StereoPhobic Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Hei. Har en kompis som sliter litt med turbo havari. Han har byttet turbo 4 ganger, renset alt tilhørende ved turbo bytte. Men av en eller annen grunn så har samme tingen skjedd hver eneste gang. Mutteren i fronten av viften i turboen løsner. Er det noen her inne som har noen formening om hva som kan ligge til grunne ved att dette skjer? Lenke til kommentar
Selle Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Kopiturboer fra ebay? Lenke til kommentar
StereoPhobic Skrevet 18. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2017 Kopiturboer fra ebay? Originale turboer. kjøpt fra huggeri. hvor turboene var garantert i orden. Lenke til kommentar
StereoPhobic Skrevet 18. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2017 Dette er en Peugeot 307 med en HDi motor. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Why do these Peugeot HDI engines suffer with turbo failures?Well there are a lot of reasons for how a turbo normally fails but the main reason with this engine is carbon build up. These engines can be considered by some professional’s as a very dirty engine and can produce high amounts of carbon inside the engine. This in turn can cause a huge amount of troubles overtime. The Turbine nut fell off or came loose? In some cases new or old the nut on the turbine can come off, first instinct is to think that it was not screwed on properly in the first place but this is where most people are wrong. The nut on the turbine for these HDI engines is self-tightening and from new is only hand tight. The reason for this is as the turbine goes round (when the turbo is active on the vehicle) it tightens the nut because the travel in opposite directions. If your nut should come off the most likely reason is down to oil blockage normally from carbon build up once again?? Why and how you ask? Well as the carbon blocks the bearings the turbine should not turn properly or in some case if the bearing have gone it may not turn at all. This will then cause the nut to stop tightening. When this happens there normally is a lot of vibration which over a short amount of time loosens the nut till it eventually comes off. Kilde: https://hyperchips.co.uk/how-to-prevent-common-turbo-failures-with-the-peugeot-citroen-ford-hdi-engine/ Endret 19. oktober 2017 av epifant Lenke til kommentar
toffo Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Dette er vel en klassiker på tidlige versjoner av 1.6 HDi'en spesielt hvis det er brukt feil olje eller slurvet med service. Filteret i bunn av kjølerøret til turboen går full av 'sludge'/seig olje. Mengden 'sludge' akselererer hvis det er en smule lekkasje ved en eller flere av høytrykksdysene noe som avgir karbon til oljen - og dette ikke blir oppdaget/fikset. Rens bunnpanna for 'sludge', bytt kjølerørene til turboen (la gjerne være å montere det berømte filteret igjen), sjekk at det ikke er karbon-lekkasje på noen av dysene - evt bytt dyser. Flush motoren minst en gang, gjerne to for å få ut alle rester av sludge. Så går den fint resten av levetida av motoren - forutsatt at du bytter olje hver 10.000 og bruker rett olje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå