Gå til innhold

Asus bekrefter: Coffee Lake måtte ikke ha nytt brikkesett

Anbefalte innlegg

Eriond, jeg ser den på en måte, men 6-kjernere fra Intel har vært tilgjengelig hvor lenge? Som Nizzen bestandig sier; "buy cheap - buy twice". I lengden så kan man faktisk få litt valuta for premium-prisen man ofte må betale for en plattform som X-chipsettet er. Jeg mener, de som kjøpte X99 og 5280K f.eks? De har jo en konge PC enda, og den komboen var ikke priset seg langt utenfor Z ved launch en gang

Gabriel, ja - jeg mener det er litt for enkelt når det så mange spørsmål som står ubesvart rundt dette. Greit Asus sier at det er teknisk mulig å sette en 8700K på Z270 med en BIOS-flash, men hvor mange skal flashe BIOS da? Og jeg snakker også om de som kjøper maskiner fra Dell, HP, Lenovo også. Det blir ofte slengt rundt her inne at "ingen overklokker - for sånt er vanskelig" osv og jeg tør påstå at enda færre flasher BIOS - tenk deg hvor mange som hadde slengt en 8700K i en Z270 og opplevd at ingenting virket da?
Jeg mener at de ikke bare kan specce Coffee Lake til å passe på Z270 nå, da det er en vanskelig oppgave å kvalitetssikre produktet på 270-serien, noen Intel MÅ gjøre 100%. Så her kan jeg forstå Intel på mange måter. I såfall måtte Intel vært føre var og speccet Coffee Lake på Z-serien lenge før, og der kan vi eventuelt ha en diskusjon, for der kan jeg gjerne overbevises - men slik Intel har lagt seg markedsstrategisk (tick-tock og nå tick-tick-tock) så kan jeg ikke se en løsning for de som ikke ville totalt omveltet hele konseptet deres, og det er ikke sikkert at investorene er så glad for slike overraskelser

Jeg er dog enig i at Z370 ikke er en reell oppdatering mtp Z270, så det kan vi gjerne diskutere der hvor vi kommer til å ende opp som helt enige

Stockholm-syndrom - really? AMD er da minst like mye ute etter pengene våre som hvilket som helst annet selskap  :hrm: 
#poorvolta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker som dårlig journalistikk, og Andrew Wu har røyka litt mye sokker :p. Coffee Lake trenger ikke nytt brikkesett, men den trenger nye hovedkort. Faktum er at det ikke er forskjell på Z270- og Z370-brikkesettene på høyt nivå. Det er en re-branding. Imidlertid krever Coffee Lake nye hovedkort fordi prosessorpinnene er helt forskjellige, og derfor valgte Intel å markedsføre Z370 som et nytt brikkesett, for å unngå forvirring. Coffee Lake vil aldri kunne fungere i Z270-hovedkort og vice versa. Det er bare å bla ned på denne siden til du ser skjemategningene av pinnefordelingene for å se hvorfor:

https://www.anandtech.com/show/11860/z370-motherboards-asus-asrock-ecs-evga-biostar-msi-gigabyte

Å oppgradere BIOS ville ikke vært nok til å gjøre gamle HK kompatible med CL. Da kunne jo Asus fint ha gjort det på egen hånd og tilbudt det som en ustøttet beta-BIOS hvis det var mulig.

Intel kunne i teorien ha laget bakoverkompatible CL-prosessorer med maks. fire kjerner, men måtte fortsatt kreve nytt hovedkort for 6 kjerner på grunn av økte strøm- og effektkrav. Og da virker det også mest fornuftig fra et markedsføringssynspunkt å gå over til nye hovedkort for hele prosessorgenerasjonen. Det er forøvrig ikke akkurat noe nytt at man trenger nytt hovedkort når man bytter prosessorgenerasjon, og det er svært sjeldent at det lønner seg pris/ytelsesmessig å oppgradere prosessor på samme sokkel uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gabriel, ja - jeg mener det er litt for enkelt når det så mange spørsmål som står ubesvart rundt dette. Greit Asus sier at det er teknisk mulig å sette en 8700K på Z270 med en BIOS-flash, men hvor mange skal flashe BIOS da? Og jeg snakker også om de som kjøper maskiner fra Dell, HP, Lenovo også. Det blir ofte slengt rundt her inne at "ingen overklokker - for sånt er vanskelig" osv og jeg tør påstå at enda færre flasher BIOS - tenk deg hvor mange som hadde slengt en 8700K i en Z270 og opplevd at ingenting virket da?

Jeg mener at de ikke bare kan specce Coffee Lake til å passe på Z270 nå, da det er en vanskelig oppgave å kvalitetssikre produktet på 270-serien, noen Intel MÅ gjøre 100%. Så her kan jeg forstå Intel på mange måter. I såfall måtte Intel vært føre var og speccet Coffee Lake på Z-serien lenge før, og der kan vi eventuelt ha en diskusjon, for der kan jeg gjerne overbevises - men slik Intel har lagt seg markedsstrategisk (tick-tock og nå tick-tick-tock) så kan jeg ikke se en løsning for de som ikke ville totalt omveltet hele konseptet deres, og det er ikke sikkert at investorene er så glad for slike overraskelser

Jeg er dog enig i at Z370 ikke er en reell oppdatering mtp Z270, så det kan vi gjerne diskutere der hvor vi kommer til å ende opp som helt enige

Stockholm-syndrom - really? AMD er da minst like mye ute etter pengene våre som hvilket som helst annet selskap  :hrm: 

#poorvolta

Jeg tror vi kan være enige om at alle kan overklokke om de bare hadde turt/giddet. Det er bare en eller annen form for irrasjonell frykt for å gå inn i BIOS som setter en stopper der. Om man oppdatere BIOS, så får alle det til. Nyere hovedkort kan jo til og med flashe BIOS uten fungerende CPU i sokkelen. Vi kan ikke frita kundene fra sitt eget ansvar helt..

Om jeg ikke husker feil, så var det flere hovedkort med Z87 chipset som kunne bruke Devils Canyon CPU'er, men måtte ha BIOS oppdatering. Og så det samme igjen med Z170 chipset HK som kunne flashes til å ta Kaby Lake CPU'er. Så problemstillingen med å kunne risikere å putte en 8700K i et Z270 HK, og så ikke få startet. Er ikke verre enn det som allerede har vært, og som Intel tidligere har støttet. Når de som lager HK'ene sier de kunne fått Coffee lake til å fungere uten problemer på sine eksisterende HK med en BIOS oppdatering. Så høres ikke dette ut for meg, som noe annet enn en "cash grab" av Intel..

Ellers mener jeg de fleste av oss har blitt holdt som gisler av Intel de siste årene. Og ny-lanseringene derfra de siste årene har vært en hån. Noen av oss har fått med oss at grunnen til Intels markeds dominans i dag, i stor grad henger sammen med deres ulovlige forretnings praksis før i tiden. De klarte å utkonkurrere AMDs overlegne produkter, ved å tilby ulovlige rabatter til salgs leddene dersom de unnlot å ta inn AMD produkter.

AMD vil selvfølgelig også gjerne ha pengene våre. Men de har ikke gjort seg selv til kriminelle i prosessen. Så å påstå at de er "minst like mye ute etter pengene våre" synes jeg ikke blir riktig å si da..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra Intel kommer fra landet med masse frihet. Slik at de også fikk frihet til å bryte loven da :) Og holde på med andre praksiser som ikke er nødvendigvis kundevennlige uten at det er noen som griper inn.

Vel, de fikk jo en bot da.. Men i form av en avtale med FTC som gjorde at Intel kunne betale boten og få saken ut av verden, uten å måtte innrømme skyld..

Edit: Og som vi også ser, er det ikke akkurat "common knowledge" i dag. Så det har jo ikke akkurat skadet deres renommé i stor grad..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eriond, jeg ser den på en måte, men 6-kjernere fra Intel har vært tilgjengelig hvor lenge? Som Nizzen bestandig sier; "buy cheap - buy twice". I lengden så kan man faktisk få litt valuta for premium-prisen man ofte må betale for en plattform som X-chipsettet er. Jeg mener, de som kjøpte X99 og 5280K f.eks? De har jo en konge PC enda, og den komboen var ikke priset seg langt utenfor Z ved launch en gang

#poorvolta

Så du er mer redd for å flashe en bios enn å overklokke?

Selv har jeg aldri overklokket, om ikke det er fabrikkoverklokket fra før, men Bios har jeg flashet mange ganger. Og problemet du konstruerer opp, er jo nettopp det, oppkonstruert. Har du et hovedkort og prosessor fra før, så kan du ta ut den nye prosessoren og sette tilbake den gamle, flash og så sette den nye inn. Tilsvarende løsning dersom du har rambrikker som ikke støttes i gjeldende Bios. Standard løsning som har fungert lenge.

Har du ikke annen CPU/rambrikke fordi du kjøpte hovedkortet med den nye CPUen/ramen?. Lån CPU/ram fra kompisen din eller send hovedkortet tilbake på reklamasjonsretten eller på garantien, om du ikke får løst det selv.

Svir du prosessoren fordi du overklokker, og kanskje tar med HK og/eller ram samtidig, så risikerer du å sitte med skjegget full av postkasser fordi du har da brutt garantivilkårene, og leverandør kan avvise reklamasjon og garanti-forespørsler pga overklokking. At du har fått det gjennom tidligere uten å nevne at du selv svei utstyret, er ikke det samme som at det er OK å gjøre.

Lenke til kommentar

Man må selvsagt bytte prosessor da det ikke eksisterer noen bakoverkompatibilitet, men poenget er at det først og fremst er hovedkortet som blir ugunstig å fortsette å bruke og ikke ytelsen i prosessoren. Man kan feks godt bruke en syv og et halvt år gammel 6-kjerne, men hovedkortet har begrensninger som gjør det ugunstig i praksis.

Z370 Hovedkort med 3x M.2 og 3xLAN er en større grunn til å bytte komponenter enn en ny prosessor.

Folk flest skal selvfølgelig spare seg til fant på hovedkortet og legge pengene i prosessoren og grafikkortet til tross for at hovedkortet er den viktigste komponenten i maskina.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Man må selvsagt bytte prosessor da det ikke eksisterer noen bakoverkompatibilitet, men poenget er at det først og fremst er hovedkortet som blir ugunstig å fortsette å bruke og ikke ytelsen i prosessoren. Man kan feks godt bruke en syv og et halvt år gammel 6-kjerne, men hovedkortet har begrensninger som gjør det ugunstig i praksis.

Z370 Hovedkort med 3x M.2 og 3xLAN er en større grunn til å bytte komponenter enn en ny prosessor.

Folk flest skal selvfølgelig spare seg til fant på hovedkortet og legge pengene i prosessoren og grafikkortet til tross for at hovedkortet er den viktigste komponenten i maskina.

Så folk flest synes det er viktigere å bytte CPU, derfor er bakoverkompabilitet nyttig.

AtW

Lenke til kommentar

Baklengs tankegang. Funksjonalitet veier tyngre enn 5-10% økning i ytelse og begrenset funksjonalitet.

Det er nå engang slik at det har kommet nytt chispet så da får folk enten infinne eller avfinne seg med situasjonen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Baklengs tankegang. Funksjonalitet veier tyngre enn 5-10% økning i ytelse og begrenset funksjonalitet.

Det er nå engang slik at det har kommet nytt chispet så da får folk enten infinne eller avfinne seg med situasjonen.

Ja, eller andre prioriteringer enn deg, skulle jo knapt tro det gikk an.

AtW

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med prioriteringer å gjøre. Prosessorytelse er minimalt endret de siste årene mens features på hovedkort er som natt og dag.

Poenget mitt er at de fleste har stor glede av å bytte hovedkort med jevne mellomrom kontra å få brukt en ny prosessor på et eldre hovedkort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med prioriteringer å gjøre. Prosessorytelse er minimalt endret de siste årene mens features på hovedkort er som natt og dag.

Poenget mitt er at de fleste har stor glede av å bytte hovedkort med jevne mellomrom kontra å få brukt en ny prosessor på et eldre hovedkort.

Poenget er også at akkurat i dette tilfellet så er prossorene opptil 50% kraftigere, mens de tekniske forskjellene på nytt og "gammelt" brikkesett er ubetydelig. Ellers er jeg enig i at det lett blir til at det ikke er noen god ide å sitte med gamle hovedkort og miste tilgang til nye standarder og den økte totalytelsen disse kan gi. Derfor valgte jeg å kjøpe Z270 system foran X99 tidlig på sommeren enda jeg kunne fått en 6-kjernet cpu og X99 for omtrent samme pris. Ett valg som jeg forøvrig er godt fornøyd med, men jeg hadde byttet fra 7700K til 8700K på dagen dersom sistnevnte kunne brukes på mitt hovedkort.

Lenke til kommentar

Det forutsetter at man greier å utnytte flertrådet ytelse og hvis ja, hvorfor har man da sittet på gjerdet i drøye 7 år kontra å kjøpe 6-kjernet prosessor i 2010? 980x kostet en del, men i7-970 som kom noen måneder etter hadde halve prisen. Da X99 kom fikk man 6-kjerne til noenlunde samme pris som folk betalte for en 4-kjerne på desktop-plattformen og hovedkort til under 2000 kr.

Nytt hovedkort gir nyere standarder, derav høyere datarater på det meste av i/o, ofte får man flere tilkoblingspunkter også, mens nye prosessorer sjelden tilbyr noe nytt. Som sagt, hvis det kun er prosessorens egenskaper man er ute etter så har man ventet uforklarlig lenge i tillegg til å ha utført bomkjøp da man kjøpte Z270 i stedet for X299.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...