The Avatar Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Nei, NVE har foreslått ett abonnement prinsipp. Fra deres eksempel bruker de ett 4kW abonnement, dette betaler en fastpris for. All effektuttak over dette blir lagt til i form av ett effektledd. Om effektleddet har variabel pris vill tiden vise. I så tilfelle så ser eg ikkje kvar den store gevinsten ligger. Det vil jo bety at alle kan bruke sin 4kW kvote samtidig utan å betale ekstra for det, so då løyser ikkje dette problemet. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det som er interessant er at hvis man sammenligner med mobiltelefoni så går bruken mer og mer i retning av at man bekymringsløst kan bruke mobil uten fare for å bli snodd forlengs og baklengs. Det er ikke lenge siden man måtte være påpasselig for å unngå at man fikk en saftig regning bare man sjekket VG på Europaferie. For strøm så går det motsatt vei. Og det for et produkt hvor man i mye mindre grad har mulighet til å tilpasse bruken mot et komplisert prisregime. 4 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Er varmepumper slik at de bruker mye effekt på kort tid? I så fall er det jo bedre å bruke panelovner, dersom man betaler for effekt-topp, og ikke forbruk 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Er varmepumper slik at de bruker mye effekt på kort tid? I så fall er det jo bedre å bruke panelovner, dersom man betaler for effekt-topp, og ikke forbruk For å få samme varme mengde som varmepumpa vil du bruke mye mer energi. Dette vil medføre at du trenger et høyere abbenoment, la oss si 6 kW i stede for 4 kW. Større abbenoment vil koste mer. For ikke å snakke om økt strømfrobruk. Tror nok ikke det vil lønne seg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det som er interessant er at hvis man sammenligner med mobiltelefoni så går bruken mer og mer i retning av at man bekymringsløst kan bruke mobil uten fare for å bli snodd forlengs og baklengs. Det er ikke lenge siden man måtte være påpasselig for å unngå at man fikk en saftig regning bare man sjekket VG på Europaferie. For strøm så går det motsatt vei. Og det for et produkt hvor man i mye mindre grad har mulighet til å tilpasse bruken mot et komplisert prisregime. Analogien til mobiltelefoni er faktisk motsatt av det du beskriver. I lang tid har mobiltelefoni være begrenset til mengden total data du kan forbruke (f.eks 1 GB pr. mnd.). Med strøm har dette aldri vært tilfelle, og det vil fremdeles ikke være tilfelle. Du kan bruke så mye total energi (kWh) du gidder å betale for, og det er fremdeles billig i Norge. Nå om dagen går mobiltelefoni over på ubegrenset mengde total data (ingen begrensning pr. mnd.), men begrenser peak dataraten du kan forbruke (f.eks 40 Mbit/sek). Dette er tilsvarende som strømleverandørene ønsker å gjøre. Forskjellen er at overforbruk på mobiltelefoni kun fører til tregere internett, mens du på strømnettet blir fakturert for overforbruk. Alternativet til fakturering av overforbruk i strømnettet kan f.eks vært at strømleverandøren din kutter strømmen din når du bruker for mye. Så jeg vil påstå at fakturering er en mer skånsom løsning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Nei, NVE har foreslått ett abonnement prinsipp. Fra deres eksempel bruker de ett 4kW abonnement, dette betaler en fastpris for. All effektuttak over dette blir lagt til i form av ett effektledd. Om effektleddet har variabel pris vill tiden vise. I så tilfelle så ser eg ikkje kvar den store gevinsten ligger. Det vil jo bety at alle kan bruke sin 4kW kvote samtidig utan å betale ekstra for det, so då løyser ikkje dette problemet. Poenget er vell prisingen, det vill bli billigere å bruke mindre effekt. Som en gullerot. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Kanskje ikke deg som bestemmer dette men du utviser stor iver i å forsvare det som etter alt å dømme blir en dårlig løsning på et problem. Jeg ser ikke hvorfor det skal bli en dårlig løsning? Om en går inn for det kan en spare på nettleien, noe som for meg er en kjekk utfordring. Hvorfor mener du at den er så dårlig? For den ikke tar for seg det store bildet? Det er jeg forsåvidt enig i, men det krever en god del arbeid for å komme der og jeg tror vi vill se det i fremtiden. NVE vil innføre rushtidsavgift fordi effektsituasjonen til noen tidspunkt og på noen steder er anstrengt. Det er helt greit. De vil også at rushtidsavgiften skal gjelde utenfor rushtida. Det er ikke greit. Dessuten ser ordningen ut til å være statisk, selv om fenomenet den skal regulere er dynamisk. Det er heller ikke greit. Et av problemene er at de fleste store laster folk har hjemme *ikke* enkelt lar seg regulere. Introduksjon av nytt, regulerbart utstyr vil med andre ord ta lang tid, i praksis begrenset av byttetakten på enkeltkomponentene(jeg byttet nylig varmtvannsbereder, den gamle ble nesten 40 år gammel) Her skiller elbilen seg ut, både fordi den er enkelt regulerbar(lading kan enkelt automatiseres) men også fordi folk flest ikke har elbil ennå. Det er med andre ord så 'enkelt' som at NVE krever toveis forbindelse mellom bil og nettleverandør for ladepunkter over en viss effekt. Ved å ilegge effekttariff over hele døgnet får folk knapt incentiver for å regulere bilene sine, du blir jo flådd uansett. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Er varmepumper slik at de bruker mye effekt på kort tid? I så fall er det jo bedre å bruke panelovner, dersom man betaler for effekt-topp, og ikke forbruk Min kjørte akkurat nå for å øke temperaturen i stuen. Den var aldri over 1,3kW. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Analogien til mobiltelefoni er faktisk motsatt av det du beskriver.I lang tid har mobiltelefoni være begrenset til mengden total data du kan forbruke (f.eks 1 GB pr. mnd.). Det stemmer ikke. Muligens med unntak av ett og annet dårlig gjennomtenkt abonnement der man ikke har regnet på mobilselskapets inntjeningspotensiale, har man alltid kunne bruke mer data. Noen satte ned farten, men de aller fleste var flinke til å skru opp prisen. Det er vel omtrent sånn det er nå også, bare at de har sluttet å ta seg betale for andre tjenester som ikke har samme inntjeningspotensiale. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Poenget er vell prisingen, det vill bli billigere å bruke mindre effekt. Som en gullerot. Det vil bli litt høyere pris for å bruke mindre effekt, og mye høyere pris for å bruke mer effekt. Gulroten er mindre pisk. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Poenget er vell prisingen, det vill bli billigere å bruke mindre effekt. Som en gullerot. Det vil bli litt høyere pris for å bruke mindre effekt, og mye høyere pris for å bruke mer effekt. Gulroten er mindre pisk. I følge nve vill prisingen bli lik for 80% av forbrukerne. Om en klarer å klatre lengre ned en normal forbruk vill det bli billigere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Om en klarer å klatre lengre ned en normal forbruk vill det bli billigere. Om man senker forbruket, blir det billigere, sier du? :ponder: Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg har lavt forbruk og det ser ut til at jeg vil få lavere nettleie. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Om en klarer å klatre lengre ned en normal forbruk vill det bli billigere. Om man senker forbruket, blir det billigere, sier du? :ponder: Det var en dårlig forklaring fra min side, nettleien vill gå ned om en holder effekten lav Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Men nettleien vil gå opp igjen pga økte invisteringer - 23% stigning fra dagens nivå til 2025 spår NVE. Uten tiltaket med effekprisning hadde denne stigningen vært 30%. Så det blir dyrere uansett Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det fascinerer meg ekstremt at det tilsynelatende ikke er en kjeft i denne tråden som klarer å se følgende åpenbare sammenheng: Effektuttaket er mye høyere i den tiden på døgnet hvor folk ikke er hjemme. Hjemmeforbruket ser ut til å ligge nærmest som en grunnlast i nettet, mens de store effektuttakene skjer i de tidsrommene hvor fabrikker og kontorbygg fyrer i gang. Det er så godt som null mulighet for å redusere effekttoppene i nettet gjennom tiltak rettet mot boligforbruk, fordi det ikke er noen hjemme til å forbruke strøm når effekttoppene faktisk kommer. Jeg har ingen problemer med å anta at "kommunikasjonsrådgivere" er veldig nøye med hvordan de ordlegger seg, så de ikke kan blir tatt for direkte løgn. Dersom Lyse sliter med å levere strøm til kundene sine må de enten gjøre det de får betalt for, nemlig levere et strømnett som er tilstrekkelig, eller så må de sende et brev til alle kontorbyggene på Forus og be de flytte forbruket sitt til natten for å jevne ut effektuttaket. Hvem har lyst til å holde pusten mens de venter på at det skal skje? 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det gir såklart mening, poenget er å få vekk toppene. Å gjøre folk beviste på forbruket sitt og slutte med å kjøre alt på en gang. For oss vanlige mennesker kan vi ha en ordning der vi varsles ett eller to døgn i forveien om at nå forventes det problemer med effektkapasiteten og derved ekstrapris for effektbruk over for eksempel 4 kW. De få dagene i året dette skjer, kan de fleste av oss lett tilpasse oss. Så kan Salvesen sitte alle øvrige dager i året å gjøre sine øvelser for å unngå innbilte overskridelser av kapasitetstak. Vi andre har mer fornuftige ting å gjøre. Jeg er enig med Salvesen at det ikke er særlig vanskelig å justere litt på forbruket (timer på varmtvannsbereder så den varmes bare på natta, lade elbilen bare på natta, slå av varmepumpa en time på ettermiddagen etc). Men hvorfor gjøre dette hver eneste dag i året? I følge din logikk så burde det være rushtidsavgift også på søndags morgener og ettermiddager. Innlegg på innlegg i denne tråden har forsøkt å få deg til å forstå dette poenget, men forgjeves! 5 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 -De fleste familier vasker ikkje klær kl 16 for da sitter de enten i rush, lager mat etter jobb/skole, eller kjører barn på aktiviteter. Joda, en kan gjerne flytte tidslinjen, det er ikke det som er poenget. Poenget er at ting blir gjort på likt. -Det er "enkelt" for deg da du er singel/alene Så det er lettere å gjøre ting på forskjellige tider når en er alene? Det konseptet er ikke helt logisk, skulle tro dette var lettere om en var flere? -Hvorfor tenker eg kun på familier? Vel, eg regner med forbruket kommer fra de Forbruket kommer såklart fra alle husstander og forbrukere. Strømforbruket er ikkje typisk i "matider" som du påstår. Det er når Norge starter opp, og rundt 17-19 Så folk spiser ikke i 17-19 tiden mener du? Da må jeg være veldig unormal iallefall. Forøvrig hele min familie og venner også. Rart det der. -Som nevnt, det er enkelt for deg som er alene å gjøre endrigner. Mange andre trenger alle tingene på engang. Igjen, denne må du utdype. Eg trenger å lage mat mellom 16-18, eg trenger å lade el bilen annenhver dag fra 16 slik at eg er sikker på å ha nok strøm om eg måtte få bruk for den eg trenger varme, både til meg selv og eventuell familie. Det er ingen som hindrer deg i å lage mat i denne tiden, det gjør som sagt jeg også. Men du mente jo at dette ikke var mattid? Føler du snakker litt rundt deg selv her. Det er heller ikke galt å lade bilen fra 16, men du kan gi den en pause den halvtimen du lager mat på induksjonstoppen. Samme med varme. Dette er KUN pga de ikkje ønsker å bruke penger på å bygge ut. Nei, det skal bygges ut. Det ligger en relativt lang youtube film fra NVE. foreslår at du ser den. Der kommer det ganske klart frem at du bommer totalt. Verken nett, byggefelt eller blokker er klar for dette, og DERFOR ønsker de å jevne ut kurvene. Ja, en ønsker å jevne ut effektforbruket. Det er helt klart. Hvor er de enkle løsningene du har vist meg da? Vet ikke hvorfor jeg må gjennta meg hele tiden, men ikke kombinere effektkrevende oppgaver. Eg kan ikkje la familien sulte frem til kl 20 pga strømforbruket i norges land vil krype nedover. Det hjelper ikkje at huset kun har fått varme mellom 12-16 pga forbruket var lavest da. Det hjelper ikkje at naboen fikk strømmen pga forbruket slik at elbilen min var tom. Hvor er de enkle løsningene du har vist meg da? Det er ingen som sier du skal gjøre dette heller? I kommunen min som rommer 20k+ mennesker er de fleste trafoer i nabolagene overbelastet med noen få % . De har rett og slett ikkje mer å gå på, og spesielt ikkje om vinteren. Og dette tror eg er langt værre mange steder. Ja dette er jo hovedpoenget til at endringer må til... I kommunen min som rommer 20k+ mennesker er de fleste trafoer i nabolagene overbelastet med noen få % . De har rett og slett ikkje mer å gå på, og spesielt ikkje om vinteren. Og dette tror eg er langt værre mange steder. - så du kjøper ikkje konseptet med at det er lettere å gjøre endringer i en hverdag når en er alene ? Når timeplanen er full fordi en er 4-5 stk sier det seg selv at det er lettere å være alene. - joda, folk spiser i 17-19 tiden, og det var akkurat det som var poenget mitt. er du som har dratt med deg klokkeslettet 16.00 noen sider no. Du ville folk skulle gjøre endringer rundt kl 16, noe som i seg selv ikkje ville løst noe som helst da det ikkje er da peaket er høyest, og tidspunktet i seg selv ikkje har noe med funksjonen til ams å gjøre. Feilen med verden du illustrerer er at du snakker om en, kanskje to på ettermiddagen. Men du ser jo selv på grafen at det er ikkje der der problemet ligger. Forbruket er to delt, natt og dag, ergo, må mer gjøres om natten for å ligne det ut . Er ikkje innenfor en ramme på bare en time de ønsker avgiften, det er hele døgnet. Og hvor du må gjenta deg hele tiden må gudene vite, men håper du kan legge ved hva du har gitt meg av forslag, for eg finner de ikkje igjen. Folk flest kan ikkje gjøre endringer, og kanskje en del vil flytte vask og tørking av klær til natten for å spare det lille de kan. http://www.side3.no/forsikringsselskapene-slar-alarm-om-strmmaleren-alle-skal-fa/3423362167.html Det finnes kun to argumenter for å gjøre dette: 1. selskapene skal vite NÅR du har brukt strømmen for å gi deg en mer rett pris= høyere pris 2. Strømselskapene ønsker ikkje å bruke en masse med penger for å oppgradere for å takle rushtiden, og legger dermed ansvaret over på kunden. Du snakker om små forbrukere som en vaskemaskin, og du vet veldig godt som meg at det ikkje er der problemet kommer til å ligge. Det er varme, og el bilene som kommer inn for fullt. Dette er en sak du bare kan glemme Salvesen, det gagner ingen andre enn eierene og en skulle nesten tro du var medeier 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det fascinerer meg ekstremt at det tilsynelatende ikke er en kjeft i denne tråden som klarer å se følgende åpenbare sammenheng: Effektuttaket er mye høyere i den tiden på døgnet hvor folk ikke er hjemme. Hjemmeforbruket ser ut til å ligge nærmest som en grunnlast i nettet, mens de store effektuttakene skjer i de tidsrommene hvor fabrikker og kontorbygg fyrer i gang. Det er så godt som null mulighet for å redusere effekttoppene i nettet gjennom tiltak rettet mot boligforbruk, fordi det ikke er noen hjemme til å forbruke strøm når effekttoppene faktisk kommer. Jeg har ingen problemer med å anta at "kommunikasjonsrådgivere" er veldig nøye med hvordan de ordlegger seg, så de ikke kan blir tatt for direkte løgn. Dersom Lyse sliter med å levere strøm til kundene sine må de enten gjøre det de får betalt for, nemlig levere et strømnett som er tilstrekkelig, eller så må de sende et brev til alle kontorbyggene på Forus og be de flytte forbruket sitt til natten for å jevne ut effektuttaket. Hvem har lyst til å holde pusten mens de venter på at det skal skje? Joda, om du såg en side bak eller to så ser du en graf som illustrerer akkurat det du sier. Diskusjonen er bare ikkje kommet dithen enda Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det gir såklart mening, poenget er å få vekk toppene. Å gjøre folk beviste på forbruket sitt og slutte med å kjøre alt på en gang. For oss vanlige mennesker kan vi ha en ordning der vi varsles ett eller to døgn i forveien om at nå forventes det problemer med effektkapasiteten og derved ekstrapris for effektbruk over for eksempel 4 kW. De få dagene i året dette skjer, kan de fleste av oss lett tilpasse oss. Så kan Salvesen sitte alle øvrige dager i året å gjøre sine øvelser for å unngå innbilte overskridelser av kapasitetstak. Vi andre har mer fornuftige ting å gjøre. Jeg er enig med Salvesen at det ikke er særlig vanskelig å justere litt på forbruket (timer på varmtvannsbereder så den varmes bare på natta, lade elbilen bare på natta, slå av varmepumpa en time på ettermiddagen etc). Men hvorfor gjøre dette hver eneste dag i året? I følge din logikk så burde det være rushtidsavgift også på søndags morgener og ettermiddager. Innlegg på innlegg i denne tråden har forsøkt å få deg til å forstå dette poenget, men forgjeves! Alikevel er det min løsning som kommer, rart med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå