Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til muttertrekker?

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Er gira på ny muttertrekker med batteri da jeg er mektig lei av å skru på fastrustede understellsbolter, skifte hjul osv. med latmannsarm hele tiden. Spesielt dekkskift tar utrolig mye lenger tid. Har en muttertrekker fra før, men den er svær, klumpete og med kabel. Noen som har tips til en grei modell med batteri og lader? 

Har hørt at denne kanskje er grei? Kommer på 2k med batteri og lader.

https://www.bygghjemme.no/hus-och-bygg/verktoy-og-maskiner/elverktoy/driller-og-skrutrekkere/muttertrekker-ryobi-oneplus-r18iw3-0/p-510624?utm_source=kelkoo&utm_medium=pa&utm_campaign=muttertrekker-ryobi-oneplus-r18iw3-0

Eventuelt andre forslag? Jo billigere jo bedre, men skal samtidig være av grei kvalitet og sterk nok til fastrustede bolter i understell o.l. men ikke så kraftig at hjulbolter og slikt knekker. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært veldig fornøyd med Ryobi. Brukt muttertrekkeren fra de i 4 år. Brukt på alt fra tunge fjærklemmer til hjulbolter. 

Mer enn grei nok til hobbybruk. Eneste som jeg kan klage på er at batteriene deres er dårlige. Ligger de stille i 1 uke så må du lade batteriet før bruk igjen og det er litt for dårlig synes jeg. 

Har oppgradert til Bosch nå. Skifta hjul på 3 biler i helga og enda var det igjen 1/3 av batteritiden. Du får det du betaler for. Skal du ha en muttertrekker fra Bosch med 2 store batterier så snakker vi fort 4-5 tusen. 

Konklusjonen min er at Ryobi er mer enn bra nok om du kun skal skifte hjul og litt div andre småting. 

Lenke til kommentar

Har den Ryobi muttertrekkeren jeg også, den funker fint til å skifte dekk osv, har ikke testet den til så mye annet.

I motsettning til Opelduude har jeg aldri merket at batteriene lades ut av seg selv, etter 2-3 måneder uten bruk/minimal bruk og uten lading er den fortsatt ~full-ladet hos meg, det gjelder begge batteriene.

Jeg bruker batteriene til andre ting også, ikke bare muttertrekkeren :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror Opelduude må ha vært uheldig.
Har også muttertrekker fra Ryobi, og der syntes det ikke engang på batteriet (4.0Ah) at jeg hadde latt trekkeren ligge i ukesvis sist jeg brukte den.
Og da klarte den lekende lett å få av fastsrutede bolter (bremsebrakett bak) på konas X-Trail.

Hadde ikke sjans på å rikke en av mutrene med en meterlang "latmanssarm".

Så Ryobi er virkelig å anbefale.

Lenke til kommentar

Har lyst på muttertrekker selv, men den jeg vil ha koster i underkant av 5k på den lokale sjappa (link kun for å vise maskin)

https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/drillskrutrekker/milwaukee-m18-oneid-502x-slagskrutrekker-med-batterier-og-lader?utm_source=prisjakt&utm_medium=referral&utm_campaign=prisjakt

Har også sett på Bosch sin grønne, som koster 900,-

Da jeg allerede har maskiner i serien, men usikker på hvor god den er siden den ikke har noen instillinger

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Har vært veldig fornøyd med Ryobi. Brukt muttertrekkeren fra de i 4 år. Brukt på alt fra tunge fjærklemmer til hjulbolter. 

Mer enn grei nok til hobbybruk. Eneste som jeg kan klage på er at batteriene deres er dårlige. Ligger de stille i 1 uke så må du lade batteriet før bruk igjen og det er litt for dårlig synes jeg. 

Har oppgradert til Bosch nå. Skifta hjul på 3 biler i helga og enda var det igjen 1/3 av batteritiden. Du får det du betaler for. Skal du ha en muttertrekker fra Bosch med 2 store batterier så snakker vi fort 4-5 tusen. 

Konklusjonen min er at Ryobi er mer enn bra nok om du kun skal skifte hjul og litt div andre småting.

Kan man justere moment på noen av disse?

Den fra Ryobi har vel tre hastigheter, men betyr dette også endrer moment?

(Riktig moment på bilen er 150Nm)

Har 18volt G serie fra Bosch fra før, så lurer litt på https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/muttertrekker/bosch-gdx-18-v-ec-muttertrekker-uten-batterier-og-lader

Lenke til kommentar

Har lyst på muttertrekker selv, men den jeg vil ha koster i underkant av 5k på den lokale sjappa (link kun for å vise maskin)

https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/drillskrutrekker/milwaukee-m18-oneid-502x-slagskrutrekker-med-batterier-og-lader?utm_source=prisjakt&utm_medium=referral&utm_campaign=prisjakt

Hvis du har lyst på en muttertrekker, så er ikke det der maskinen for deg...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du utdype den?

Den er mer enn kraftig nok til dekkbytte på personbiler og en ødelegger ikke boltene da en kan stille inn trekkraft til 120 Nm, kontra muttertrekkeren øverst som garantert vil ødelegge om en ikke er forsiktig

Ryobi kan være et alternativ, men da denne https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/slagskrutrekker/slagskrutrekker-000086

De har en børsteløs, men finner den ikke på markedet i Norge (ny maskin)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Har til nå brukt en skrumaskin til å skru ut/inn boltene, men løsner da med latmannsarm først og skrur til med momentnøkkel

Tingen med mutter/slagtrekker er at jeg ikke har bruk for 400Nm og fra det jeg finner så er laveste innstilling på muttertrekkeren fra Ryobi på 220Nm

Slagtrekkeren har 40/120/220

Lenke til kommentar

Kan man justere moment på noen av disse?

Den fra Ryobi har vel tre hastigheter, men betyr dette også endrer moment?

(Riktig moment på bilen er 150Nm)

Har 18volt G serie fra Bosch fra før, så lurer litt på https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/muttertrekker/bosch-gdx-18-v-ec-muttertrekker-uten-batterier-og-lader

Hvis du har Bosch fra før så er det jo bare å gå for den der mener jeg.

Lenke til kommentar

Kan du utdype den?

Den er mer enn kraftig nok til dekkbytte på personbiler og en ødelegger ikke boltene da en kan stille inn trekkraft til 120 Nm, kontra muttertrekkeren øverst som garantert vil ødelegge om en ikke er forsiktig

Ryobi kan være et alternativ, men da denne https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/slagskrutrekker/slagskrutrekker-000086

De har en børsteløs, men finner den ikke på markedet i Norge (ny maskin)

Den maskinen du linker til er en skrutrekker, ikke en muttertrekker. Den er ikke kraftig nok til å løsne hjulbolter, for ikke å snakke om andre bolter i understell som TS også nevner

Jeg har denne https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/muttertrekker/milwaukee-m18-chiwf12-502c-muttertrekker-med-batterier-og-lader

Den løsner alt jeg har prøvd den på, og batteriene varer lenge. Eneste negative jeg har å si om den er at den veier litt mye. Bruker ikke fult moment til tiltrekking, og trekker til manuelt tilslutt

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt i forrige innlegg, det er forskjell på (slag-)skrutrekker (med 1/4" innvendig sekskant for bits) og muttertrekker (med 3/8", 1/2" eller 3/4", eller enda større, utvendig firkant for piper). Momentet er også forskjellig, og 135/205 (det står to forskjellige tall i specs'ene der...) Nm er ikke mye for en muttertrekker.

Lenke til kommentar

Som sagt, Milwaukee er mer enn sterk nok for å skifte dekk på en personbil

Flere tester med denne maskinen, på hjulskift

Ryobi har samme Nm oppgitt så den burde klare det samme

De fleste biler ligger mellom 100 og 150 Nm, så 220Nm burde være nok til å løsne og for de som sitter ekstra hardt kan en bruke latmannsarm på

og dette er slagtrekkere, ikke skrutrekkere

Eneste forskjellen mellom slagtrekker og muttertrekker er hodet/holderen

Får muttertrekkere rundt samme Nm

Lenke til kommentar

Bruker blå Bosch muttertrekker på jobben. Maks moment er 650 Nm på den, noe som er veldig kjekt på fastrustede bolter. Jeg har bare 4 Ah batterier, men klarer lett hjulskift på 4-5 biler med ett batteri, selv om det ikke er det trekkeren hovedsakelig blir brukt til. Batteriene tåler også å ligge i bil i kulda (servicebil).

Kan bruke momentstav for å skru til hjulboltene, men momentnøkkel er å anbefale.

Vil tro du klarer deg fint med Ryobien, jeg. Er vel uansett ikke noe du skal bruke hver dag. :)

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Ryobi på jobb som fungerer utmerket. Man må være litt forsiktig om man skal stramme på nivå 3. Klarte selv å enkelt rive sundt en bolt når jeg byttet dempere på min bil og den sto på nummer 3.

Batteriet varer meget lenge. Har byttet dekk på 5 biler denne uken og har fortsatt 3 av 4 streker batteri igjen.

Problemet med Ryobi (og alle andre batterier av type 18650) er at dem blir oppladet fult, og så lagret i ett halvt år før dem brukes igjen.

Slike type batteri burde helst lagres på mellom 40-60% kapasitet. Er dem fulladet eller tom vil dem bli ødelagt ganske raskt. 

Lenke til kommentar

999 eller 1099 for en slik ryobi er rett og slett ganske dumt så lenge obs bygg selger dem med 2 batteri og lader til 1499. Bare 1.5 ah da, men men. Følger vel med 3 ulike piper også på de, er bare noen ganger dette tilbudet er dog.

Kjøpte for en tid tilbake en Makita til 1500, uten batteri. Funket greit hittil, men føler ikke den er like sterk som de 250 nm den påstår å klare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...