Mikkel69 Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Skumringsreleet jeg har til utelysene har røket og har derfor kjøpt et nytt. Skumringsreleet har 4 ledninger: - Kobber (jord) - Brun - Sort - Hvit På skumringsreleet som er defekt så ser det slik ut inni: JORD(kobber) - ↓(brun) - ↑(svart) - N(hvit) Har et annet skumringsrele på garasjen som er koblet slik: L↑1(hvit) - N↑2(svart) - LAMPE↓3(brun) - JORD4(gul og grønn) Koblingsskjemaet er på det nye skumringsreleet er: L↑1 - N↑2 - N↓3 - LAMPE↓4 - JORD Skjønner at brun skal på 4 og kobber på jord. Hvor skal Sort og Hvit? Kan man måle hva som er L og N med et multimeter? Hvorfor er det to nøytral? Regner med jeg må ringe elektriker, men hadde vært kjekt og fått fikset det uten(ja, vet det SKAL gjøres av elektriker). Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Hvit skal på 1, og svart skal på 2. Dette er "feil" i forhold til det som var på det gamle skumringsreleet, men ut fra det du skriver har det nye releet "N" ut til lampe. Du kan uansett bare prøve. Hvis du tar feil av svart å hvit vil ikke noe annet skje en at lampen ikke lyser. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon. 1: svart 2: hvit 4: brun Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon. 1: svart 2: hvit 4: brun Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette. Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon. 1: svart 2: hvit 4: brun Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette. Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet. Releet han plukket ned hadde svart og hvit som tilf. og brun som "bryterledning".Jeg er ganske sikker på at lampen allerede har N-leder tilkoblet. Slik du skisserer det vil jo ikke det være leder ut til lampe en gang. Edit: så TS hadde kontroll på brun. Da gjelder ikke siste setning. Endret 19. oktober 2017 av Minus Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon. 1: svart 2: hvit 4: brun Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette. Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet. L får lampen når releet legger inn, altså kontakt mellom (L1) 1 og (brun/bryterledning) 4. Og jeg endrer forklaring om at N sannsynligvis er lasket, jeg sier nå at den er lasket. Lampe har N fra før, det ser vi av defekt relé. Derfor skal N kun gi spenning til relé for at releet skal fungere. Endret 19. oktober 2017 av Minus Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon. 1: svart 2: hvit 4: brun Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette. Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet. L får lampen når releet legger inn, altså kontakt mellom (L1) 1 og (brun/bryterledning) 4. Og jeg endrer forklaring om at N sannsynligvis er lasket, jeg sier nå at den er lasket. Lampe har N fra før, det ser vi av defekt relé. Derfor skal N kun gi spenning til relé for at releet skal fungere. God morgen. Nå er jeg våken! jeg tenkte i mitt trøtte hode at 3 var eneste utgang, men det stemmer jo ikke. Koble slik som Minus sier, med 1:Svart 2:Hvit 4:Brun så skal nok alt ordne seg Lenke til kommentar
Mikkel69 Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Takk for svar da prøver jeg sistnevnte. Lenke til kommentar
Mikkel69 Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Da har jeg prøvd det nye skumringsreleet og det ble ikke lys. Enten ligger feilen et annet sted eller så koblet jeg feil. Prøvde å koble svart og hvit på både 1 og 2. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Det er bare å prøve seg fram til det virker. Prøv alle mulige kombinasjoner. Det værste som kan skje er at huset brenner ned og dreper familien din, og du får regresskrav på flere millioner fra forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Nr 1, sjekk at lyskilden er i orden. Nr 2, mål spenning mellom 1 og 2, det skal være 230V. Nr 3, mål spenning mellom 2 og 4, det skal være ca 0 når releet er av (avhengig av nettype osv) , og 230V med releet på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå