Smedsrud Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Ene og alene Intels valg å kreve at mange må kjøpe to nye hovedkort på ett år.Asus bekrefter: Coffee Lake måtte ikke ha nytt brikkesett Lenke til kommentar
SamHam Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 "Wus uttalelser styrker mistanken om at at Intel låser sine nye Coffee Lake-prosessorer til nye brikkesett simpelthen for å øke fortjenesten. Det tipper vi i så fall Asus og de andre hovedkortprodusentene ikke har så mye imot heller..." Vel, jeg vil heller tro at flere hovedkortprodusenter er bitre av akkurat denne grunnen. Med flere lagre fulle av z270 hovedkort så er det lite grunn til å tro at de vil kvitte seg med disse med det første, nå som folk har gått over til Ryzen og andre venter lojalt på 8000 serien fra Intel. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 18. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2017 Det virker som et selvmål, all den tid det å tvinge kunder til å bytte hovedkort frigjør kunden til å samtidig bytte platform, altså de kan likegodt kjøpe Ryzen fremfor coffee lake. 20 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Det Intel sier ved å gjøre dette er at folk ikke behøver å kjøpe ny CPU hvert år fordi man da må kjøpe nytt hovedkort også. De som fortsatt sitter på gamle 2700k SB trenger ikke nødvendigvis det ytelsesmessig heller. 2 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Helt OK, da trenger jeg ikke kjøpe det. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Eldrach Skrevet 18. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2017 Latterlig, det Intel gjør her er å garantere at folk med Z270 chipset og en skylake eller kaby lake cpu ikke vil ta seg råd til å oppgradere. De tjener ingenting på dette annet enn å gjøre lojale kunder skeptiske til fremtidige kjøp 13 Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Nok er nok for min del! Er som en skriver her inn, gir meg muligheten til å bytte plattform. Det vurderer jeg sterkt! Er så inni satans idiotisk! 4 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Dette er nok til at jeg vurderer AMD Ryzen neste gang, om jeg opplever 5% ytelsestap er det greit fremfor å betale usympatiske Intel. 6 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Er vel ikke overraskende noter fra Intel dette dessverre. Er jo en driftsmåte og visjon de har fulgt en god stund nå... Har Ryzen på jobben, og er sykt fornøyd med det, men har i7 hjemme. Intel gjør mitt neste valg enkelt! 8 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Altså, Z270 har vært på markedet under ett år, så hvor mange som har kjøpt ett er i markedet for å oppgradere igjen alt nå? All den tid intel uansett har lagd et nytt chipset antar jeg det er en enkel kost/nyttevurdering å komme frem til at mersalget ved å teste og kvalifisere z270 for nye CPUer i tilegg til de øvrige chipsettene ikke kommer til å betale seg i forhold til hva annet man kan gjøre. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 For forbrukeren synes jeg ikke dette er så ille. Realistisk sett bytter en ikke prosessor hvert år, og dersom en venter 3 år eller mer, vil en gjerne ha byttet hovedkort også med tanke på nye tilgjengelige teknologier. Imidlertid skader dette produsenter av hovedkort, som får et stort lager av hovedkort de knapt får solgt. Forstår godt ASUS som kommer ut med dette nå. 1 Lenke til kommentar
TStensland Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Ene og alene Intels valg å kreve at mange må kjøpe to nye hovedkort på ett år. Skjønner hva dere mener med setningen, men samtidig så hverken krever Intel at noen gjør noe som helst og det er heller ingen (ihvertfall svært få) som MÅ kjøpe. 2 Lenke til kommentar
Bård M Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 De fleste bytter ikke prosessor to ganger i året. Da trenger de heller ikke skifte hovedkort to ganger i året. Folk flest bytter ut både hovedkort og CPU når de først oppgraderer og de bytter sjelden oftere enn hvert tredje år. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Dessuten så koster ikke et hovedkort så veldig mye penger heller, men selvsagt en liten slant det også da. Er ofte grafikkort som koster mye, og som man kan ta med seg over på det nye hovedkortet likevel. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Jeg hadde gjerne byttet ut 7700K med en 8700K hvis den hadde passet i hovedkortet mitt. Å bytte cpu er ett av de minste inngrep man kan gjøre, bortsett fra bytte av Ram. Trenger ikke å reinstallere Windows en gang Hovedkort blir en litt annen sak... Da kan man plutselig velge akkurat hva man vil uten å få noe mer bryderi av den grunn. Har ikke direkte behov for å bytte nå, men om det skulle vært aktuelt så er det forsvinnende liten sjanse for at det hadde blitt Intel nå. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Nå har jo Intel sagt de siste 10 årene at det blir bytte for hver andre generasjon. Om dette er noe folk ikke liker, så er jo det helt greit, men det er lite behov om man kommer fra forrige generasjon uansett (6700K til 8700K f.eks, 6700K er jo fortsatt en bra CPU). Om man kommer fra enda eldre generasjoner enn dette så måtte man belage seg på å bytte socket uansett. Hva er problemet her? Vil folk at Intel skal tviholde på én socket slik AMD gjorde med AM2? Lenke til kommentar
G Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Dessuten så er vel den nye typen hovedkort ment å skulle støtte enkelte Cannonlake-utgaver eller senere også? Så det varer vel litt lengre enn til kaffien. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Nå har jo Intel sagt de siste 10 årene at det blir bytte for hver andre generasjon. Om dette er noe folk ikke liker, så er jo det helt greit, men det er lite behov om man kommer fra forrige generasjon uansett (6700K til 8700K f.eks, 6700K er jo fortsatt en bra CPU). Om man kommer fra enda eldre generasjoner enn dette så måtte man belage seg på å bytte socket uansett. Hva er problemet her? Vil folk at Intel skal tviholde på én socket slik AMD gjorde med AM2? Folk er vel glad for å spare penger der de kan, så å vite at en kan bytte CPU uten å måtte bytte ut flere komponenter er utelukkende bra. Når da Intel tar et slikt grep, så irriterer det flere. Det er dyrt nok å hele tiden skulle ha nyeste og beste utstyret, og et hovedkort har generelt mindre effekt på ytelsen, selv om det riktignok vil være noe forskjell. Selv er jeg AMD-mann, og veldig glad for at Ryzen endelig kom ut. Er i ferd med å oppgradere nå, så Intel var intet alternativ for meg, selv om jeg nok har vurdert det tidligere. Men greit å se at de gir andre et push i retning AMD. Hjelper på å styrke konkurransen til det beste for begge leire. :-) 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Tar et slikt grep? Dette har jo vært metoden til Intel i åresvis, dette er ikke noe som kom som julekvelden på kjærringa, de viser jo frem roadmaps hvert eneste år? Dessuten. 6700K er ikke utdatert selvom det kom ny socket nå? 4790K holder jo også koken enda? Er mange som til og med sitter med 2500K og syns dette er helt greit. Ser ikke problemer med dette, det eneste vi får er en oppdatert plattform for hver andre generasjon, som du vil eller ikke vil velge å oppgradere til.Vi så jo hvor håpløst utdatert AM2/3 var i praktisk talt åresvis? Ønsker du det samme for AMD sin nåværende socket? Har du lyst til å sette en 5. generasjon Ryzen på ditt nåværende hovedkort når alle andre oppdaterte standarder er utenfor rekkevidde? Eller ønsker du å ha det siste og det beste? For da er valget enkelt. Oppgrader, eller ha det helt greit der du er, for som sagt, det er ikke noe poeng å oppgradere fra f.eks 6700K til 8700K om man ikke har behov for nettopp detteBegynner å lure på om det rett og slett bare er fordi folk ikke følger med, som er grunnen til at de er så overrasket over dette hver eneste gang Endret 19. oktober 2017 av bshagen Lenke til kommentar
SamHam Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 "Dessuten. 6700K er ikke utdatert selvom det kom ny socket nå? 4790K holder jo også koken enda? Er mange som til og med sitter med 2500K og syns dette er helt greit." Vent et år, på det meste for å se 6700 og 7700kene bli utdatert, slik som 2600k er nå (denne holder seg vel på 90+% last i spill nå?). Nå som AMD har gått for mye flere kjerner og tråder og har tvunget Intel til å følge etter så regner jeg med at programvareindustrien er ambisiøse nok til å utnytte denne maskinvaren snarest mulig, siden dette nå er normen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå