Kurt Lekanger Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Intel lanserer brikke som skal ta kunstig intelligens til et nytt nivå Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Det er spådd en "cambrian explotion" innen hardware. Dvs det kommer en haug en nye design for å kapre alle de nisjene som x86 arkitekturen ikke makter å fylle. Mesteparten av disse nye designene vil antagelig forsvinne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Det er spådd en "cambrian explotion" innen hardware. Dvs det kommer en haug en nye design for å kapre alle de nisjene som x86 arkitekturen ikke makter å fylle. Mesteparten av disse nye designene vil antagelig forsvinne. Vi får se, jeg husker fortsatt brukere med god kunnskap innen feltet spådde ting som "jeg gir x86 3 år før det er ute av etterhvert hidh-end-segment til fordel for itanium", for 10+ år siden, god teknisk kunnskap fører ikke alltid til gode spådommer. AtW Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Domene-eksperter er de siste til å se paradigmeskifter i sitt eget domene, se bare på økonomene... Synd med EPIC forøvrig. Det var av de beste arkitektur prinsippene innen Von Neumann arkitekturen vi har sett. Denne runden handler imidlertid om alternativer til Von Neumann. Jeg skal holde meg for god til å spå om hvem som vinner, bare konstantere at det er så mange deltagere at mange vil tape. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Vi får se, jeg husker fortsatt brukere med god kunnskap innen feltet spådde ting som "jeg gir x86 3 år før det er ute av etterhvert hidh-end-segment til fordel for itanium", for 10+ år siden, god teknisk kunnskap fører ikke alltid til gode spådommer. Og det er ikke blitt noe enklere å begynne å konkurrere med Intel idag. Disse 14nm-prosessene de bruker er vanskelig å fremstille i en garasje. Intel sylter vel ned opp mot $3 milliarder i en fabrikk og det er vanskelig å få tak i den slags kapital uten en form for garanti om at det vil lønne seg. Du kan selvsagt få fortrinn ved å ha andre arkitekturer som er mer egne - men fordi Intel er så gode på produksjonsprosesser så må du greie å slå dem med en faktor på 3x eller så for å ha en mulighet. I tillegg er det ekstremt mye software som er skrevet for Intel. Alt fra IDE, compilere til OS. Kostnadene for å produsere en Intel CPU er også lave. $40-50 eller så. Så Intel kan senke prisene sine betrakelig for å sulte ut evt. konkurrenter. Det har vi jo sett når AMD av og til greier å være konkurransedyktige - da senker Intel prisene sine og og fratar AMD muligheten til å tjene penger. Intel svarer jo også på mye av det som skjer. Det kommer vel FPGAer på noen av Xeon-chippene neste år og dette vil jo gjøre plattformen ekstremt fleksibel. Så mange av de sære spesialiserte CPUene vil slite med å konkurrere mot en Xeon/FPGA-kombo. Jeg er redd vi er gidt Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 hmm.. veldig interessant.. Her er det en hel artikkel om en prosessor så står det ingen steder hvor rask den er målt i Ghz lol Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Vi får se, jeg husker fortsatt brukere med god kunnskap innen feltet spådde ting som "jeg gir x86 3 år før det er ute av etterhvert hidh-end-segment til fordel for itanium", for 10+ år siden, god teknisk kunnskap fører ikke alltid til gode spådommer.Og det er ikke blitt noe enklere å begynne å konkurrere med Intel idag. Disse 14nm-prosessene de bruker er vanskelig å fremstille i en garasje. Intel sylter vel ned opp mot $3 milliarder i en fabrikk og det er vanskelig å få tak i den slags kapital uten en form for garanti om at det vil lønne seg. Du kan selvsagt få fortrinn ved å ha andre arkitekturer som er mer egne - men fordi Intel er så gode på produksjonsprosesser så må du greie å slå dem med en faktor på 3x eller så for å ha en mulighet. I tillegg er det ekstremt mye software som er skrevet for Intel. Alt fra IDE, compilere til OS. Kostnadene for å produsere en Intel CPU er også lave. $40-50 eller så. Så Intel kan senke prisene sine betrakelig for å sulte ut evt. konkurrenter. Det har vi jo sett når AMD av og til greier å være konkurransedyktige - da senker Intel prisene sine og og fratar AMD muligheten til å tjene penger. Intel svarer jo også på mye av det som skjer. Det kommer vel FPGAer på noen av Xeon-chippene neste år og dette vil jo gjøre plattformen ekstremt fleksibel. Så mange av de sære spesialiserte CPUene vil slite med å konkurrere mot en Xeon/FPGA-kombo. Jeg er redd vi er gidt Kompileringen til Intel er jo spesielt AMD svært beigeistret for. Virkelig et konkurransefortrinn for Intel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå