Gå til innhold

Hjelp til oppsett av trådløst nett

Zattaxu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fiber som går inn i underetasjen. Der hvor fiberen kommer inn til den trådløse routeren med innebygd modem, ZyXEL P8702N, ligger det trukket kabler til flere tv uttak-videre i huset via Cat5-kabel. Problemet mitt er at jeg har dårlig trådløs dekning i deler av overetasjen. Jeg har prøvd med range extender, men er ikke helt fornøyd. Det jeg lurer på er hva (ruter? switch? AP?) jeg kan sette inn nede for å få fordelt kabelsignalene videre til de andre rommene? Usikker på hva slags apparat jeg trenger.

Den trådløse ruteren som i dag står nede vil da flyttes opp, for da oppnår jeg bedre dekning i hele huset. Takknemlig for innspill på hvilket type produkt som skal stå i underetasjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du har Cat 5 fleire plasser i huset ville eg satt opp eit accesspunkt i overetasjen og latt routern stå der han står. 

Kanskje du skal skaffe deg eit mesh nettverk. 

Kva løysing er kablene som går til tv'ene? 

Legg gjerne ut bilde av det. 

Se skisse vedlagt. Har bare et uttak oppe der hvor jeg har TVen, så hvis mulig ønsker jeg å flytte ruteren hit, for både å få bedre trådløst nett, og for å kunne bruke en av de fire utgangene i rutern oppe til å koble til TVen, men hva må jeg ha nede for å splitte det kablede fibersignalet ut til Cat 5-uttakene rundt om i huset (inklusiv uttaket oppe, der hvor jeg vil koble til ruteren)?

tr%C3%A5dl%C3%B8st%20nett.jpg

post-5382-0-68616600-1508355906_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da setter du opp eit access point der du har eit tv uttak. 

Du må finne ein med fleire porter, slik at du får koblet til tven din også. 

Takk for svar. Når jeg da setter opp access pointet oppe - burde jeg da bruke nøyaktig samme SSID og passord på det trådløse nettet som jeg har på routeren nede, eller burde jeg gi det en annen SSID? Hva vil være best hvis man ønsker å streame noe uavbrutt mens man f.eks. går gjennom huset?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når jeg da setter opp access pointet oppe - burde jeg da bruke nøyaktig samme SSID og passord på det trådløse nettet som jeg har på routeren nede, eller burde jeg gi det en annen SSID? Hva vil være best hvis man ønsker å streame noe uavbrutt mens man f.eks. går gjennom huset?

nei du kan ha akkurat hvilken ssid og passord du vil ha, aksesspunktet vil komme på samme nettverk uansett.

Kjøp en ubiquiti aksesspunkt, veldig gode, men koster rundt 800 https://www.komplett.no/product/898802/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite?offerId=KOMPLETT-310-898802#

5ghz har kortere rekkevidde enn 2ghz, men 2ghz har ikke like bra hastighet som 5ghz.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

nei du kan ha akkurat hvilken ssid og passord du vil ha, aksesspunktet vil komme på samme nettverk uansett.

Kjøp en ubiquiti aksesspunkt, veldig gode, men koster rundt 800 https://www.komplett.no/product/898802/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite?offerId=KOMPLETT-310-898802#

5ghz har kortere rekkevidde enn 2ghz, men 2ghz har ikke like bra hastighet som 5ghz.

Eh - den som er linket til over, har den en/flere utgangsporter også. Det trenger jeg for å få koblet til TVen... For meg ser det ut som om lite-versjonen kun har en RJ45-inngang, ingen utganger?

Lenke til kommentar

Eh - den som er linket til over, har den en/flere utgangsporter også. Det trenger jeg for å få koblet til TVen... For meg ser det ut som om lite-versjonen kun har en RJ45-inngang, ingen utganger?

Ja ser slik ut, husk at noen av de ruterene får strøm fra Ethernet, men det finnes et adapter som du kan bruke hvis switchen ikke støtter power over ethernet.

Lenke til kommentar

den pro versjonen koster bare 1500 på dustinhome, da slipper du å ha en ekstra switch

Denne, https://www.komplett.no/product/900268/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/zyxel-wap3205-v3-wireless-n300-ap-5-dbi?offerId=KOMPLETT-310-900268#, koster 400 kr. Gjør den samme jobben, eller er det noen grunn til at det skiller såpass i pris (bortsett fra design)?

Ja. Ubiquiti er rutere som er god nok til bedriftsbruk, men myntet på avanserte hjemmebrukere.

Ubiquiti sin rutere bruker EdgeOS, et OS som på alle måter slår det du får med Zyxel og andre rutere som er ment for hjemmebruk.

Ulempene med Ubiquiti sine rutere er at de er vanskeligere å sette opp og å bruke og de har ikke wifi, et wifi aksesspunkt må kjøpes separat. Nå har det kommet et grafisk brukergrensesnitt og hvis du kan engelsk og litt grunnleggende nettverkskunnskap så klarer du å sette opp en Edgerouter.

Hvis du liker å drive med nettverk og å ha et problemfritt, stabilt nettverk så er det alt å tjene på å kjøpe seg en Edgerouter og et aksesspunkt fra Ubiquiti.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...