Gå til innhold

Tap av førerrett p.g.a prikkbelastning

1234567sms

Anbefalte innlegg

Fikk førerkorte beslaglakt i 6mnd når eg blei tat i 79km/t i 60km/t sone.

dette skjedde da 9.10.2017.

Fikk 5300kr i bot og 3 prikker.

6 prikker fra før.

Ein total på 9 tilsvarer 6mnd u lappen i foreskriften om prikkbelastning.

3 av dei prikkenne som eg hadde fra før,går ut 17 dager senere.. 26.10.17

Godtok ingen ting på plassen (kan godta boten,men ikkje tap av førerrett), sa eg ville ha betenkningstid og snakke med ein advokat...

Advokaten seier eg kansje får 1 mnd mindre

P.g.a. at eg er heilt avhengig av lappen i jobb sammenheng, og at jobben er avhengig av at eg jere jobben min, kjører minimun 2timer dagligt med bil, og oppimot 40.000km - 50.000km i året.

Jobber som bergsprenger.

Noken som har vore i samme sitvasjon, eller har "sanne/sikre" fakta å komme med, som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

A: Godtok ingen ting på plassen (kan godta boten,men ikkje tap av førerrett)

B: P.g.a. at eg er heilt avhengig av lappen i jobb sammenheng

A: Du har oppført deg slik i trafikken at regelverket tilsier tap av førerrett. Dette er ikke noe du kan avvise.

B: At du er avhengig av lappen er irrelevant. Du burde ha tatt hintet og lagt om kjørestilen din da du fikk de første 6 prikkene.

Lenke til kommentar

Godtok ingen ting på plassen (kan godta boten,men ikkje tap av førerrett), sa eg ville ha betenkningstid og snakke med ein advokat...

Advokaten seier eg kansje får 1 mnd mindre

P.g.a. at eg er heilt avhengig av lappen i jobb sammenheng, og at jobben er avhengig av at eg jere jobben min, kjører minimun 2timer dagligt med bil, og 

I denne konkrete saka så er det ikkje nødvendigvis ein fordel å ikkje godta førarkortbeslag, med 9 prikkar så mister du uansett førarkortet, spørsmålet er berre for kor lenge.

Foredelen med å ikkje samtykke til førarkortbeslag er at du setter tidspress på politiet før du kan hente ut førarkortet igjen, kjem saka opp seinare og du blir frådømt førarkortet så startar tapstida å løpe frå domsavsigelsen. Fordelen med å samtykke er at då startar tapstida å telle frå dagen du leverte frå deg førarkortet.

Ellers så bør du absolutt søke om å få redusert tapstid når saka di har blitt avgjort.

Terskelen for å få redusert tapstid skal være høg, så sannsynlegheita for å få gjennomslag er lav.

Normalt sett så må du kunne vise til at førarkorttapet gir urimelige store konsekvensar. Dei vanligaste eksempela er dersom førarkortbeslaget øydelegg sjåføren sin muligheit til å fullføre utdanning eller liknande som vil få utilsikta konsekvensar lenge etter tapstida, eller dersom førarkortbeslaget gir konsekvensar for uskyldig tredjepart. Eksempel på slike konsekvensar for tredjepart er dersom du har nær familie som var avhengig av deg for å kjøyre dei til regelmessig sjukeshusbehandling av alvorleg sjukdom, eller dersom du har barn som ikkje har anna muligheit til å kome seg til skule/barnehage utan at du kjøyrer dei.

Vær varsom med å vise til jobbsituasjon, det argumentet vil sjeldan nå fram sidan det var ein forutsigbar konsekvens av å miste førarkortet, og at det å være avhengig av førarkortet i jobbsamanheng burde våre ein desto sterkare grunn til å følge trafikkreglane.

Du har uansett ingenting å tape på å søke, du får mest sannsynleg avslag, men du vil ikkje kunne få lenger tapstid. Derfor kan du like godt søke om redusert tapstid.

Lenke til kommentar

Snylter: Det er trist å se at du og din paranoia fortsetter å besudle tråder her inne i håp om å prøve å skyve på hvordan verden virker.

Trådstarter: Ikke så mye annet å bidra med en at det kan være greit å bare ta straffen for en gangs skyld. Du gjør deg ingen tjenester ved å prøve å bekjempe dette. Be jobben om å permitere deg hvis du ikke kan gjøre jobben din uten førerkort, og gå via NAV for å holde ting under kontroll til du har fått tilbake førerkortet.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Du har 6 måned for å lære av feilene dine. Neste gang mister førekortet for godt, bare ha det i hodet!

Det er særdeles få som mister førerkortet "for godt", hva nå enn du mener med det.

"For alltid" betyr 5 år om det er dette du tenker på.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Snylter: Det er trist å se at du og din paranoia fortsetter å besudle tråder her inne i håp om å prøve å skyve på hvordan verden virker.

Jeg påpeker bare at det ikke er noen grunn til å stole blindt på myndighetene, det er heller ingen grunn til å naivt følge alt myndighetene sier uten å protestere.

Det er forresten en eller annen moderator som har hatt det morsomt med sletteknappen uten å informere noe om bakgrunnen for det.. Er vel en av statens lojale slaver..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...