Signe05 Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg bytter gammel lysbryter til ny? Den ene jeg vil bytte har to svarte og to hvite ledninger. Den andre har en svart og en hvit ledning. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 (endret) Dette ser ut som en del av en fastinstallasjon og det har du ikke lov å montere selv. Kun autorisert personell som elektrikere har lov å gjøre slikt arbeid. Oppstår det skade p.g.a egenkobllinger risikerer du straffeforfølgelse og regress på forsikringen alt etter alvorlighetsgraden så lenge ting ikke er godkjent av elektriker. Endret 19. oktober 2017 av vidor 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Ser ikke forskjell på de 2 bildene Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) De bryterne ser ut som kryssvendere med reversering. Det vil si at i posisjon 1 så er fase 1 (L1) koblet til pil ut som vist på tegningen, mens fase to (L2) er koblet til den andre pilen ut. I posisjon 2 bytter du om på hvilken L som er koblet til hvilken pil ut. men som nevnt forklaringen din er ikke dette noe du bør koble selv. Endret 19. oktober 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
Signe05 Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Betyr dette da at de svarte ledningene skal inn i L og de to hvite inn i pilene som L fører til? Mens på den andre så skal den ene svarte ledningen inn i L og den hvite ut av pilen som står ovenfor? Lenke til kommentar
Signe05 Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Ser ikke forskjell på de 2 bildeneSer jeg har lagt ut to like? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Betyr dette da at de svarte ledningene skal inn i L og de to hvite inn i pilene som L fører til? Mens på den andre så skal den ene svarte ledningen inn i L og den hvite ut av pilen som står ovenfor? Nei, det kommer jo an på hva de ledningene går til og hvordan funksjonaliteten skal være- Lenke til kommentar
Signe05 Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Hmm det var det da.. er to gamle lysbrytere jeg har tatt ned... så skjønner nå at jeg må kontakte en elektriker? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Blir jo umulig å gjette hva som er hva basert på hvilken farge dem ha brukt på ledninger. Må nok måles hva som er hva med voltmeter. Men la noen andre ta seg av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå