Gå til innhold

Droppe ut av studie?

reinsdriver

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg studerer for tiden engelsk årsstudium. Problemet er at jeg ikke interesserer meg i det hele tatt, og at jeg gruer meg til hver eneste forelesning. Jeg kommer aldri i gang med oppgaver og liknende fordi jeg mangler motivasjonen til det. Har funnet ut at jeg ikke skal fortsette med engelsk videre i utdanningen og finner derfor ikke det er noen motivasjon for å gjøre skolearbeid og innleveringer. Over alt der jeg leser anbefales det at man fortsetter til jul pga. stipendet. Men greia er at det ene faget jeg har er jeg svært sikker på at jeg kommer til å stryke på, og vil derfor ikke få omgjort lånet til stipend likevel. I tillegg er jeg bundet til husleie fram til juni, så er egentlig avhengig av studielån/penger siden jeg er borteboer. 

Spørsmålet mitt er, hva bør jeg gjøre? Vet noen om det går an å for eksempel droppe ut nå og ikke fullføre dette semesteret, for så å ta neste semester, og få poengene som et halvårsstudium? 

Endret av reinsdriver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vurdere å fullføre fag du kan tenke deg å ta med deg videre. Jeg går ut i fra du skal ha exphil enten dette semesteret eller neste. Exphil er et fag som inngår i de fleste universitetsstudium, og som kanskje de fleste helst vil gjøre kun en gang (?). Derfor er det greit å slippe å mangle exphil senere, om du skal studere igjen. Om du burde slutte tvert kommer jo helt an på hva du tenker å gjøre videre, hvor lett du ser for deg at det er å få jobb osv. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Du burde vurdere å fullføre fag du kan tenke deg å ta med deg videre. Jeg går ut i fra du skal ha exphil enten dette semesteret eller neste. Exphil er et fag som inngår i de fleste universitetsstudium, og som kanskje de fleste helst vil gjøre kun en gang (?). Derfor er det greit å slippe å mangle exphil senere, om du skal studere igjen. Om du burde slutte tvert kommer jo helt an på hva du tenker å gjøre videre, hvor lett du ser for deg at det er å få jobb osv. 

Har Exfac som er et slikt fag som jeg har dette semesteret. Men lurer på om jeg får lånet omgjort til stipend om jeg står og gjennomfører kun 3 av de 4 fagene?

Lenke til kommentar

Dropp ut av studiet, ikke hvis å fortsette bare for å gjøre det!

Bare sørg for å bestå minst ett fag, slik du kan søke omgjøringslån ved behov senere.

Bare sørg for å bestå exphil, så ordner resten seg.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke droppet ut før jeg evt hadde skaffet meg en jobb. Dersom du er avhengig av studielånet til å finansiere hverdagen, så er dette en svært viktig faktor å ta til etterretning!

Samtidig tenker jeg: Hvorfor søkte du deg inn på studiet i første omgang? Det må ha vært en motiverende faktor fra før, og hva har så skjedd med denne? Er du egentlig lei, eller kan det være at du saboterer for deg selv, er deprimert, eller av andre årsaker ikke klarer å studere?

For hvis dette er noe du egentlig ønsker, så er det kjedelig å gi opp nå, for så i etterkant gå rundt og angre på at man ga opp.

Lenke til kommentar

Jeg søkte studiet fordi jeg tenker å gå politiutdanning neste år, og ville i utgangspunkt ikke ha friår eller dra i militæret. Fant derfor ut og ble rådet til å bare ta et årsstudium i noe jeg interesserer meg for. Skal innrømme at jeg ikke gjorde mye research da jeg bestemte meg for engelsk, fordi jeg tenkte det ville være mye mere givende enn å kun lese Shakespeare og analysere dikt. Har iallefall lært til senere at jeg skal gjøre myye grundigere research og sjekke opp hvilke fag som inngår i studiet osv.. Har en del penger å gå på, og har en liten helgejobb på siden, så er ikke krise om jeg ikke får noe fulltidsjobb med en gang.

Men jeg lurer på om det går ann å kun fullføre 2 fag nå til jul for eksempel, for så å velge litt bedre fag til neste semester, slik at jeg fortsatt kan få lån til neste halvår? Og om jeg i såfall mister alt av stipend?

Endret av reinsdriver
Lenke til kommentar

Har Exfac som er et slikt fag som jeg har dette semesteret. Men lurer på om jeg får lånet omgjort til stipend om jeg står og gjennomfører kun 3 av de 4 fagene?

Man får omgjort en del lån til stipend per fag man består. Det er dermed ikke nødvendig å bestå alle fagene for å få omgjort noe lån til stipend, men jo flere fag du består jo mer omgjøres.

Lite forbehold om at det er noen år siden jeg selv mottok studielån, så reglene kan ha endret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...