Kaneltryne Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Hei, jeg har eksamen i R1 om en måned, og har brukt for mye tid på å fokusere på T matte pensum for å ha grunnlag til R1, har nesten ikke fått bruk for noe av det hittil i R1 pensum, men jeg er bare nylig begynt på kapittel 2 av 8. Jeg trenger heldigvis ikke å få noe bedre enn 2, altså bestått, men en 3er eller 4er hadde jo sett litt penere ut. Jeg lurer derfor på om noen her har tips til hva slags strategi jeg burde foreta meg nå. Øve/lese masse sier seg selv, men hvordan skal jeg gjøre det mest effektivt mulig? Burde jeg få skikkelig god kontroll på noen kapitler, også få full poengscore på de oppgavene, eller burde jeg heller prioritere å komme meg gjennom hele pensum litt ''half assed''? Føler bare at eksamen gjerne tar oppgaver fra et tema og gir skikkelig vanskelige oppgaver om det, og at å bare ha sånn halvveis kontroll på pensum ikke vil lønne seg. Jeg mestrer f eks polynomdivisjon og derivasjon ganske godt, og tror heller at hvis jeg bare er trygg på at jeg klarer alle pensum oppgaver til disse temaene, kan jeg dra opp poengsummen lettere. Ble fortalt at det var idiotisk fordi det var ''helhetsinntrykket'' som var viktigst. Men det kan vel ikke stemme, har jeg gjort det feilfritt på på noen få oppgaver, men hoppa over en del også, skal sensor bare regne ut poengsummen min og følge en mal for hvilken karakter den summen gir meg? Han kan ikke trekke meg for å ha noen hull i pensum-kunnskapen? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Det skal veldig lite til for å få karakteren 2, og ut ifra hva du skriver tror jeg du har allerede god nok kompetanse til å bestå faget. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2017 Det skal veldig lite til for å få karakteren 2, og ut ifra hva du skriver tror jeg du har allerede god nok kompetanse til å bestå faget. Hvordan vet du dette, og er du helt sikker? Jeg har inntrykk av at eksamen i R1 er utrolig krevende og at selv de beste faller ned på 3/2. Husker også noe statistikk om at 80% fikk karakter 3 eller lavere, ikke helt sikker på om det stemmer, men mener å ha lest det. Også er det vel 25% riktig for å få 2er (?) Og det er ganske mye med tanke på at det er veldig lett å gjøre dumme feil på matte eksamen, eller ende opp med et litt feil svar, eller et litt for upresist svar, så at du får >25% av eksamen 100% riktig, faktisk er ganske vanskelig. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Det skal veldig lite til for å få karakteren 2, og ut ifra hva du skriver tror jeg du har allerede god nok kompetanse til å bestå faget. Hvordan vet du dette, og er du helt sikker? Jeg har inntrykk av at eksamen i R1 er utrolig krevende og at selv de beste faller ned på 3/2. Husker også noe statistikk om at 80% fikk karakter 3 eller lavere, ikke helt sikker på om det stemmer, men mener å ha lest det. Også er det vel 25% riktig for å få 2er (?) Og det er ganske mye med tanke på at det er veldig lett å gjøre dumme feil på matte eksamen, eller ende opp med et litt feil svar, eller et litt for upresist svar, så at du får >25% av eksamen 100% riktig, faktisk er ganske vanskelig. Du overdriver kraftig, og i matematikk R1 er det flere som får bedre karakter i eksamen enn i matematikk S1. Jeg antar rundt 5-7 % får karakteren 1, resten får karakteren 2 eller bedre. De fleste får karakteren 2, 3 eller 4. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Et generelt utgangspunkt for VGS-matte er å jobbe med eksamensoppgaver. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt vekk bøkene og forsøkt å lære meg å løse alle oppgavene på de siste 5-6-7-8 eksamenssettene ved å se på fasit. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hvis målet er en treer, ville jeg sett raskt på alle kapitlene. Det er ganske mange enkle poeng å hente på a-oppgavene som omtrent bare krever at du har lest litt. Men se på eksamensoppgaver og les og regn ut fra det. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå