Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykisk veldig langt nede.

jae-ols

Anbefalte innlegg

Du kan også forhøre deg om info og mulighet for ECT hvis du faktisk har prøvd alt, såfremt du er somatisk avklart. 

Somatisk er det vanlig medisin? Jeg er utredet for mine psykiske problemer, alle sier de er bagatellmessige. Slik opplever ikke jeg det. 

Med somatisk avklart mener jeg kroppslige sykdommer, feks at hjerte og lunge er i orden forut ect

Hva er ECT? 

Elektro Sjokk Terapi...

Min mening er at de ikke burde drivd med sånt..

Det er medisiner som er reversible som kan gi samme gevinst om man kan kalle det dette.

Så jeg er imot ECT...

Ja media er flinke på å tegne det negativt, min eneste erfaring er på en tilknyttet avd hvor alle har profittert på det, til tross for varierende forventede bivirkninger underveis som går over (men som og kan gi grunn for å avslutte ect serie - kanskje det er her det er individuelle forskjeller på poster som skaper noen skrekkhistorier?). I mange tilfeller ser man hvertfall en person som har totalt møtt veggen, og etter en serie så får de den ekstra lille "gnisten" som gir overskudd til deltakelse og å igangsette tiltak, og holder seg der humørmessig (mens enkelte trenger ect vedlikeholdsbeh på sikt). For mange er dette eneste utvei der antidepressiva ikke har gitt riktig løft. Men dette er igjen noe som psykiater gir mye bedre info om og vurdering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er uføretrygdet og har et hav av tid å slå i hjel. Og jeg er ensom, ingen venner her. Tragisk barndom, tragisk ekteskap og deprimert i mange år. Har vært (er) alkoholiker, sluttet i 2004. Edru etter det, kan alt dette være årsaken til en depresjon som ikke vil slippe taket? 

Har en bror som bor på Fillipinene, der er det ingen kontakt. Veldig liten familie. Jeg skulle ønske at depresjonene en gang ville slippe taket. Kjedelig å gå på medisiner hele livet. 

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er negativ er at det er skadelig for hjernen.

Skadelig på hvilken måte?

Og man kan vinkle det annerledes, alternativet er en lang eller endeløs innleggelse med alvorlig depresjon/angst (hvilke kan være inngangen til flere alvorlige sykdommer som demens) vs raskere ønsket behandlingsforløp og resultat og tilbakeføring til det normale liv (noe en ECT serie kan i høy grad oppnå, særs for de uten effekt av annen behandling).

Det koster flere tusen kr pr pas daglig for sykehuset å følge opp, i andre rekke er en effektiv beh samfunnsøkonomisk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er negativ er at det er skadelig for hjernen.

Skadelig på hvilken måte?

Og man kan vinkle det annerledes, alternativet er en lang eller endeløs innleggelse med alvorlig depresjon/angst (hvilke kan være inngangen til flere alvorlige sykdommer som demens) vs raskere ønsket behandlingsforløp og resultat og tilbakeføring til det normale liv (noe en ECT serie kan i høy grad oppnå, særs for de uten effekt av annen behandling).

Det koster flere tusen kr pr pas daglig for sykehuset å følge opp, i andre rekke er en effektiv beh samfunnsøkonomisk.

Skadelig fordi det brenner nervebaner/hjernen.

Det var sikkert samfunnsøkonomisk å lobotomere folk også....

Lenke til kommentar

Uten å gjette for mye så har trådstarter problemer med oppvekst familie og ekteskap bosituasjon.

Jeg tror på ham at dette er viktige årsaker, når det gjelder utredning så gjetter jeg det er utført av norsk psykiatri...

Elektrosjokk løser ikke disse bakenforliggende årsakene.... Elektrosjokk er igjen psykiatri..

Psykologi er noe annet, det koster mer penger, men der forsøker man å løse depresjon feks ved å se på og løse årsakene.. Istedenfor kun bruke medisinering, og elektrosjokk som en "billig" samfunsøkonomisk løsning.

Psykolog kan feks brukes sammen med medisin.. Mye mer effektivt enn en psykiatri helsesøster som sitter å spør om man har det bra denne måneden...

Grunnen til at vi bruker elsjokk, medisiner, lettvinte løsninger og lavutdannede helsesøstre er nettopp.... Fordi man tror på at det er billig.

Dersom man tror at elsjokk eller kun medisin og en søster er løsningen på vanskelig oppvekst, familiesituasjon, ekteskap og bosituasjon.. Så synes jeg det bare skriftlig høres tullete ut.

Depresjon er jo egentlig en naturlig drastisk reaksjon som kommer ofte på årsak til vanskelige opplevelser, kjærlighetsbrudd, nære dødsfall, konkurs, osv.

Det sagt, så kan det være enkelte tilfeller UTEN bakenliggende årsaker som opplever langvarig depresjon.. Da kan man kanskje vurdere drastiske løsninger.

Elsjokk er en eldgammel psykiatri sak som avløste lobotomien... Man har brukt elsjokk mot alt mulig, mot kriminelle, og feks mot 17 år gamle musikeren Lou Reed for å "kurere" biseksualitet blandt annet.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3222881/How-Lou-Reed-given-electroshock-therapy-aged-just-17-sexuality-New-York-psychiatric-hospital-described-hell-Queens.html

La oss snakke litt mer modernere løsninger på depresjon isteden om man virkelig vil vurdere noe sånt som Elsjokk...

Feks MDMA/Ecstasy er aktuelt i psykiatri... Jeg har mer tro på en kur med dette ved siden av psykologi.

LSD er også på moten igjen i lave doseringer, dette har jeg også mer tro på sammen med psykolog enn å fysisk brenne opp hjernen med strømsjokk.......

https://scholar.google.se/scholar?q=LSD-assisted+therapy&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwjL79GBwv3WAhWPK1AKHSgeAYsQgQMIJTAA

Merk da at dette er drastiske metoder, men jeg har mer tro på disse enn å svi av hjernen med strøm....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er depresjon et resultat av flere stressfaktorer som fører til at det bikker over, som godt mulig kan være tilfellet for trådstarter. Eller genetikk, noen er mer sårbare. Nå har jeg ikke anbefalt ect til op, bare utdypet et alternativ som brukes. Men å svartmale ect ved å hevde at den svir hjernen blir for snevert. Ect beh har sine føringer som skal kvalitetssikre og hindre skade, også hyppig døgnobservasjon for å fange opp evt bivirkinger for å evt justere hyppighet - og alle behformer har bivirkninger, enkelte medisiner kan eks gå hardt over nyrene.

Jeg baserer hvertfall min mening etter tilbakemelding og oppfølging på de som har tatt ect og for det store flertallet er de positive da en behform endelig gav ønsket effekt, særlig for de mest syke. Det betyr ikke at ect er det ideelle, men det er et alternativ som i aller høyeste grad fungerer, som med mye annet.

Og selvfølgelig bør man også ta for seg det samfunnsøkonomiske, det påvirker også pasienten som kunne eks brukt penger og år på andre behformer med liten effekt (hvilket er tilfellet).

Din argumentasjon om billige helsesøstre og annet bærer ellers ikke rot i virkeligheten, virker mer som at du synser og er farget av media eller egne tolkninger.

Men tilbake til trådstarter, eneste som fungerer er at du holder kontakten med din polikliniske psykiater/behandler, og kanskje være litt direkte og stå på dine krav. Velger å tro at de har gode grunner for å velge de behalternativene du har fått og får, og det er lite ellers vi i dette forumet kan bidra med.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Min betraktning av psykiatrien stemmer på en prikk... 

Noen billige medisiner, en psykiater pr 100-400 pasienter som skriver resept, og 1 søster ca en gang i måneden eller 2 som spør hvordan det går med medisin og hvordan du har det nå.

Psykologhjelp skal du være totalt fukka opp for å få.  Du får kastet etter deg SSRI, Antipsykotia, og medisiner for tvangstanker osv i mengder uten at psykolog blir vurdert.., en drøss medisiner og en samtale 20 minutter med en søster en til to ganger i mnd.

Disse billige medisinene gir en drøss med bivirkninger, noen av bivrkningene kalles dødsfall...

Så mulig man midlertidig bremser sykdommen, jeg skulle gjerne likt å se hvordan de "billlige" metodene ElSjokk inkludert er samfunnsøkonomiske på lang sikt sammenlignet med god psykologi og litt medisin...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Psykiatri..

Når Lobotomi og sterilisering ble for barbarisk samfunnsøkonomisk

Så begynte man med strømsjokk....  Når Elsjokk ble for barbarisk som "En kur for alt!" dvs uteliggere, romfolk, kriminelle, sexuelle legninger osv.. Utrolig hva de kunne kurere?

Etterhvert gikk man over til sprøyter og medisin, idag brukes mest medisin...

Elsjokk er en eldgammel metode som har en rekke bivirkninger, en kamerat av meg kjenner flere av disse forsøkskaninene som får strømsjokk. Fellesbetegnelsen er at de har store hukommelsesvansker, migrene, går rundt som zombie uten å huske ting..

Klart husker man ikke barndom og nære venner så er man kanskje kurrert? Hvorfor ikke depresjon, når man klarte å kurere hjemløse og sexuelle legninger?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mener fremdeles du uttaler deg basert på inntrykk som utenforstående, slik som ditt argument om hva den kameraten din mener om ect. Skal man føre en diskusjon eller underbygge noen så kom med fakta eller nærmere erfaringer enn det du kommer med. Og det er mye innen psyk innleggelse og beh som vi ikke snakker om her, men som er en selvfølge i en helhet som bidrar til at x har effekt (om det er ect eller medisin).

Du har sikkert de beste intensjonene, men det er leit å se tankegangen og da melder jeg meg ut i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i psykiatrien i over 30 år. Har hatt noen gode dager, men de er i mindretall. Jeg har prøvd det aller meste. Ingen ting har hjulpet. Ikke lobotomi og elektrosjokk. Terapi hjelper ihvertfall ikke. Det har jeg prøvd så mange ganger. Og rippe opp i gamle sår, gjør at jeg kan bli dårligere. Hadde ekteskapet vært bedre , så kanskje jeg hadde vært litt bedre. Men det er så mange faktorer av negativ art. 

Lenke til kommentar

Mener fremdeles du uttaler deg basert på inntrykk som utenforstående, slik som ditt argument om hva den kameraten din mener om ect. Skal man føre en diskusjon eller underbygge noen så kom med fakta eller nærmere erfaringer enn det du kommer med. Og det er mye innen psyk innleggelse og beh som vi ikke snakker om her, men som er en selvfølge i en helhet som bidrar til at x har effekt (om det er ect eller medisin).

Du har sikkert de beste intensjonene, men det er leit å se tankegangen og da melder jeg meg ut i denne diskusjonen.

Vel det er ved å snakke med folk og kjenne folk at man ofte får de beste svarene, og kan se selv.

En psykiatri lege- Kan si Åja, her har vi det bra, fremskritt og nirvana... Hensikten helliger midlene, om hjernen blir skadet og man gjør "Fremskritt" i psykiatrien med sammfunsøkonomisk velsignelse...

Nirvana for en bekjent derimot, kan vise seg å være at en eldgammel venn ikke "kjenner" deg igjen, ikke husker noe fra igår, ikke husker at hun snakket med deg. Osv..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Alt dette er prøvd, utenom meditasjon. Trening er det som hjelper mest. Men man finne årsakene til langvarig depresjon. Ødelagt barndom, mislykket ekteskap, dårlig selvbilde og impotens øker ikke sjangsen for å bli bedre. Og trøbbel med familien er heller ikke bra. Overvekt og utrolig lav selvtillit er ikke bra. Hatt 10 samleier gjennom 50 år. 

Lenke til kommentar

Virker som om vi er inne i samme spiralen her som i forrige tråd. Kan du kanskje bruke denne tråden litt anerledes, noe ala en dagbok der folk kan kommentere. Skriv på morgenen og få tips til noe du kan gjøre. Ikke vet jeg, men det virker for meg som om disse trådene ikke gir deg noe positivt.

Hvordan bor du, landlig eller i byen? Kanskje du kan fikse deg en bålplass et sted og ta middagen mens du er på skogtur. Det gir en mediterende effekt og slår ihjel et par timer hver dag. Det er ikke bare pølser man kan lage over et bål, en fin jernpanne så kan du lage altmulig rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trening er bra, men jeg også sliter med angsten. 4 dager trening denne uka. To ganger gikk bra uten sobril. Men igår og idag måtte jeg ty til 30mg Sobril.

Jeg fikk trent jogget og rodd 45min og trent skuldrene og svømt 10 runder bryst og trål.

Men jeg hadde egentlig tenkt å trent hantel brystpress og benpress.. Men taklet ikke at en fremmed spurte hvem jeg var, hvor jeg bodde og om jeg kjente naboen. En real hyggelig fyr, selvom jeg svarte og samtalte bra så ble jeg dårlig etterpå....

Jeg har noen få nære gamle venner samt naboene, men utrolig vanskelig for meg å bli kjent med nye venner for jeg er så paranoid og skeptisk...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er klart sikkert greit å spise bra og å trene.. Men først må man ha energi til dette og mindre angst for å få dette til.

Du snur opp-ned på det. Du FÅR energi AV å trene. Man må tvinge seg ut i starten, deretter går det lettere og lettere. 

Antideppressiva er jeg meget skeptisk til. Først bør man i hvert fall endre livsstil og se om det hjelper, noe det sannsynligvis gjøre. Er man fortsatt deppa ETTER at man har gjort alt det som nevnes i videoen, DA kan man KANSKJE oppsøke profesjonelle og få utskrevet antidepressiva.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen venner, full av angst og bekymringer. Ønsker jeg hadde noe å døyve angsten med. Det finnes legale midler. Har ingen tro på fremtiden. 

Venner er oppskrytt. Trening som alle foreslår er fint det, men det finnes andre ting å gjøre (som også bruker fysisk energi). Vet at du går passe lange turer og det bør være nok det, trenger ikke megaintenssupermannsexy-trening for å bruke nok energi til at ting blir bedre.

Det er heller ikke nødvendigvis vits å få vekk angsten, men stabilitet er viktig. Jeg sliter selv med angst og depresjoner, men etter at jeg stabiliserte ting så går det helt greit og jeg takler de depresive tankene og angsten. Med stabilitet så mener jeg at hver dag er "lik", ikke noe stress med å ikke vite hva dagen bringer. Jeg trener heller ikke, men har hunder som gjør at jeg får ut nok energi. Det er altså ikke trening som alle snakker om som har gjort at ting har blitt bedre. Trening er på en måte oppskrytt siden alle snakker om det som om det skulle vært en mirakelkur som løser alle problemer.

Det er viktig å ha litt å gjøre. Jeg driver med litt husarbeid og hobbyer, men jeg sitter også og ser på diverse serier og filmer en del. Har nettopp kjøpt meg symaskin så da blir det nye gardiner til halve familien :p Man trenger ikke gjøre noe "normalt", tenk utenfor boksen.

Virker som om alle her i tråden kommer med de samme gamle standardsvarene selv om det er veldig tydelig at du trenger noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen venner, full av angst og bekymringer. Ønsker jeg hadde noe å døyve angsten med. Det finnes legale midler. Har ingen tro på fremtiden.

Virker som om alle her i tråden kommer med de samme gamle standardsvarene selv om det er veldig tydelig at du trenger noe annet.

'Alle' trenger en god venn, den gode lytteren og en som kan sette seg inn i din situasjon for støtte og givende stunder, det hadde nok forebygget roten til mange utfordringer i velferdslandet Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...