sportsfreak Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 (endret) "Hva er en psykodynamisk tilnærming til personlighet og hvorfor er dette perspektivet viktig for å forstå personlighet?"Dette er et interessant tema, spesielt siste del av spørsmålet. Noen som har noen tanker rundt dette? Endret 18. oktober 2017 av sportsfreak Lenke til kommentar
Mekanius Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg tenker at hvis du leser om psykodynamisk tilnærming og hva det går ut på, så vil du også se (om det ikke også står direkte i teksten) hvorfor det er viktig for å forstå personlighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Mener å huske at i forbindelse med personlighet er det snakk om at man har ulike nivåer av bevissthet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Også er jeg ganske på at i et psykodynamisk perspektiv er det slik at bevisstheten er formet av vårt levde liv. Erfaringer fra tidlig i livet er relevant for hva slags bevissthet man har. Har inntrykk av at terapeuter som jobber innen en psykodynamisk disiplin, jobber mye med klienters fortid. Til sammenligning er det i kognitiv terapi mindre fokus på fjern fortid. Right of the bat here, altså. Tok et psykoanalysefag på universitetet, men fikk ikke noe god karakter... Så det er godt mulig jeg har misforstått noe. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Erfaring fra tidligere i livet er helt klart relevant. Det vil si, psykiske konflikter som formes gjennom oppvekst. Dynamiske terapeuter trenger ikke jobbe med pasientens fortid, men de forstår det i hvert fall slik at fortiden manifesteres i nåtid, f.eks gjennom overføring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå