Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ja, men det er kun disse få dagene på vinteren når kulda er som verst og det gjelder også kun noen steder. Resten av året er det ok, og de årene ikke kuldeperioder kommer - så oppstår ikke problemet. Nei det er ikke kun disse dagene, om du leser den aktuelle artikkelen vill du også skjønne dette. Dette handler om at vi bruker mer og mer effekt på en og samme tid i deler av nettet som ikke er oppdatert på lang tid. Det går rett og slett for fort. Og når det finnes enkle løsninger på problemene så ser jeg ikke hvorfor det skal bli så enorme ramaskrik. At en må vente 30 minutter med å sette på klesvasken bør ikke by på nevneverdige problemer for de fleste. Og om det så gjør det må de bare akseptere at forbruksmønsteret deres koster. Jeg har faktisk jobbet 20 år innen distribusjonsnettet og det jeg skriver stemmer. Jeg har utallige ganger vært ute på trafo-stasjoner og besøkt fjernkontrollen på disse "krise-periodene" når kulda slår inn - og selvsagt resten av året. Jeg har også deltatt i dimensjoneringen av nett ved utbygginger osv. Men godt å lese at "skremselspropagandaen" fungerer, her er det bare å innføre pristillegg for effekttopper selv om de ikke belaster nettet i særlig grad. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg har faktisk jobbet 20 år innen distribusjonsnettet og det jeg skriver stemmer. Jeg har utallige ganger vært ute på trafo-stasjoner og besøkt fjernkontrollen på disse "krise-periodene" når kulda slår inn - og selvsagt resten av året. Jeg har også deltatt i dimensjoneringen av nett ved utbygginger osv. Men godt å lese at "skremselspropagandaen" fungerer, her er det bare å innføre pristillegg for effekttopper selv om de ikke belaster nettet i særlig grad. Så du mener lyse og NVE lyver om problemer i nettet? Fordi du har jobbet "innen distribusjonsnettet"? I tillegg er det også for å verne om fremtiden, du har gjerne ikke opplevd store problemene de siste 20 årene, men hva med de neste 20? Og helt til slutt, målet er at nettleien skal ned for de aller fleste og dette ligger i hendene til forbrukerne. Hva er det som er så galt med det? Hvorfor skal det være så mye negativitet om noe som kan potensielt spare penger for folk flest, og gjerne en god del om de går inn for det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Kanskje man skal si det så enkelt at toleransen for prakk, bryderi og ekstra tidsbruk er individuell.Spot on! Og når det finnes enkle løsninger på problemene så ser jeg ikke hvorfor det skal bli så enorme ramaskrik. At en må vente 30 minutter med å sette på klesvasken bør ikke by på nevneverdige problemer for de fleste. Og om det så gjør det må de bare akseptere at forbruksmønsteret deres koster.Hvilke enkle løsninger finnes? I mitt hus så er det kun AMS-boksen som støtter dette og alt den kan tilby er problemer, ikke løsninge3.. Å få ned effekttoppene? Som å ikke kjøre alt på en gang? Har du i det hele tatt sitt videoen/forslaget til NVE som ble postet nettopp? Om en er villig til å gjøre noe med vanene sine, så kan en spare penger. dette bør bringe frem positivitet, ikke all denne negativiteten.. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Om en er villig til å gjøre noe med vanene sine, så kan en spare penger. dette bør bringe frem positivitet, ikke all denne negativiteten.. Eller sagt på en annen måte: Om man ikke går med på å få snudd livet sitt opp ned så blir man flådd. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Om en er villig til å gjøre noe med vanene sine, så kan en spare penger. dette bør bringe frem positivitet, ikke all denne negativiteten.. Eller sagt på en annen måte: Om man ikke går med på å få snudd livet sitt opp ned så blir man flådd. Nei for det er feil, det handler ikke om å få snudd livet sitt opp ned i det hele tatt. Det handler om små endringer som er helt uproblematisk for de aller aller fleste. Det er dette som er problemet, folk tror og mener alt for mye. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Jeg har faktisk jobbet 20 år innen distribusjonsnettet og det jeg skriver stemmer. Jeg har utallige ganger vært ute på trafo-stasjoner og besøkt fjernkontrollen på disse "krise-periodene" når kulda slår inn - og selvsagt resten av året. Jeg har også deltatt i dimensjoneringen av nett ved utbygginger osv. Men godt å lese at "skremselspropagandaen" fungerer, her er det bare å innføre pristillegg for effekttopper selv om de ikke belaster nettet i særlig grad. Så du mener lyse og NVE lyver om problemer i nettet? Fordi du har jobbet "innen distribusjonsnettet"? I tillegg er det også for å verne om fremtiden, du har gjerne ikke opplevd store problemene de siste 20 årene, men hva med de neste 20? Og helt til slutt, målet er at nettleien skal ned for de aller fleste og dette ligger i hendene til forbrukerne. Hva er det som er så galt med det? Hvorfor skal det være så mye negativitet om noe som kan potensielt spare penger for folk flest, og gjerne en god del om de går inn for det? Du burde forstå at det er mange som har agendaer for å drive skremselspropaganda - her er det mye penger å hente. En litt annen vinkling: https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet En pdf om strømforbruk i Norge, fra 2009, les om variasjoner i strømforbruk over året, side 16. https://www.sintef.no/globalassets/project/eldek/publisering/stromforbruk-i-norske-husholdninger.pdf Forbruket i en husstand er en god del høyere om vinteren - er det så vanskelig å forstå? Edit: og takk for å fullstendig avvise mine kunnskaper i faget. Endret 31. oktober 2017 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Du burde forstå at det er mange som har agendaer for å drive skremselspropaganda - her er det mye penger å hente. En litt annen vinkling: https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet En pdf om strømforbruk i Norge, fra 2009, les om variasjoner i strømforbruk over året, side 16. https://www.sintef.no/globalassets/project/eldek/publisering/stromforbruk-i-norske-husholdninger.pdf Forbruket i en husstand er en god del høyere om vinteren - er det så vanskelig å forstå? Edit: og takk for å fullstendig avvise mine kunnskaper i faget. Har jeg nektet for at forbruket er høyere om vinteren? Nei. Jeg avviser ikke noe som helst, jeg spør deg bare om du mener lyse lyver om problemene sine.. Men, jeg ser ikke poenget i å føre denne videre da en ikke kommer noe videre. Det er bare til å mate på med effekt, jeg vet iallefall at jeg skal gjøre mitt for å forhindre dette og er allerede godt på vei. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det kommer jo helt ann på hva "fast effekten" man abonnerer på er.Dersom de setter den til 2kw, så blir det rådyr strøm for alle. Selv om de skulle sette den til 4kw som ble nevnt her i tråden, så går man over dette, bare man bruker alle platene på induksjonstoppen. Selv om man skrur av alt annet i huset - noe som ikke er realistisk. Det vil alltid være noen lyspærer på, kanskje en TV i standby, en datamaskin, en varmepumpe, etc. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det kommer jo helt ann på hva "fast effekten" man abonnerer på er. Dersom de setter den til 2kw, så blir det rådyr strøm for alle. Selv om de skulle sette den til 4kw som ble nevnt her i tråden, så går man over dette, bare man bruker alle platene på induksjonstoppen. Selv om man skrur av alt annet i huset - noe som ikke er realistisk. Det vil alltid være noen lyspærer på, kanskje en TV i standby, en datamaskin, en varmepumpe, etc. Jeg vet ikke om du så videoen, men det er anbefalt å gå over i noen perioder for å ikke "sløse" penger for å ligge for høyt i abonnement. Men når skal en ha induksjonstoppen på max? Jeg vet iallefall at dette er noe som er urealistisk så å si alle dager i året hjemme hos meg. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Du burde forstå at det er mange som har agendaer for å drive skremselspropaganda - her er det mye penger å hente. En litt annen vinkling: https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet En pdf om strømforbruk i Norge, fra 2009, les om variasjoner i strømforbruk over året, side 16. https://www.sintef.no/globalassets/project/eldek/publisering/stromforbruk-i-norske-husholdninger.pdf Forbruket i en husstand er en god del høyere om vinteren - er det så vanskelig å forstå? Edit: og takk for å fullstendig avvise mine kunnskaper i faget. Har jeg nektet for at forbruket er høyere om vinteren? Nei. Jeg avviser ikke noe som helst, jeg spør deg bare om du mener lyse lyver om problemene sine.. Men, jeg ser ikke poenget i å føre denne videre da en ikke kommer noe videre. Det er bare til å mate på med effekt, jeg vet iallefall at jeg skal gjøre mitt for å forhindre dette og er allerede godt på vei. Ikke noe poeng? Jeg forteller deg at du åpenbart blir lurt av en artikkel, bakker det opp med en annen artikkel som viser til at det krisemaksimeres. Forteller deg at det finnes en god grunn til å "lure" folket her - masse penger å hente. Leser du videre den artikkelen om husholdningenes forbruk - så vil du se at de toppet seg i 1990-2000 med ca 18-19k kWh per år, dette har siden det gått ned til ca 16-17k kWh. Bare her finnes en stor reserve. 3 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det kommer jo helt ann på hva "fast effekten" man abonnerer på er. Dersom de setter den til 2kw, så blir det rådyr strøm for alle. Selv om de skulle sette den til 4kw som ble nevnt her i tråden, så går man over dette, bare man bruker alle platene på induksjonstoppen. Selv om man skrur av alt annet i huset - noe som ikke er realistisk. Det vil alltid være noen lyspærer på, kanskje en TV i standby, en datamaskin, en varmepumpe, etc. fast effekten skal bli anbefalt til deg av nettselskapet basert på dems beregninger etter hva som blir billigst, men du står fritt til å velge selv. Det var snakk om binding på 12 mnd. Da kan man ikke justere den etter sommer / vinter hvor basisforbruket vil variere om man bruker elektrisitet til oppvarming. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ikke noe poeng? Jeg forteller deg at du åpenbart blir lurt av en artikkel, bakker det opp med en annen artikkel som viser til at det krisemaksimeres. Forteller deg at det finnes en god grunn til å "lure" folket her - masse penger å hente. Leser du videre den artikkelen om husholdningenes forbruk - så vil du se at de toppet seg i 1990-2000 med ca 18-19k kWh per år, dette har siden det gått ned til ca 16-17k kWh. Bare her finnes en stor reserve. Det du viser til er en artikkel om elbiler, og det er ikke det vi diskuterer her. Det er effekttopper. Så viser du til en artikkel som omhandler energi, som ikke har noe med effekttopper å gjøre. Så ja, det blir litt poengløst. Igjen snakker du om energi som er noe helt annet enn effekt. det er sistnevnte som er ett problem. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ikke noe poeng? Jeg forteller deg at du åpenbart blir lurt av en artikkel, bakker det opp med en annen artikkel som viser til at det krisemaksimeres. Forteller deg at det finnes en god grunn til å "lure" folket her - masse penger å hente. Leser du videre den artikkelen om husholdningenes forbruk - så vil du se at de toppet seg i 1990-2000 med ca 18-19k kWh per år, dette har siden det gått ned til ca 16-17k kWh. Bare her finnes en stor reserve. Det du viser til er en artikkel om elbiler, og det er ikke det vi diskuterer her. Det er effekttopper. Så viser du til en artikkel som omhandler energi, som ikke har noe med effekttopper å gjøre. Så ja, det blir litt poengløst. Igjen snakker du om energi som er noe helt annet enn effekt. det er sistnevnte som er ett problem. Ok, da skjønner jeg hvor du vil hen. Vi fjerner el-biler og variasjoner i husstandenes årlige belastning på nettet - fra regnestykket. Men det virker "litt" urealistisk. Men du har rett, artikkelen nevner ingenting om dette. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ikke noe poeng? Jeg forteller deg at du åpenbart blir lurt av en artikkel, bakker det opp med en annen artikkel som viser til at det krisemaksimeres. Forteller deg at det finnes en god grunn til å "lure" folket her - masse penger å hente. Leser du videre den artikkelen om husholdningenes forbruk - så vil du se at de toppet seg i 1990-2000 med ca 18-19k kWh per år, dette har siden det gått ned til ca 16-17k kWh. Bare her finnes en stor reserve. Det du viser til er en artikkel om elbiler, og det er ikke det vi diskuterer her. Det er effekttopper. Så viser du til en artikkel som omhandler energi, som ikke har noe med effekttopper å gjøre. Så ja, det blir litt poengløst. Igjen snakker du om energi som er noe helt annet enn effekt. det er sistnevnte som er ett problem. Ok, da skjønner jeg hvor du vil hen. Vi fjerner el-biler og variasjoner i husstandenes årlige belastning på nettet - fra regnestykket. Men det virker "litt" urealistisk. Men du har rett, artikkelen nevner ingenting om dette. Jeg vill ikke fjerne noe som helst, men det er to forskjellige problemstillinger. Effekttopper er det som diskuteres, av meg iallefall og ikke energi kapasitet. Det er toppene NVE vill gjøre noe med, ikke energien folk bruker for det har vi nok av. Problemet er de små effekttoppene som vi kan gjøre noe med Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ikke noe poeng? Jeg forteller deg at du åpenbart blir lurt av en artikkel, bakker det opp med en annen artikkel som viser til at det krisemaksimeres. Forteller deg at det finnes en god grunn til å "lure" folket her - masse penger å hente. Leser du videre den artikkelen om husholdningenes forbruk - så vil du se at de toppet seg i 1990-2000 med ca 18-19k kWh per år, dette har siden det gått ned til ca 16-17k kWh. Bare her finnes en stor reserve. Det du viser til er en artikkel om elbiler, og det er ikke det vi diskuterer her. Det er effekttopper. Så viser du til en artikkel som omhandler energi, som ikke har noe med effekttopper å gjøre. Så ja, det blir litt poengløst. Igjen snakker du om energi som er noe helt annet enn effekt. det er sistnevnte som er ett problem. Ok, da skjønner jeg hvor du vil hen. Vi fjerner el-biler og variasjoner i husstandenes årlige belastning på nettet - fra regnestykket. Men det virker "litt" urealistisk. Men du har rett, artikkelen nevner ingenting om dette. Jeg vill ikke fjerne noe som helst, men det er to forskjellige problemstillinger. Effekttopper er det som diskuteres, av meg iallefall og ikke energi kapasitet. Det er toppene NVE vill gjøre noe med, ikke energien folk bruker for det har vi nok av. Problemet er de små effekttoppene som vi kan gjøre noe med Men effektoppene er kun et problem på de kaldeste dagene i året? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Men effektoppene er kun et problem på de kaldeste dagene i året? Jeg er ikke enig i det nei, men at det er ett større problem er jeg helt enig i. Jeg må jo også si at jeg ser poenget om at dette er overdrivelser for å tjene inn mer penger, slik er verden. Men jeg ser også at det er ett reellt problem og ikke minst noe enhver kan gjøre noe med. Man kan i tillegg, om man tror NVE spare penger på det. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Men effektoppene er kun et problem på de kaldeste dagene i året? Jeg er ikke enig i det nei, men at det er ett større problem er jeg helt enig i. Jeg må jo også si at jeg ser poenget om at dette er overdrivelser for å tjene inn mer penger, slik er verden. Men jeg ser også at det er ett reellt problem og ikke minst noe enhver kan gjøre noe med. Man kan i tillegg, om man tror NVE spare penger på det. Hvorfor er du ikke enig i dette? Hvis du tenker deg kapasiteten i nettet som avstanden mellom to horisontale linjer. Normalt er det stor avstand mellom de to linjene og man ser effekttopper som bratte kurver som stiger fra bunnlinjen mot topplinjen. Normalt masse plass fra toppen på effektkurven til topplinjen - masse "headroom" for å si det slik. Når kulda kommer så er det masse oppvarming som slås på, jo kaldere - jo mer slås på. Denne belastningen er som regel jevn, i praksis betyr det at den nederste linjen flyttes veldig mye høyere og avstanden mellom linjene blir mye mindre. Så når de samme effekttoppene nå kommer - så er "headroom" mye mindre og kurvene treffet topplinjen = maks belastning. Effekttoppene kommer på "toppen" av den jevne belastningen. Med effekttopper menes her kortsiktige belastninger som man har hele året, varmvann, komfyr osv. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvorfor er du ikke enig i dette? Hvis du tenker deg kapasiteten i nettet som avstanden mellom to horisontale linjer. Normalt er det stor avstand mellom de to linjene og man ser effekttopper som bratte kurver som stiger fra bunnlinjen mot topplinjen. Normalt masse plass fra toppen på effektkurven til topplinjen - masse "headroom" for å si det slik. Når kulda kommer så er det masse oppvarming som slås på, jo kaldere - jo mer slås på. Denne belastningen er som regel jevn, i praksis betyr det at den nederste linjen flyttes veldig mye høyere og avstanden mellom linjene blir mye mindre. Så når de samme effekttoppene nå kommer - så er "headroom" mye mindre og kurvene treffet topplinjen = maks belastning. Effekttoppene kommer på "toppen" av den jevne belastningen. Med effekttopper menes her kortsiktige belastninger som man har hele året, varmvann, komfyr osv. Jeg er ikke enig for leverandører mener de har problemer generelt sett, som jeg har vist deg. Jeg mener altså at det finnes problemer utenfor disse dagene også, ikke bare de dagene som du påstår. Jeg er helt enig i analogien om at det er ett større problem, men jeg mener det foreligger utenfor disse periodene også basert på uttalelser av nettleverandører. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvorfor er du ikke enig i dette? Hvis du tenker deg kapasiteten i nettet som avstanden mellom to horisontale linjer. Normalt er det stor avstand mellom de to linjene og man ser effekttopper som bratte kurver som stiger fra bunnlinjen mot topplinjen. Normalt masse plass fra toppen på effektkurven til topplinjen - masse "headroom" for å si det slik. Når kulda kommer så er det masse oppvarming som slås på, jo kaldere - jo mer slås på. Denne belastningen er som regel jevn, i praksis betyr det at den nederste linjen flyttes veldig mye høyere og avstanden mellom linjene blir mye mindre. Så når de samme effekttoppene nå kommer - så er "headroom" mye mindre og kurvene treffet topplinjen = maks belastning. Effekttoppene kommer på "toppen" av den jevne belastningen. Med effekttopper menes her kortsiktige belastninger som man har hele året, varmvann, komfyr osv. Jeg er ikke enig for leverandører mener de har problemer generelt sett, som jeg har vist deg. Jeg mener altså at det finnes problemer utenfor disse dagene også, ikke bare de dagene som du påstår. Jeg er helt enig i analogien om at det er ett større problem, men jeg mener det foreligger utenfor disse periodene også basert på uttalelser av nettleverandører. Men skjønner du ikke at hvis nettet hadde lidd under overbelastning på normale dager - så hadde det jo kollapset når det ble strenge kuldeperioder? Tenke selv?? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Når ble 'overforbruk'-modellen fjernet igjen? 80-tallet? Nå vil NVE gjeninnføre en gammel, statisk, prismodell for å regulere et dynamisk fenomen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå