Gå til innhold

Hvilke land har du bodd i?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd i USA, Norge, Danmark, Kina og New Zealand.

Dette er min rangering etter hvor godt jeg likte meg.

1. New Zealand

2. Kina 

3. USA 

4. Danmark

5. Norge 

Hva likte du med New Zealand? Tryggheten, naturen, skattenivået? Maten, været, menneskene?

Og hva er det du ikke liker med Norge? Eller er Norge bra, bare at alle de andre er bedre?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Har bodd flere år i Frankrike og fått litt innsikt i hvordan samfunnet egentlig fungerer. Det er mye å like, men det er mye korrupsjon og det er et samfunn med veldig adskilte klasser. De går til og med på forskjellige skoler og snakker ikke samme språk.

Har ikke bodd i New Zealand, men har i flere år hatt omgang med folk derifra og også bodd noen dager hos en familie i New Zealand. Jeg skjønner godt at folk liker seg der. Det er lite land i utkanten slik som Norge, det er mye eksotisk natur og alt sammen fungerer stort sett på engelsk vis i motsetning til mange tropiske land. Det er også mye vær og man må regne med å bli våt av og til. Alle jeg var i kontakt med var veldig skikkelige med en positiv holdning, glimt i øye og møtte motgang med sort humor... litt nordnorsk vil jeg nesten si.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Og hva er det du ikke liker med Norge? Eller er Norge bra, bare at alle de andre er bedre?

Ved å bo i utlandet lærer man seg også mye om hjemlandet sitt på godt og vondt.

Norge har mye mere sosial mobilitet enn andre land og alle har i grunnen en økonomisk sikkerhet som gjør at langt flere enn i andre land klarer starte noe nytt og tjene gode penger på det.

Samtidig er det tabu i Norge å vise rikdom eller skille seg ut. Å vinne i fotball, ski, vinne i lotto eller vinne i realitykonkurranse på TV er stort sett de eneste måtene det er akseptert å være "vinner" i Norge. Kommer man seg frem på andre måter så skal man mistenkeliggjøres og kritiseres hver gang man viser seg offentlig.

Man tror også at det kun er én måte å løse utfordringer, at Norge har svaret på alt og at det er vår oppgave å spre dette til hele verden.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Trodde alle franskmenn snakket fransk. 

Det kjipe med New Zealand er at det ligger så langt unna alt. Blir veldig dyrt å reise, uansett hvor man skal (muligens med unntak av Australia). Men isolasjonen kan også ha sine positive sider. 

Lenke til kommentar

Norge har mye mere sosial mobilitet enn andre land 

Det kommer an på hva du mener med sosial mobilitet. Det er ikke lett å bli styrtrik i Norge og det er vanskelig å bli lutfattig. De fleste er noenlunde like rike. Sånn sett er mobiliteten liten. 

Enig i at Janteloven er et problem i Norge. Man får mye mer respekt og beundring i land som USA. 

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du mener med sosial mobilitet. Det er ikke lett å bli styrtrik i Norge og det er vanskelig å bli lutfattig. De fleste er noenlunde like rike. Sånn sett er mobiliteten liten.

Med sosial mobilitet menes at man lett kan endre sosial status fra den foreldrene hadde. Nå viser faktisk statistikk at Norge er landet med størst andel styrtrike og at en mindre andel av disse enn i andre sammenlignbare land arvet rikdommen. Man kan mene at enda flere burde blitt veldig rike eller at alt ikke er perfekt i Norge, men at vi har veldig høy sosial mobilitet vil man ikke klare diskutere seg unna.

https://www.dn.no/nyheter/okonomi/2015/03/14/0842/Norge/konomiprofessor-lett--bli-rik-i-et-land-som-norge

Alle i Norge har mulighet til å gå på de beste skolene i landet og derved kjempe på ganske så like fot om mange av de beste jobbene

i landet. Det er faktisk ikke så mange land hvor det er slik.

Lenke til kommentar

Med sosial mobilitet menes at man lett kan endre sosial status fra den foreldrene hadde. Nå viser faktisk statistikk at Norge er landet med størst andel styrtrike og at en mindre andel av disse enn i andre sammenlignbare land arvet rikdommen. Man kan mene at enda flere burde blitt veldig rike eller at alt ikke er perfekt i Norge, men at vi har veldig høy sosial mobilitet vil man ikke klare diskutere seg unna.

https://www.dn.no/nyheter/okonomi/2015/03/14/0842/Norge/konomiprofessor-lett--bli-rik-i-et-land-som-norge

Alle i Norge har mulighet til å gå på de beste skolene i landet og derved kjempe på ganske så like fot om mange av de beste jobbene

i landet. Det er faktisk ikke så mange land hvor det er slik.

Jeg trodde det handlet om hvor rik man kan bli. I Norge er det såpass små forskjeller at det er lett å klatre. Men rik blir man ikke. Og hvis man ved et mirakel klarer å bli rik, så stikker man fra Norge. Alle rikinger flagger ut. Rett og slett fordi Norge ikke er lagt til rette for rike. 

Og med rik så mener jeg ikke en godt betalt jobb i et høystatusyrke som lege eller advokat. Jeg mener fuck you-rik. Fuck you-rike er ikke slaver for andre, de er frie og jobber for seg selv og gjør som de vil. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jeg trodde det handlet om hvor rik man kan bli. I Norge er det såpass små forskjeller at det er lett å klatre. Men rik blir man ikke. Og hvis man ved et mirakel klarer å bli rik, så stikker man fra Norge. Alle rikinger flagger ut. Rett og slett fordi Norge ikke er lagt til rette for rike. 

Og med rik så mener jeg ikke en godt betalt jobb i et høystatusyrke som lege eller advokat. Jeg mener fuck you-rik. Fuck you-rike er ikke slaver for andre, de er frie og jobber for seg selv og gjør som de vil.

Sjekket du linken jeg oppga?

"Her har personer med formue på minst 30 millioner dollar fått betegnelsen «rike», mens dem med minst 100 millioner dollar er «superrike». 

Undersøkelsen viser at regnet per million innbyggere har:
  • USA: 124,6 rike og 36,5 superrike personer
  • Norge: 472,8 rike og 63,6 superrike"

Joda, Norges rikeste person har flyttet fra Norge, men ellers er det nok mere snakk enn virkelig flytting.

Kina og Russland har tilsammenligning mange superrike og nesten alle disse er ikke rike pga. rike foreldre. Man skulle tro dette betyr høy sosial mobilitet, men det er så få per million som klarer oppnå dette at sosial mobilitet som et resultat ikke blir så stor som i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Alt er fransk, men med forskjellig ordforråd og til og med forskjellige tider for verb blir det likevel som forskjelige språk. Dette definerer tidlig hvilken klasse man tilhører.
Jeg må kommentere, all den tid jeg snakker fransk. Det er veldig unyansert det du sier her. Høflighetsendelsen bruker man bare til ukjente/eldre. Dette går ikke direkte på klasse selv om det i noen tilfeller kan oppfattes slik. Og det er ikke forskjellige språk, men man har en elitistisk kultur. Dvs at man dyrker de beste og omtrent neglisjerer alle andre, noe som selvfølgelig fører til klasse-skille, men det kommer mer av faktumet at de middels gode og de dårlige blir overlatt til seg selv i skolen.

Som nordmann ser man ikke hvor godt man har det før man bor utenlands en stund. Da ekskludert pensjonister på Mallorca og andre som ikke er engasjert i statlige institusjoner i landet. Det er her Norge virkelig trumfer de fleste andre. Vi har faktisk et inkluderende samfunn.

Lenke til kommentar

Hva er det med Danmark som er bedre enn Norge? Er det folka som er bedre, eller er det rett og slett bare det å få en forandring på hverdagen som løfter de over Norge? Ser en nevnte Danmark på fjerdeplass over Norge på femteplass.

Kan det være ølkulturen, så man får seg rimeligere alkohol? Kan jo tenkes at det scorer godt hjem hos noen nordmenn.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alt er fransk, men med forskjellig ordforråd og til og med forskjellige tider for verb blir det likevel som forskjelige språk. Dette definerer tidlig hvilken klasse man tilhører.
Jeg må kommentere, all den tid jeg snakker fransk. Det er veldig unyansert det du sier her. Høflighetsendelsen bruker man bare til ukjente/eldre. Dette går ikke direkte på klasse selv om det i noen tilfeller kan oppfattes slik. Og det er ikke forskjellige språk, men man har en elitistisk kultur.

At man kan være dus eller dis har man på flere språk... selv på norsk og det er ikke det jeg snakker om. Det har ingenting med ordforråd eller forskjellige tider for verb å gjøre.

Lenke til kommentar

Dere som har bodd i flere land, er dere født og oppvokst på plassen eller har dere flyttet dit i voksen alder?

Det beste blir litt sånn: født og oppvokst i Norge, få seg gratis utdanning, nyte godt av rettigheter/goder/sikkerhet, tilegne seg rikdom/midler og så flytte utenlands.

Avhenger av situasjonen i utlandet selvfølgelig, rike foreldre eller ikke f.eks.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Syv år i Storbritannia; to i Sør-England, fem i Skottland.

Mye likt Norge, men for å ha det bra (etter norsk standard) må man ha en godt betalt jobb.  Sosiale ytelser (arbeidsledighetstrygd, sykelønn, pensjon, whatever) var latterlig lave da jeg bodde der og er lavere nå.  Generelt lønnsnivå likeså og laaangt flere direkte fattige mennesker enn vi er vant med her på berget.  Utenfor større byer finner man alltid store "housing estates", typisk med en mengde høyblokker som er mange tiår gamle og aldri vedlikeholdt og hvor en stor del av beboerne er andre, tredje eller fjerdegenerasjons arbeidsledige.  Med de store mengdene av dop, børst og vold, både ute og inne, som følger med denslags forhold.

Med en god jobb og en grei lønn er Storbritannia imidlertid langt å fortrekke fremfor Norge.  Lavere priser på det meste, gratis og minst like godt helsevesen, og et kultur og underholdningstilbud som er ca. 122 ganger bedre enn her.

Ellers var mye veldig likt: jantelov, helgefyll, konstant klaging på vær, byråkrati og det meste annet.  Denslags er i grunnen temmelig universelt; det merkes bare så mye, mye bedre i et bittelite land som Norge.

Lenke til kommentar

Noe annet som man merker er at pris og kvalitet i utlandet har et mye større spektrum for en rekke varer. Det gjelder mat, møbler, klær og mange typer elektronikk. Man finner tilsvarende de billigste varene i Norge, men til lavere pris og også varer som er enda billigere og med dårliger kvalitet. Når man så går oppover i kvalitet øker prisen lite i Norge mens den raskt kan mangedobles i utlandet. Dette er luksusvarer til de rikeste. Det kommer av flere faktorer: man har ordninger for å sikre minimum standard i Norge, vi har dårligere utvalg/mindre konkurranse, nesten alle i Norge tilhører middelklassen og nesten alle kan kjøpe noe som er forbeholdt en liten elite i andre land.

Mange blir forvirret av dette.

-"Jeg har smakt EU-melk og den smakte elendig" kan man høre av folk som har smakt billig melk. Tanken at det kan finnes melk i forskjellig pris- og kvalitetenivå er helt fjernt for nordmenn.

-Mange gjør elendige kjøp av elektronikk på ferie i Syden da de tror alt er billigere i utlandet. Alle kan kjøpe de fleste typer elektronikk i Norge og prisene er derfor lavere her.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...