Rumle Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Hei. Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem: Jeg er i ferd med å skal overføre noen videoer som er på tapekassett på et Sony DCR-PC109 E kamera til PC m/Windows 10. Til det bruker jeg Sonys eget program PlayMemories Home, men problemet er at PC'en finner ikke kameraet. Det kommer ikke opp i filutforsker. Så hvis noen der ute kan komme med noen gode råd til hva det kan skyldes, vil jeg bli veldig takknemlig. Med vennlig hilsen Rumle Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Tipper det er for gammelt kamera, dvs at du må digitalisere videoene fra kasett over til videofiler. Gjør-det-selv (krever også at du har en spiller for 8mm tapen, evt om videokameraet kan spille av). Vær forberedt på å bruke myyye tid... https://www.komplett.no/product/461532/gaming/streaming/capture-streaming/elgato-video-capture?offerId=KOMPLETT-310-461532#productinfo Eller få proffene til å gjøre det til fastpris pr tape. Google f.eks.: digitalisere video 8mm vhs Lenke til kommentar
Rumle Skrevet 18. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2017 Hei. Takk for hurtig svar. Ja det stemmer at det er et gammelt kamera, jeg vet ikke hvor gammelt det kan være, men en 10-15 år er det sikkert. Men kameraet er merket "Digital video camera recorder", så da trodde jeg at opptakene skjer i digitalt format og ikke analogt format. Men jeg er sikkert på jordet. Ikke vet jeg - hva tror du? Men du ledet meg et skritt videre, og takk for det. Og kommer jeg ikke videre må jeg vel gjøre som du sier - høre med proffene. Med vennlig hilsen Rumle Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Sony DCR-PC109 E er et MiniDV-kamera, og skal ha overføring til PC via FireWire (IEEE1394), som det fremgår av specs her: https://docs.sony.com/release//specs/DCRPC109_mksp.pdf Produktside for kameraet med manual etc.: https://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=DCRPC109&template_id=1®ion_id=1&tab=manuals#/manualsTab Jeg hadde et Sony DCR-PC103 E selv, der var det også FireWire. De fleste PC-er i dag har ikke firewire, så da trengs et adapter ellerno for å koble kamera og PC sammen, og helst deres egen programvare eller annen kompatibel programvare som jeg ikke har oversikt over. Premiere funket direkte med mitt, men dette er mange år siden nå. Lenke til kommentar
Rumle Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Hei. Jeg har kommet fram til at jeg må bruke firewire til dette prosjektet mitt, og har funnet masse slike kort til det bruket på ebay. De koster under 100-lappen men har lang leveringstid. Så jeg legger bort videokameraet inntil videre og fortsetter når kortet kommer. Takk for all hjelp til alle. Mvh. Rumle Lenke til kommentar
HighAir Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Kan du si hvis du får det til å hvirke med kortet. Har flere PC-er med Firewire men etter at det kom en oppdatering i windows 8/10 på Firewire har jeg ikke fått noen av PC-ene til å virke mot Sony kameraer. Virker fremdeles med i Windows 7. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Hvorfor ikke bare kjøpe en overgang fra USB til FireWire? Endret 23. oktober 2017 av flageborg Lenke til kommentar
Rumle Skrevet 25. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2017 Hei og takk for forslaget. Har du prøvd denne selv og vet at den virker til mitt formål? Har du en lenke til denne enheten? Mvh. Rumle Lenke til kommentar
Rumle Skrevet 10. november 2017 Forfatter Del Skrevet 10. november 2017 Hei. Nå har jeg fått og installert firewirekortet. Det går fint å få overført videofilmene til PC'en med programmet PlayMedia Home, men hver kassett er på 13GB og det blir tydeligvis for mye for PC'en å lagre i en fil. De lagres i tre AVI-format -filer. Og det er jo litt rart ettersom NTFS-systemet har en mye høyere filgrense Filmene stykkes som sagt opp i tre filer, noe som er litt ubekvemt når man skal se et opptak sammenhengende. Så jeg søker hjelp til å "sy" filene sammen til en fil. Har noen en løsning å dele på det problemet ville det glede meg meget. Mvh. Rumle Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 http://www.makeuseof.com/tag/top-5-free-tools-split-merge-video-files/ Første jeg fant i farta. Bare søk på "merge video files" eller noe liknende så kommer det opp masse. Lenke til kommentar
Rumle Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Hei.Og takk for lenken. Derfra har jeg lastet ned programmet AVIdemux. Det er et svært enkelt program til mitt bruk som bare skal skjøte sammen tre filer til en. Og enda engang, takk for hjelpen. Rumle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå