Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Trodde alle franskmenn snakket fransk.Alt er fransk, men med forskjellig ordforråd og til og med forskjellige tider for verb blir det likevel som forskjelige språk. Dette definerer tidlig hvilken klasse man tilhører.Jeg må kommentere, all den tid jeg snakker fransk. Det er veldig unyansert det du sier her. Høflighetsendelsen bruker man bare til ukjente/eldre. Dette går ikke direkte på klasse selv om det i noen tilfeller kan oppfattes slik. Og det er ikke forskjellige språk, men man har en elitistisk kultur.At man kan være dus eller dis har man på flere språk... selv på norsk og det er ikke det jeg snakker om. Det har ingenting med ordforråd eller forskjellige tider for verb å gjøre.Kan du forklare hva du mener da? Jeg er veldig nysgjerrig på akkurat dette! En link holder altså! Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Trodde alle franskmenn snakket fransk. Alt er fransk, men med forskjellig ordforråd og til og med forskjellige tider for verb blir det likevel som forskjelige språk. Dette definerer tidlig hvilken klasse man tilhører. Dette kalles dialekter, og er noe helt annet enn forskjellige språk. Dialekter er vanlig i stort sett alle land, og er i stor grad påvirket av geografi og din egen kultur. Hvordan er Norge bedre med alle våre dialekter? Folk fra Oslo og omegn forstår jo knapt noe annet enn østlandsk... I tillegg har vi to skriftspråk, både bokmål og nynorsk som er likestilte. Men alt er fortsatt det samme språket: NORSK! (vi har for øvrig to ulike språk i Norge også, hvis du regner med samisk) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Dette kalles dialekter, og er noe helt annet enn forskjellige språk. Dialekter er vanlig i stort sett alle land, og er i stor grad påvirket av geografi og din egen kultur. Hvordan er Norge bedre med alle våre dialekter? Folk fra Oslo og omegn forstår jo knapt noe annet enn østlandsk... De har selvsagt også dialekter i Frankrike. Sosiolekter er noe annet enn dialekter. Vanligvis er sosiolekter bare ordforråd og uttale, men i noen land er det også forskjeller i bruk av grammatikk. Alle bruker for eksempel ikke subjontif. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Dette kalles dialekter, og er noe helt annet enn forskjellige språk. Dialekter er vanlig i stort sett alle land, og er i stor grad påvirket av geografi og din egen kultur. Hvordan er Norge bedre med alle våre dialekter? Folk fra Oslo og omegn forstår jo knapt noe annet enn østlandsk... De har selvsagt også dialekter i Frankrike. Sosiolekter er noe annet enn dialekter. Vanligvis er sosiolekter bare ordforråd og uttale, men i noen land er det også forskjeller i bruk av grammatikk. Alle bruker for eksempel ikke subjontif. Dialekt / sosiolekt er vel hipp som happ. Tror ikke du tok essensen av innlegget. Poenget var at det finnes variasjoner av språk i alle land, men det gjør det fortsatt ikke til et nytt språk. I Frankrike både snakker de og skriver fransk. De har ett språk. Det er ikke tilfelle at de har flere språk, selv om franskmenn fra ulike steder eller kulturer snakker ulikt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Her jeg bor er sosiolektene to forskjellige språk. Overklassen snakker engelsk, de fattige snakker tagalog. Går man i en dyr bydel, så snakker lokalbefolkningen engelsk seg i mellom. Det er helt vanlig for overklassefamilier og kun bruke engelsk til barna sine fra den dagen de blir født. Under presidentvalget var det en politikker som ble latterligjort fordi han snakket tagalog på talerstolen. En politikker er alltid medlem av den øverste overklassen. Endret 19. oktober 2017 av Skurupu Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Dette kalles dialekter, og er noe helt annet enn forskjellige språk. Dialekter er vanlig i stort sett alle land, og er i stor grad påvirket av geografi og din egen kultur. Hvordan er Norge bedre med alle våre dialekter? Folk fra Oslo og omegn forstår jo knapt noe annet enn østlandsk... De har selvsagt også dialekter i Frankrike. Sosiolekter er noe annet enn dialekter. Vanligvis er sosiolekter bare ordforråd og uttale, men i noen land er det også forskjeller i bruk av grammatikk. Alle bruker for eksempel ikke subjontif. Jo, alle bruker subjunktiv. Det er bare slik at noen bruker det mer enn andre, og i offisielle dokumenter blir det brukt veldig mye (litt som byråkratspråk på norsk). Dette finner man igjen i alle språk, som f.eks. tysk, der det korrekte skriftspråket er svært avansert og de fleste bruker forenklinger. Jeg gjentar, det er ikke forskjell i grammatikken på fransk. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Her jeg bor er sosiolektene to forskjellige språk. Overklassen snakker engelsk, de fattige snakker tagalog. Går man i en dyr bydel, så snakker lokalbefolkningen engelsk seg i mellom. Det er helt vanlig for overklassefamilier og kun bruke engelsk til barna sine fra den dagen de blir født. Under presidentvalget var det en politikker som ble latterligjort fordi han snakket tagalog på talerstolen. En politikker er alltid medlem av den øverste overklassen. Nå snakker du om filippinene. De har to offisielle språk: engelsk og filippinsk (tagalog). Diskusjonen dreier seg derimot om Frankrike, etter en påstand fra robertaas om at de har flere språk her. Det stemmer ikke, de har bare fransk! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Jeg har bodd i USA, Norge, Danmark, Kina og New Zealand. Dette er min rangering etter hvor godt jeg likte meg. 1. New Zealand 2. Kina 3. USA 4. Danmark 5. Norge Hva likte du med New Zealand? Tryggheten, naturen, skattenivået? Maten, været, menneskene? Og hva er det du ikke liker med Norge? Eller er Norge bra, bare at alle de andre er bedre? Det var mye jeg likte med New Zealand, eller i dette tilfellet Auckland. New Zealand er blant verdenstoppen i økonomisk frihet og holdningen er at velferdystemet skal bare fungere som et sikkerhetsnett, ikke at de skal kontrolere livet ditt. I New Zealand betaler en gjennomsnittelig arbeider ca 15 - 20% inntektskatt, 11% arbeidsgiveravgift og 15% MVA og vesentlig lavere avgifter enn i Norge. Du må betale litt mer i eiendomskatt, men etter å betale så lite i skatt så er det ingenting du bryr deg om. New Zealand er ikke et land som prøver å gjennomføre idiotiske reformer som f.eks. DAB og offentlig byråkrati fungerer vesentlig bedre enn i Norge. New Zealandere er vesentlig enklere å bli kjent med, de trenger ikke alkohol for å bli kjent med hverandre. Det er en stor forståelse for at folk er forskjellige og har ulike meninger. Været er varmere, det finnes masse gode resturanter med lave priser, fast food kjedene gir meg den usunne gode maten jeg vil ha. Mediene er ikke spesielt venstrevridde, og om du ikke liker det offentlige tilbudet så finnes det alltid private alternativer. Dessverre er New Zealand for langt fra Norge, og siden jeg ble sammen med en dame fra Kina så ga det ikke mening å bli i New Zealand. Og hva er det du ikke liker med Norge? Eller er Norge bra, bare at alle de andre er bedre? Årsaken til at Norge er nummer 5, er fordi jeg ville ikke bodd i et land som er vesentlig dårligere enn Norge. F,eks. jeg valgte Danmark over Sverige fordi jeg visste at jeg ikke vil like meg bedre i Danmark enn i Sverige. Jeg dro dit pga familiegjenforening og måtte derfor gjøre en søknad. I Danmark var ventetiden 2 uker, i Sverige var ventetiden 18 måneder. Jeg har delte meninger om Norge. Jeg liker godt norsk natur, min familie, norske lønninger og arbeidstider. Men det er mye som irrtierer meg grenseløst som dårlig vær, usosiale menneskener, kjedelig og dyr mat, offentlig byråkrati og mediene. I tilegg føler jeg at Norge går feil vei. Kina har sine ulemper som f.eks. internett, men jeg har det bedre her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå