Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Men skjønner du ikke at hvis nettet hadde lidd under overbelastning på normale dager - så hadde det jo kollapset når det ble strenge kuldeperioder?

 

Tenke selv??

 

 

Det er jo nettopp dette som skjer, i både kalde og ikke kalde dager. Leste du i det hele tatt artikkelen vi diskuterte tidligere? 

 

Ja jeg kan tenke selv, takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt lek med tall..

 

Et årsforbruk på 17000kWh tilsvarer konstant effekt på snaue 2kW. Siden forbruket er høyere på vinteren enn sommeren antar jeg et snitteffekt på vinteren på 4-6kW. En typisk elbil vil ha et ladebehov på 8kWh i døgnet. Med en 4kW lader kan du dekke ladebehovet med 8 timer lading hver fjerde natt. 8 timer med overforbruk på 50-100% der altså. Med 11kW lader blir det enda verre, selv om du legger ladingen på den tiden av døgnet hvor effektsituasjonen *burde* være god. Ikke noe særlig tvil om at NVE vil elbilistene til livs nei

Lenke til kommentar

Litt lek med tall..

 

Et årsforbruk på 17000kWh tilsvarer konstant effekt på snaue 2kW. Siden forbruket er høyere på vinteren enn sommeren antar jeg et snitteffekt på vinteren på 4-6kW. En typisk elbil vil ha et ladebehov på 8kWh i døgnet. Med en 4kW lader kan du dekke ladebehovet med 8 timer lading hver fjerde natt. 8 timer med overforbruk på 50-100% der altså. Med 11kW lader blir det enda verre, selv om du legger ladingen på den tiden av døgnet hvor effektsituasjonen *burde* være god. Ikke noe særlig tvil om at NVE vil elbilistene til livs nei

 

Men hvorfor i alle dager skal en peise på med 11kW? Det er litt av poenget her. 

Lenke til kommentar

 

 

 

De taler med kløyvet tunge. På den ene siden snakker de om at nettet er mer enn godt nok dimensjonert for framtidig bruk mtp. elbiler. Og på den andre sidedn vrøvler de om at nettet er overbelastet og de må innføre effektprising for å få forbruket ned.

Problemet er at alle skal gjøre alt på en gang, det kan og vill by på problemer. Siden folk ikke legger om vanene sine må en gjøre det dyrt å ikke gjøre det, eller for å si det på en annen måte: billig å bruke nettet på en smart og god måte.

Det er ikkje ett problem! Det er ett problem at eierene ikkje ønsker å bruke penger på utbygging, de sier der jo selv.

 

Og det er en grunn til at det er "vaner" som du kaller det og det er pgs vi har noe som heter normale arbeidstimer, og nattesøvn.

 

Dette er kun for å bruke minst mulig penger, og vil resultere i flere husbranner, elbiler som ikkje har strøm, og mer stress i hverdagen.

 

Dette er svada fra ende til annen

 

 

Selvfølgelig er det ett problem, vi trekker bare mer og mer effekt og ofte helt unødig. Og nei, det er ikke pga arbeidstimer og nattesøvn, det er pga folk skal gjøre alt på en gang noe som er dumt. 

 

Det er mye store ord, men du har ingenting som støtter det. Å flytte klesvasken fra 16:00 til 17:00 vill trolig ikke skape flere husbranner.. 

 

Hva i alle dager ? 

Du spytter ut noe så småelig som å "flytte klesvasken fra 16-17 trolig ikkje vil skape flere husbranner" ? 

Og at eg ikkje har noe å støtte oppunder. 

Og du mener med ditt svar at det har du ? 

 

Fortell meg hvor den unødvendige strømmen blir trekt henne ? 

 

Kjære salvesen, eg tror du en singel mann i en liten leilighet. 

 

De fleste familier vasker ikkje kler mellom 16-17. 

 

Har du i det hele tatt sett når på døgnet det brukes mest strøm? 

 

Mine "store" ord bygger eg opp under grafer som viser når på døgnet det brukes strøm.

https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/energi-og-effekt/

 

Som du vil se så viser grafene at det er å anta at mye av strømmen går til varme. 

Det er også på nattestid det er minst forbruk, og dermed vil vi bli "belønnet" i det tidsrommet. 

 

Ergo, mange som kjører vasken sin da. 

 

Du skriker ut mye, men du bygger jo ikkje om en dritt selv ? 

 

Vis meg hvilke vaner folk kan forandre?

Vis meg hvilke unødvendige forbrukere vi har? 

Vis meg enkle løsninger ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pluss 1 til Villfaren.

Bilde fra linken hans:

elbruk_over_d%C3%B8gnet-kopi.png?width=6

 

Prosentvis er det ikke langt fra topp til bunn, på ikke-nattlige klokkeslett.

Jeg synes det virker som om "peaks" relativt sett er et veldig lite problem, ut av dette stolpediagrammet.

At det er veldig begrenset hvor mye man kan tjene på å endre vaner.

Men det er klart, energiselskapene kan ta ut mer overskudd og bonuser...

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men skjønner du ikke at hvis nettet hadde lidd under overbelastning på normale dager - så hadde det jo kollapset når det ble strenge kuldeperioder?

 

Tenke selv??

 

 

Det er jo nettopp dette som skjer, i både kalde og ikke kalde dager. Leste du i det hele tatt artikkelen vi diskuterte tidligere? 

 

Ja jeg kan tenke selv, takk. 

 

 

Nei det er ikke det som skjer - forsto du ikke min forklaring?

 

Effekt akkumuleres - oppvarming i kalde perioder kommer i tillegg! Nettet har mye større headroom ellers i året.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Fortell meg hvor den unødvendige strømmen blir trekt henne ? 

 

De unødige effekttoppene blir gjort daglig i de Norske hjem med å gjøre alt på en gang. Som jeg nevnte, vaske klær mens en fyrer opp induksjonsplatene osv. Dette er unødvendig.

 

 

 

Kjære salvesen, eg tror du en singel mann i en liten leilighet. 

 

Tja, jo men hva har dette med saken å gjøre? Jeg har bodd i flere størrelser hus/leilighet, både med og uten samboer. 

 

 

 

De fleste familier vasker ikkje kler mellom 16-17. 

 

ok, når vasker de fleste familier klær? Og hvorfor tenker du kun på familier? Dette problemet er ikke begrenset til familier og deres boliger/vaner.

 

 

Har du i det hele tatt sett når på døgnet det brukes mest strøm? 

 

Mine "store" ord bygger eg opp under grafer som viser når på døgnet det brukes strøm.

https://www.nve.no/e...ergi-og-effekt/

 

Ja som du også viser her er det typisk i "mattider" som lunsj og middag. 

 

 

Du skriker ut mye, men du bygger jo ikkje om en dritt selv ? 

 

Vis meg hvilke vaner folk kan forandre?

Vis meg hvilke unødvendige forbrukere vi har? 

Vis meg enkle løsninger ?

 

Dette har jeg jo forklart om du bare hadde lest. Slutte å kjøre ting på en å samme tid, som vask, varme, lading osv. Jeg har ikke sagt at noen forbrukere er unødvendige, jeg har sagt at det er unødvendig å kombinere. 

 

Enkle løsninger har jeg vist deg. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei det er ikke det som skjer - forsto du ikke min forklaring?

 

Effekt akkumuleres - oppvarming i kalde perioder kommer i tillegg! Nettet har mye større headroom ellers i året.

 

 

Du kan droppe slike småligheter. 

 

 

 

 Vi vet at netteierne sliter med å få frem nok effekt, sier Gunnar Svensen, prosjektleder på ladestruktur og ladeanlegg i Rønning Elektro
Lenke til kommentar

Pluss 1 til Villfaren.

Bilde fra linken hans:

elbruk_over_d%C3%B8gnet-kopi.png?width=6

 

Prosentvis er det ikke langt fra topp til bunn, på ikke-nattlige klokkeslett.

Jeg synes det virker som om "peaks" relativt sett er et veldig lite problem, ut av dette stolpediagrammet.

At det er veldig begrenset hvor mye man kan tjene på å endre vaner.

Men det er klart, energiselskapene kan ta ut mer overskudd og bonuser...

 

Det man kan tjene på det er å ikke ha peaks. Som noen områder ikke takler. 

 

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette er så vanskelig å forstå. 

 

en kan jo feks lese teksten også:

 

 

 

Elektrisitetsforbruket i et enkelt øyeblikk kalles effektforbruk. Siden 1990 har effektforbruket vokst raskere enn årlig elektrisitetsforbruk, noe som vises i figuren under. Denne utviklingen kan komme av flere effektkrevende apparater. Forrige rekord i gjennomsnittlig effektforbruk i løpet av en time ble målt den 21. januar 2016 fra klokka åtte til ni om morgenen. I denne timen var elektrisitetsforbruket 24,49 GWh.  
Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg stusser over følgende. I alle tiår har man klart å dimensjonere kraftforsyningen i takt med økt strømforbruk og hvor folk bosetter seg(sentralisering).

 

Men akkurat nå, tilfeldigvis på samme tidspunkt hvor mjælkekua AMS blir innført, så er det plutselig helt umulig dyrt å få til det samme.

 

Det skurrer litt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg stusser over følgende. I alle tiår har man klart å dimensjonere kraftforsyningen i takt med økt strømforbruk og hvor folk bosetter seg(sentralisering).

 

Men akkurat nå, tilfeldigvis på samme tidspunkt hvor mjælkekua AMS blir innført, så er det plutselig helt umulig dyrt å få til det samme.

 

Det skurrer litt.

 

her er grunnen:

 

 

 

Elektrisitetsforbruket i et enkelt øyeblikk kalles effektforbruk. Siden 1990 har effektforbruket vokst raskere enn årlig elektrisitetsforbruk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det man kan tjene på det er å ikke ha peaks. Som noen områder ikke takler. 

 

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette er så vanskelig å forstå.

Jeg ser få alvorlige peaks i bildet. Sett bortifra tidsrommet kl 23-06.

Skal folk begynne å lage mat, koke kaffe og kjøre vask på natta?

 

 

Nei, men de trenger ikke gjøre alle disse tingene på likt. Det er hele poenget. Fyll opp vaskemaskinen mens en lager mat men vent med å starte til etterpå. Det er virkelig ikke vanskeligere. Det er såklart bare en ting. 

Lenke til kommentar

Nei, men de trenger ikke gjøre alle disse tingene på likt. Det er hele poenget. Fyll opp vaskemaskinen mens en lager mat men vent med å starte til etterpå. Det er virkelig ikke vanskeligere. Det er såklart bare en ting.

Det vil jo ha minimal effekt, om man ser samlet sett på bruk i strømnettet, som på grafen over.

Da vil man f.eks bare stabilisere til gjennomsnittsverdien av stolpene i tidsrommet 17-19. Jevnt over synker peaken helt minimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, men de trenger ikke gjøre alle disse tingene på likt. Det er hele poenget. Fyll opp vaskemaskinen mens en lager mat men vent med å starte til etterpå. Det er virkelig ikke vanskeligere. Det er såklart bare en ting.

Det vil jo ha minimal effekt, om man ser samlet sett på bruk i strømnettet, som på grafen over.

Da vil man f.eks bare stabilisere til gjennomsnittsverdien av stolpene i tidsrommet 17-19. Jevnt over synker peaken helt minimalt.

 

 

Det vill ha mye å si i de områdene som sliter med at sikringene ryker i nettstasjonen feks. 

Lenke til kommentar

 

Litt lek med tall..

 

Et årsforbruk på 17000kWh tilsvarer konstant effekt på snaue 2kW. Siden forbruket er høyere på vinteren enn sommeren antar jeg et snitteffekt på vinteren på 4-6kW. En typisk elbil vil ha et ladebehov på 8kWh i døgnet. Med en 4kW lader kan du dekke ladebehovet med 8 timer lading hver fjerde natt. 8 timer med overforbruk på 50-100% der altså. Med 11kW lader blir det enda verre, selv om du legger ladingen på den tiden av døgnet hvor effektsituasjonen *burde* være god. Ikke noe særlig tvil om at NVE vil elbilistene til livs nei

 

Men hvorfor i alle dager skal en peise på med 11kW? Det er litt av poenget her.

 

Hvorfor skal man *ikke* peise på med 11kW så lenge nettet tåler det?
Lenke til kommentar

 

 

Litt lek med tall..

 

Et årsforbruk på 17000kWh tilsvarer konstant effekt på snaue 2kW. Siden forbruket er høyere på vinteren enn sommeren antar jeg et snitteffekt på vinteren på 4-6kW. En typisk elbil vil ha et ladebehov på 8kWh i døgnet. Med en 4kW lader kan du dekke ladebehovet med 8 timer lading hver fjerde natt. 8 timer med overforbruk på 50-100% der altså. Med 11kW lader blir det enda verre, selv om du legger ladingen på den tiden av døgnet hvor effektsituasjonen *burde* være god. Ikke noe særlig tvil om at NVE vil elbilistene til livs nei

 

Men hvorfor i alle dager skal en peise på med 11kW? Det er litt av poenget her.

 

Hvorfor skal man *ikke* peise på med 11kW så lenge nettet tåler det?

 

 

For det er akkurat det vi prøver å få frem her, at det nødvendigvis ikke gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei det er ikke det som skjer - forsto du ikke min forklaring?

 

Effekt akkumuleres - oppvarming i kalde perioder kommer i tillegg! Nettet har mye større headroom ellers i året.

 

 

Du kan droppe slike småligheter. 

 

 

 

 

Er fakta småligheter?

 

Jeg har 30 års erfaring som elektroingeniør - blant annet innen nettopp denne bransjen - og jeg prøver å fortelle deg noe.

 

Linking til artikler skrevet av ikke fag-personer, som intervjuer informasjonsansvarige, ikke teknisk personale, er ikke det beste stedet å hente informasjon - eller argumenter i en diskusjon. Bare et tips.

 

Edit: Og med det føler jeg ikke at det er noen vits i å fortsette i denne tråden.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei det er ikke det som skjer - forsto du ikke min forklaring?

 

Effekt akkumuleres - oppvarming i kalde perioder kommer i tillegg! Nettet har mye større headroom ellers i året.

 

 

Du kan droppe slike småligheter. 

 

 

 

 

Er fakta småligheter?

 

Jeg har 30 års erfaring som elektroingeniør - blant annet innen nettopp denne bransjen - og jeg prøver å fortelle deg noe.

 

Linking til artikler skrevet av ikke fag-personer, som intervjuer informasjonsansvarige, ikke teknisk personale, er ikke det beste stedet å hente informasjon - eller argumenter i en diskusjon. Bare et tips.

 

Edit: Og med det føler jeg ikke at det er noen vits i å fortsette i denne tråden.

 

 

Nei, det var så klart det nedlatende spørsmålet om jeg forstå som var en smålighet. Men det forsto jo du også, du måtte bare toppe det med en ny smålighet :) 

 

Rart at du er det når du legger ved lenker som omhandler energi når vi snakker om effekt. 

 

Ja, dette har jeg jo allerede sagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...