Mekanius Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Hei! Håper noen her inne kan hjelpe meg med å forstå noe!Jeg står i den posisjonen at jeg grubler over studievalg for neste år, og har derfor lest opp og ned i mente om ulike yrker og kan ikke si at jeg blir direkte imponert over det jeg leser Det virker som at hver gang jeg leser om et potensielt yrke, så leser jeg om dårlige jobbmuligheter, dårlig lønn, dårlige vilkår, osv osv..er det sannhet eller har det bare vokst fram en klagekultur?Var opprinnelig inne på tanken om et helseyrke, da jeg synes anatomi og biologi osv er interessant. Sykepleie er vel det tryggeste valget, men dette virker ikke helt som min ting, så har jeg vurdert fysioterapi, men her leser jeg jo nesten ikke annet enn "dårlige jobbmuligheter, lite turnusplasser, lav lønn" osv. Når jeg ser på finn.no, så ser jeg at det dukker opp over 100 ledige stillinger når jeg søker på fysioterapeut og 51 stillinger som ergoterapeut, så kan noen fortelle meg hvorfor alle sier at det er umulig å få jobb osv?Har også vurdert sosionom / sosialt arbeid, men da misser jeg litt det medisinske aspektet som jeg synes er interessant, men sosialt arbeid virker å gi en del tryggere jobbmuligheter. For øvrig har jeg ikke realfag, og kan derfor kun søke med GENS, noe som skrenker inn mulighetene litt også. Har også vurdert bioingeniør, men her blir man mer eller mindre knyttet til sykehus og har ikke så mye fleksibilitet. Noen som kan komme med litt tips/rådgivning? Føler meg litt lost :/ Lenke til kommentar
Mekanius Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Bump, ingen som vet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Er det så dårlig arbeidsmarked for fysioterapeutar då? Når eg søker på NAV så får eg opp 26 ledige stillingar på søkeordet fysioterapeut og 555 stillingar på søkeordet sjukepleiar. Med tanke på at det i Norge er ca 15 000 autoriserte fysioterapautar og ca 145 000 autoriserte sjukepleiarar så er det langt fleire ledige stillingar per autoriserte fysioterapautar enn det er for sjukepleiarar. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Nå vet jeg ikke så mye om fysioterapi, men jeg har hørt mye av det samme du nevner. Kanskje du kan få en pekepinn her også: https://utdanning.no/arbeidsmarkedet/#/home <-Scroll litt lenger ned for å finne fysioterapi ("Andre helse- og sosialfag, kort høyere utdanning) Nå betyr det vel ikke at det er håpløst, og noen klarer alltids å finne jobb. Kommer vel an på hvor mye usikkerhet du kan leve med. Arbeidsmarkedet er jo også sånn at det fort kan endre seg. Vet selv hvor tungt det kan være å bestemme seg når man hører både det ene og det andre om enkelte yrker og mulighetene til jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå