordning før vi er i mål. 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 nettleien skal fortsatt brukes til utbedring av nettet... Nettselskapene tar ikke denne kostnaden for bedrifter, slik som de gjør for private. Hele poenget mitt er at nettselskapene nettopp ikke har tatt denne kostnaden for private i tilstrekkelig grad, og heller prioritert å utbetale overskudd. Altså sitter de nå i en situasjon hvor de grunnet sin monopolsituasjon helt komfortabelt kan si "vi trenger mer penger, så vi øker prisene" og dermed viser en stor langfinger til alle som har betalt inn nettleie som skulle gå til nettopp vedlikehold og oppgraderinger i stedet for utbytte. Men jeg skal gi deg rett i én ting, Salvesen: det kommer uansett. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 ... En løsning som dere forespeiler er utrolig kompleks. Kanskje ser vi den i fremtiden, men ikke med det første. Oksemøkk! AMS-boksene står der allerede, måler forbruket vårt og rapporterer hver time, hvor mange ekstra kodelinjer trenger vi for at de også skal sammenlikne din momentaneffekt med tilgjengelig effekt i din krok av nettet? Legg til noen linjer til for å plukke opp 'forecast' også så mangler vi bare en varslingsordning før vi er i mål. Du driver ikke med mye utvikling, gjør du? Dette er komplekst jo, og krever en hel del "kodelinjer". For ikke å snakke om data behandling, testing osv. Som sagt, ikke umulig at det på sikt kommer bedre ordninger. Som variabel effektledd ved "travle" tider. Men dette kommer til å ta tid uansett. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 nettleien skal fortsatt brukes til utbedring av nettet... Nettselskapene tar ikke denne kostnaden for bedrifter, slik som de gjør for private. Hele poenget mitt er at nettselskapene nettopp ikke har tatt denne kostnaden for private i tilstrekkelig grad, og heller prioritert å utbetale overskudd. Altså sitter de nå i en situasjon hvor de grunnet sin monopolsituasjon helt komfortabelt kan si "vi trenger mer penger, så vi øker prisene" og dermed viser en stor langfinger til alle som har betalt inn nettleie som skulle gå til nettopp vedlikehold og oppgraderinger i stedet for utbytte. Men jeg skal gi deg rett i én ting, Salvesen: det kommer uansett. Dette er din mening, ikke nødvendigvis sannheten. Du vet det er NVE som legger opp til dette sant, og ikke netteiere selv? Du skjønner forskjellen her? At du mener de har brukt pengene dårlig forandrer ikke det faktum at det er områder med problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå