Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

Det er "bare å".

 

Plunder&heft-forkjempernes stjerneargument. Det er "bare å" lage mat på et tidspunkt hvor man ikke er sulten, vaske klær når man heller vil gjøre noe annet, koke opp vann på halv effekt og bruke slagdrillen midt på natta.

 

For meg er det å bare bruke bittelittegrann ekstra tankevirksomhet på slike banale sysler en stor og irriterende ulempe. Spesielt siden det i 99 av 100 tilfeller ikke en gang vil ha en teoretisk innvirking på kapasiteten i nettet uten at man også setter seg inn i hva naboene bruker av strøm til enhver tid.

 

Min unnskyldning er at jeg ikke har elbil og at hjernen ikke er tilstrekkelig kondisjonert for å tåle slikt prakk og bryderi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er "bare å".

 

Plunder&heft-forkjempernes stjerneargument. Det er "bare å" lage mat på et tidspunkt hvor man ikke er sulten, vaske klær når man heller vil gjøre noe annet, koke opp vann på halv effekt og bruke slagdrillen midt på natta.

 

For meg er det å bare bruke bittelittegrann ekstra tankevirksomhet på slike banale sysler en stor og irriterende ulempe. Spesielt siden det i 99 av 100 tilfeller ikke en gang vil ha en teoretisk innvirking på kapasiteten i nettet uten at man også setter seg inn i hva naboene bruker av strøm til enhver tid.

 

Min unnskyldning er at jeg ikke har elbil og at hjernen ikke er tilstrekkelig kondisjonert for å tåle slikt prakk og bryderi.

 

Du missforstår, jeg må også føye meg etter dette. Jeg fikk installert AMS i dag faktisk. Jeg kjører også elbil. 

Lenke til kommentar

 

Det er "bare å".

 

Plunder&heft-forkjempernes stjerneargument. Det er "bare å" lage mat på et tidspunkt hvor man ikke er sulten, vaske klær når man heller vil gjøre noe annet, koke opp vann på halv effekt og bruke slagdrillen midt på natta.

 

For meg er det å bare bruke bittelittegrann ekstra tankevirksomhet på slike banale sysler en stor og irriterende ulempe. Spesielt siden det i 99 av 100 tilfeller ikke en gang vil ha en teoretisk innvirking på kapasiteten i nettet uten at man også setter seg inn i hva naboene bruker av strøm til enhver tid.

 

Min unnskyldning er at jeg ikke har elbil og at hjernen ikke er tilstrekkelig kondisjonert for å tåle slikt prakk og bryderi.

 

Du missforstår, jeg må også føye meg etter dette. Jeg fikk installert AMS i dag faktisk. Jeg kjører også elbil.

 

Hvor høyt overforbruk vil du få når du lader bilen din?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Fortell meg hvor den unødvendige strømmen blir trekt henne ? 

 

De unødige effekttoppene blir gjort daglig i de Norske hjem med å gjøre alt på en gang. Som jeg nevnte, vaske klær mens en fyrer opp induksjonsplatene osv. Dette er unødvendig.

 

 

 

Kjære salvesen, eg tror du en singel mann i en liten leilighet. 

 

Tja, jo men hva har dette med saken å gjøre? Jeg har bodd i flere størrelser hus/leilighet, både med og uten samboer. 

 

 

 

De fleste familier vasker ikkje kler mellom 16-17. 

 

ok, når vasker de fleste familier klær? Og hvorfor tenker du kun på familier? Dette problemet er ikke begrenset til familier og deres boliger/vaner.

 

 

Har du i det hele tatt sett når på døgnet det brukes mest strøm? 

 

Mine "store" ord bygger eg opp under grafer som viser når på døgnet det brukes strøm.

https://www.nve.no/e...ergi-og-effekt/

 

Ja som du også viser her er det typisk i "mattider" som lunsj og middag. 

 

 

Du skriker ut mye, men du bygger jo ikkje om en dritt selv ? 

 

Vis meg hvilke vaner folk kan forandre?

Vis meg hvilke unødvendige forbrukere vi har? 

Vis meg enkle løsninger ?

 

Dette har jeg jo forklart om du bare hadde lest. Slutte å kjøre ting på en å samme tid, som vask, varme, lading osv. Jeg har ikke sagt at noen forbrukere er unødvendige, jeg har sagt at det er unødvendig å kombinere. 

 

Enkle løsninger har jeg vist deg. 

 

-De fleste familier vasker ikkje klær kl 16 for da sitter de enten i rush, lager mat etter jobb/skole, eller kjører barn på aktiviteter. 

 

-Det er "enkelt" for deg da du er singel/alene

 

-Hvorfor tenker eg kun på familier? Vel, eg regner med forbruket kommer fra de

 

-Strømforbruket er ikkje typisk i "matider" som du påstår.  Det er når Norge starter opp, og rundt 17-19

 

-Som nevnt, det er enkelt for deg som er alene å gjøre endrigner. Mange andre trenger alle tingene på engang. 

 

Eg trenger å lage mat mellom 16-18, 

eg trenger å lade el bilen annenhver dag fra 16 slik at eg er sikker på å ha nok strøm om eg måtte få bruk for den

eg trenger varme, både til meg selv og eventuell familie.

 

Hvor er de enkle løsningene du har vist meg da? 

 

Eg kan ikkje la familien sulte frem til kl 20 pga strømforbruket i norges land vil krype nedover. 

Det hjelper ikkje at huset kun har fått varme mellom 12-16 pga forbruket var lavest da.

Det hjelper ikkje at naboen fikk strømmen pga forbruket slik at elbilen min var tom. 

 

Dette er KUN pga de ikkje ønsker å bruke penger på å bygge ut. 

 

Verken nett, byggefelt eller blokker er klar for dette, og DERFOR ønsker de å jevne ut kurvene. 

 

I kommunen min som rommer 20k+ mennesker er de fleste trafoer i nabolagene overbelastet med noen få % . De har rett og slett ikkje mer å gå på, og spesielt ikkje om vinteren. 

 

Og dette tror eg er langt værre mange steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal man *ikke* peise på med 11kW så lenge nettet tåler det?

 

For det er akkurat det vi prøver å få frem her, at det nødvendigvis ikke gjør det.

 

Hvordan vil det nye prisregimet til NVE hjelpe? Det er et statisk regime som ikke tar hensyn til effektsituasjonen akkurat *nå*.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Salvesen, fortell hvorfor du er har så god forståelse for dette?

Altså, hva får du igjen for at eierne skal skal tjene mer, og gjøre livet surere for forbrukerne?

 

I disse grønne tider, er du ikkje for at nettet faktisk blir bygget ut slik at enda mer kan bli grønt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

-De fleste familier vasker ikkje klær kl 16 for da sitter de enten i rush, lager mat etter jobb/skole, eller kjører barn på aktiviteter. 

 

Joda, en kan gjerne flytte tidslinjen, det er ikke det som er poenget. Poenget er at ting blir gjort på likt. 

 

 

 

-Det er "enkelt" for deg da du er singel/alene

 

Så det er lettere å gjøre ting på forskjellige tider når en er alene? Det konseptet er ikke helt logisk, skulle tro dette var lettere om en var flere? 

 

 

 

-Hvorfor tenker eg kun på familier? Vel, eg regner med forbruket kommer fra de

 

Forbruket kommer såklart fra alle husstander og forbrukere. 

 

 

 

Strømforbruket er ikkje typisk i "matider" som du påstår.  Det er når Norge starter opp, og rundt 17-19

 

Så folk spiser ikke i 17-19 tiden mener du? Da må jeg være veldig unormal iallefall. Forøvrig hele min familie og venner også. Rart det der. 

 

 

 

-Som nevnt, det er enkelt for deg som er alene å gjøre endrigner. Mange andre trenger alle tingene på engang. 

 

Igjen, denne må du utdype. 

 

 

Eg trenger å lage mat mellom 16-18, 

eg trenger å lade el bilen annenhver dag fra 16 slik at eg er sikker på å ha nok strøm om eg måtte få bruk for den

eg trenger varme, både til meg selv og eventuell familie.

 

Det er ingen som hindrer deg i å lage mat i denne tiden, det gjør som sagt jeg også. Men du mente jo at dette ikke var mattid? Føler du snakker litt rundt deg selv her. 

 

Det er heller ikke galt å lade bilen fra 16, men du kan gi den en pause den halvtimen du lager mat på induksjonstoppen. Samme med varme. 

 

 

 

Dette er KUN pga de ikkje ønsker å bruke penger på å bygge ut. 

 

Nei, det skal bygges ut. Det ligger en relativt lang youtube film fra NVE. foreslår at du ser den. Der kommer det ganske klart frem at du bommer totalt. 

 

 

 

Verken nett, byggefelt eller blokker er klar for dette, og DERFOR ønsker de å jevne ut kurvene. 

 

Ja, en ønsker å jevne ut effektforbruket. Det er helt klart. 

 

 

 

Hvor er de enkle løsningene du har vist meg da? 

 

Vet ikke hvorfor jeg må gjennta meg hele tiden, men ikke kombinere effektkrevende oppgaver. 

 

 

Eg kan ikkje la familien sulte frem til kl 20 pga strømforbruket i norges land vil krype nedover. 

Det hjelper ikkje at huset kun har fått varme mellom 12-16 pga forbruket var lavest da.

Det hjelper ikkje at naboen fikk strømmen pga forbruket slik at elbilen min var tom. 

Hvor er de enkle løsningene du har vist meg da? 

 

Det er ingen som sier du skal gjøre dette heller? 

 

 

 

I kommunen min som rommer 20k+ mennesker er de fleste trafoer i nabolagene overbelastet med noen få % . De har rett og slett ikkje mer å gå på, og spesielt ikkje om vinteren. 

 

Og dette tror eg er langt værre mange steder.

 

Ja dette er jo hovedpoenget til at endringer må til... 

I kommunen min som rommer 20k+ mennesker er de fleste trafoer i nabolagene overbelastet med noen få % . De har rett og slett ikkje mer å gå på, og spesielt ikkje om vinteren. 

 

Og dette tror eg er langt værre mange steder.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal man *ikke* peise på med 11kW så lenge nettet tåler det?

 

For det er akkurat det vi prøver å få frem her, at det nødvendigvis ikke gjør det.

 

Hvordan vil det nye prisregimet til NVE hjelpe? Det er et statisk regime som ikke tar hensyn til effektsituasjonen akkurat *nå*.

 

 

Det skal forhindre at folk driver å skaper effekttopper. Om det vill hjelpe vill jo tiden vise, men Nordmenn er jo ikke kjent for å sløse penger med glede for å si det slik. Det tar høyde for hver enkelt sin effektsituasjon. I fremtiden vill vi gjerne se andre løsninger, men dette er en enkel start. 

Lenke til kommentar

Men Salvesen, fortell hvorfor du er har så god forståelse for dette?

Altså, hva får du igjen for at eierne skal skal tjene mer, og gjøre livet surere for forbrukerne?

 

I disse grønne tider, er du ikkje for at nettet faktisk blir bygget ut slik at enda mer kan bli grønt?

 

Jeg får en lavere regning, noe vi alle kan få om vi gjør endringer i livet vårt. 

 

Nettet blir mindre belastet og en kan derfor gjøre "plass" for "mer grønt". Og oppgradering og utbygging skal ikke stoppe. nok engang. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor skal man *ikke* peise på med 11kW så lenge nettet tåler det?

 

For det er akkurat det vi prøver å få frem her, at det nødvendigvis ikke gjør det.

 

Hvordan vil det nye prisregimet til NVE hjelpe? Det er et statisk regime som ikke tar hensyn til effektsituasjonen akkurat *nå*.

 

 

Det skal forhindre at folk driver å skaper effekttopper. Om det vill hjelpe vill jo tiden vise, men Nordmenn er jo ikke kjent for å sløse penger med glede for å si det slik. Det tar høyde for hver enkelt sin effektsituasjon. I fremtiden vill vi gjerne se andre løsninger, men dette er en enkel start.

 

Du svare fortsatt ikke på hvorfor jeg, eller noen andre, skal straffes økonomisk for høy effektbruk når nettet faktisk tåler det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du svare fortsatt ikke på hvorfor jeg, eller noen andre, skal straffes økonomisk for høy effektbruk når nettet faktisk tåler det.

 

 

Det er jo ikke jeg som bestemmer hvordan NVE legger opp dette, er det vell? Du skjønner det at jeg må betale det samme som deg, ikke sant? Jeg mener det er en løsning på ett problem vi har og ikke minst kommer til å ha i fremtiden, at det er den beste eller eneste sier jeg ikke. Og igjen, det er ikke jeg som sitter å styrer dette. Jeg jobber med helt andre ting. 

Lenke til kommentar

Eg trenger å lage mat mellom 16-18, 

eg trenger å lade el bilen annenhver dag fra 16 slik at eg er sikker på å ha nok strøm om eg måtte få bruk for den

eg trenger varme, både til meg selv og eventuell familie.

 

For dei som ikkje har muligheit til å tilpasse sitt straumforbruk så er det jo berre å fortsette som før. Den einaste forskjellen er at straumselskapet innfører ein "rush-avgift" der dei som bruker straum når det er høg belastning på nettet betalar litt ekstra for straumen akkurat då, og dei som brukar straum når belastninga er liten får ein tilsvarande stor rabatt.

 

Akkurat som ei rush-avgift så er det mange som må på jobb akkurat på dei tidspunkta der det er flest bilar på vegen, dei billistane må då betale ekstra mykje slik at dei som kan starte på jobb litt tidlegare eller litt seinare kan tilbys redusert bompris eller til og med gratis passering. Totalreknskapet blir omtrent likt, forskjellen er berre at prisen er dynamisk.

 

Også i barnefamiliar som har eit A4-liv med fastlåste rutinar så kan ein vurdere å gjere små endringar. Slik som at ein kan gå ut i garasja for å plugge til elbilen rett før leggetid i staden for å plugge den til når du kjem heim kl 17.

For dei som ikkje orkar å endre vanene sine og vil ha det enkelt så kan dei betale f.eks. 2000 kr ekstra i straum i året for å fortsette å ha det praktisk. Det finnes alltid nokon som er villige til endre vanen frå å plugge til bilen rett etter ein har parkert til å f.eks. plugge til elbilen om kvelden når ein går ut med søpla, særleg når ein slik lita endring gjer at ein sparer 2000 kr i året.

 

Dersom 2000 kr i året er for liten avgift/belønning for å endre vanane så må ein differansiere prisen endå meir. På eit eller anna tidsrom så er det mange nok som synest det blir for dyrt å ikkje endre vanane sine, alternativt mange nok som vil endre vanene sine for å spare eit beløp som dei anser som betydelig nok.

 

 

 

Men når det er sagt så er eg skeptisk til dette forslaget fordi det lett kan føre til eit høgare straumforbruk på tidspunkt der det ikkje er nokon som har oppsyn med det straumforbrukande apparatet, enten fordi dei søv eller fordi dei er på skule/jobb.

Dette i seg sjølv vil ikkje føre til fleire brannar i elektriske apparat, men dei brannane som skjer vil få større konsekvens ved at det ikkje er nokon som tidleg kan gripe inn. Dette vil gjere at brannane som vi får vil koste samfunnet meir i form av auka forsikringsutbetalingar.

 

Det er derfor viktig at ein ser på heilheita i samfunnet før ein endrar straumprisane for å styre kundane sine vanar.

Det har inga hensikt å innføre ei slik ordning for å redusere dei framtidige utgiftene til vedlikehold og utbygging av straumnettet dersom det fører til at andre utgifter aukar mykje meir.

Det er ikkje samfunnsøkonomisk å på den eine sida spare 100 kr i månaden på nettleiga dersom utgiftene til brannforsikringa samtidig også aukar med 100 kr i månaden. (Og kanskje det også blir aukning av skatten for å kunne lønne fleire brannfolk som må rykke ut røykfylte boligar som kunne vært unngått om huseigaren var våken og heime og kunne ha dratt ut kontakta så fort det begynte å lukte litt rart).

Lenke til kommentar

 

Du svare fortsatt ikke på hvorfor jeg, eller noen andre, skal straffes økonomisk for høy effektbruk når nettet faktisk tåler det.

 

Det er jo ikke jeg som bestemmer hvordan NVE legger opp dette, er det vell? Du skjønner det at jeg må betale det samme som deg, ikke sant? Jeg mener det er en løsning på ett problem vi har og ikke minst kommer til å ha i fremtiden, at det er den beste eller eneste sier jeg ikke. Og igjen, det er ikke jeg som sitter å styrer dette. Jeg jobber med helt andre ting.

 

Kanskje ikke deg som bestemmer dette men du utviser stor iver i å forsvare det som etter alt å dømme blir en dårlig løsning på et problem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje ikke deg som bestemmer dette men du utviser stor iver i å forsvare det som etter alt å dømme blir en dårlig løsning på et problem.

 

 

Jeg ser ikke hvorfor det skal bli en dårlig løsning? Om en går inn for det kan en spare på nettleien, noe som for meg er en kjekk utfordring. 

 

Hvorfor mener du at den  er så dårlig? For den ikke tar for seg det store bildet? Det er jeg forsåvidt enig i, men det krever en god del arbeid for å komme der og jeg tror vi vill se det i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Akkurat som ei rush-avgift så er det mange som må på jobb akkurat på dei tidspunkta der det er flest bilar på vegen, dei billistane må då betale ekstra mykje slik at dei som kan starte på jobb litt tidlegare eller litt seinare kan tilbys redusert bompris eller til og med gratis passering. T

Er det ikke et par vesensforskjeller her? I rush-tiden er kapasiteten til veinettet sprengt og man må betale mer. Etter det jeg har forstått så vil ikke en rushtidsavgift på strøm være betinget av at distribusjonsnettet for elektrisk kraft opererer på kapasitetsgrensen.

 

Og hvis kraftnettet opererer på kapasitetsgrensen så må forbrukeren faktisk vite at det er tilfellet slik at forbruket kan tilpasses. Dette går ikke uten at man har "smarte" varmeovner, brødristere og vaskemaskiner som kan si fra at "nå er det dyrt å bruke mye effekt, kjør spareprogram eller vent om du ønsker å spare penger". Meg bekjent er vi veldig langt unna dette. Det eneste jeg ser av tiltak er rene statiske endringer i forbruksvaner hvis nytteverdi er høyst diskutabel og i teorien suboptimal hvis veldig mange i et område er "smarte" på likt. For eksempel at alle setter på vaskemaskinen klokken 2100 for da har de hørt at det er billig.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg trenger å lage mat mellom 16-18, 

eg trenger å lade el bilen annenhver dag fra 16 slik at eg er sikker på å ha nok strøm om eg måtte få bruk for den

eg trenger varme, både til meg selv og eventuell familie.

 

For dei som ikkje har muligheit til å tilpasse sitt straumforbruk så er det jo berre å fortsette som før. Den einaste forskjellen er at straumselskapet innfører ein "rush-avgift" der dei som bruker straum når det er høg belastning på nettet betalar litt ekstra for straumen akkurat då, og dei som brukar straum når belastninga er liten får ein tilsvarande stor rabatt.

 

Akkurat som ei rush-avgift så er det mange som må på jobb akkurat på dei tidspunkta der det er flest bilar på vegen, dei billistane må då betale ekstra mykje slik at dei som kan starte på jobb litt tidlegare eller litt seinare kan tilbys redusert bompris eller til og med gratis passering. Totalreknskapet blir omtrent likt, forskjellen er berre at prisen er dynamisk.

 

Også i barnefamiliar som har eit A4-liv med fastlåste rutinar så kan ein vurdere å gjere små endringar. Slik som at ein kan gå ut i garasja for å plugge til elbilen rett før leggetid i staden for å plugge den til når du kjem heim kl 17.

For dei som ikkje orkar å endre vanene sine og vil ha det enkelt så kan dei betale f.eks. 2000 kr ekstra i straum i året for å fortsette å ha det praktisk. Det finnes alltid nokon som er villige til endre vanen frå å plugge til bilen rett etter ein har parkert til å f.eks. plugge til elbilen om kvelden når ein går ut med søpla, særleg når ein slik lita endring gjer at ein sparer 2000 kr i året.

 

Dersom 2000 kr i året er for liten avgift/belønning for å endre vanane så må ein differansiere prisen endå meir. På eit eller anna tidsrom så er det mange nok som synest det blir for dyrt å ikkje endre vanane sine, alternativt mange nok som vil endre vanene sine for å spare eit beløp som dei anser som betydelig nok.

 

 

 

Men når det er sagt så er eg skeptisk til dette forslaget fordi det lett kan føre til eit høgare straumforbruk på tidspunkt der det ikkje er nokon som har oppsyn med det straumforbrukande apparatet, enten fordi dei søv eller fordi dei er på skule/jobb.

Dette i seg sjølv vil ikkje føre til fleire brannar i elektriske apparat, men dei brannane som skjer vil få større konsekvens ved at det ikkje er nokon som tidleg kan gripe inn. Dette vil gjere at brannane som vi får vil koste samfunnet meir i form av auka forsikringsutbetalingar.

 

Det er derfor viktig at ein ser på heilheita i samfunnet før ein endrar straumprisane for å styre kundane sine vanar.

Det har inga hensikt å innføre ei slik ordning for å redusere dei framtidige utgiftene til vedlikehold og utbygging av straumnettet dersom det fører til at andre utgifter aukar mykje meir.

Det er ikkje samfunnsøkonomisk å på den eine sida spare 100 kr i månaden på nettleiga dersom utgiftene til brannforsikringa samtidig også aukar med 100 kr i månaden. (Og kanskje det også blir aukning av skatten for å kunne lønne fleire brannfolk som må rykke ut røykfylte boligar som kunne vært unngått om huseigaren var våken og heime og kunne ha dratt ut kontakta så fort det begynte å lukte litt rart).

 

Som Avatar nevner - det er først når man begynner å kjøre elektriske apparater om natta, at man faktisk kan begynne å snakke om å betydelig senke peaken i kurven. Men det lar seg ikke gjøre av brannårsaker.

Antallet dødsbranner og skader i forbindelse med brann og vannskader hadde eksplodert.

 

Om man bare jevner ut bruken innenfor  tidsrommet 16 og 22, så synker ikke peaken i kurven nevneverdig.

 

Isteden risikerer man å skremme folk vekk fra produkter som bruker 4KW i 10 sekunder, over til produkter som bruker 2KW i 2 minutter. Det er ikke bra, hverken for strømforbruk eller totalkapasitet i nettet.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet

 

Vi har et kraftsystem som takler elbilene vi har i dag, og vi er godt rustet for en ytterligere overgang til elektriske person- og varebiler. Tall NVE har hentet inn, viser at mye av elbil-ladingen i dag skjer på natten. De nye smarte målerne som skal installeres hos alle strømkunder, gjør det mulig å lade bilen når strømmen er rimelig og belastningen på kraftsystemet lav, sier Skrivarhaug,
Lenke til kommentar

Er det ikke et par vesensforskjeller her? I rush-tiden er kapasiteten til veinettet sprengt og man må betale mer. Etter det jeg har forstått så vil ikke en rushtidsavgift på strøm være betinget av at distribusjonsnettet for elektrisk kraft opererer på kapasitetsgrensen.

 

Eg veit ikkje korleis dette forslaget eventuelt blir satt ut i live, men vi må vell nesten anta at hensikta er at prisen er direkte knytta opp mot den faktiske belastninga av straumnettet akkurat då?

 

Heile hensikta med å montere smarte straummålarar er jo at ein slepp å endre prisen basert på klokkeslett og estimert straumbelastning i det tidsrommet.

Dersom ein berre gjer det dyrare å bruke straum mellom kl 16 og 18 så vil jo den straumpeaken flytte på seg om prisendringa har tiltenkt effekt, og dersom resultatet er at nesten ingen brukar straum mellom 16 og 18 så må prisen justerast igjen for å holde nettbelastninga så lik som mulig.

For kraftselskapet så hadde det optimale verdt dersom linjene blei heilt likt belasta gjennom heile døgnet, og at eventuelle endringar går veldig gradvis.

 

 

For å dra parallellen tilbake til rushavgifta så er svakheita der at prisen ikkje er dynamisk men fastsatt basert på bestemte klokkeslett. Så dersom du kjøyrer på jobb på årets fyrste vinterdag heilt åleine fordi du har vinterdekk og alle andre står i garasjene å legger om dekk så må du likevell betale rushavgift sjølv om rushet kjem ein time seinare akkurat den dagen.

For skal rushtidsavgifta ha ein effekt så må det jo være for å påvirke folk til å reise på jobb på litt forskjellige stadar, om trafikken står kl 07 fordi alle skal på jobb då, eller om trafikken står kl 10 fordi alle har bestemt seg for å forskyve arbeidsdagen så er ein ikkje kvitt problemet, ein har berre flytta på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det ikke et par vesensforskjeller her? I rush-tiden er kapasiteten til veinettet sprengt og man må betale mer. Etter det jeg har forstått så vil ikke en rushtidsavgift på strøm være betinget av at distribusjonsnettet for elektrisk kraft opererer på kapasitetsgrensen.

 

Eg veit ikkje korleis dette forslaget eventuelt blir satt ut i live, men vi må vell nesten anta at hensikta er at prisen er direkte knytta opp mot den faktiske belastninga av straumnettet akkurat då?

 

 

 

 

Nei, NVE har foreslått ett abonnement prinsipp. Fra deres eksempel bruker de ett 4kW abonnement, dette betaler en fastpris for. All effektuttak over dette blir lagt til i form av ett effektledd. Om effektleddet har variabel pris vill tiden vise. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...