Redaksjonen. Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 En konkurrent til Tesla Model 3 er på vei.Slik blir de elektriske sportsbilene fra Volvo Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) "– Du vil oppleve Polestar 1 som en elbil, som har mulighet for ytterligere dytt ved hjelp av forbrenningsmotoren"Flott. Elektrisk drift er fremtiden.Og (elektrisk) rekkevidde utover 15mil vil nok også snart komme, når Hydrogen blir rekkeviddeforlenger istedet for bensin. Skjønt rekkevidden vil ikke bety så mye når Hydrogen for nye 50 mil kan fylles på 3 minutter.Men/og råstoff til store batterier vil nok bli vanskelig etterhvert pga. mangel på nødvendige mineraler. "Ifølge FT krever VW-anbudet tilførsel av 80 000 til 130 000 tonn kobolt, i et marked med en totalforsyning på over 100 000 tonn i året." http://www.mining.com/vw-lowballs-cobalt-producers-fails-secure-ev-supply/ Endret 17. oktober 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 En ladbar hybrid med skikkelig rekkevidde (15 mil). Meget interessant. Lurt av Volvo å begynne med en eksotisk bil der betalingsviljen er høy. Likedan svært interessant salgsmodell (abonnement). Håper Volvo snart kommer med en vanlig bil med tilsvarende rekkevidde! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Synes Volvo har treffet veldig bra med utseende på bilene sine de siste årene men denne her ser da ikke ut, håper for kjøpere sin del at den er billig. Lenke til kommentar
Minecraftmann Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 "– Du vil oppleve Polestar 1 som en elbil, som har mulighet for ytterligere dytt ved hjelp av forbrenningsmotoren" Flott. Elektrisk drift er fremtiden. Og (elektrisk) rekkevidde utover 15mil vil nok også snart komme, når Hydrogen blir rekkeviddeforlenger istedet for bensin. Skjønt rekkevidden vil ikke bety så mye når Hydrogen for nye 50 mil kan fylles på 3 minutter. Men/og råstoff til store batterier vil nok bli vanskelig etterhvert pga. mangel på nødvendige mineraler. "Ifølge FT krever VW-anbudet tilførsel av 80 000 til 130 000 tonn kobolt, i et marked med en totalforsyning på over 100 000 tonn i året." http://www.mining.com/vw-lowballs-cobalt-producers-fails-secure-ev-supply/ Ikke alle elbiler som bruker kobolt da. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Flott. Elektrisk drift er fremtiden. Og (elektrisk) rekkevidde utover 15mil vil nok også snart komme, når Hydrogen blir rekkeviddeforlenger istedet for bensin. Det er jo ikkje meir elektrisk rekkjevidde med ein fordyrande rekkjeviddeforlengar på hydrogen, i staden for ein bensinmotor som genererer straumen. Elektrisk rekkjevidde er det du kan lade batteriet med. Skjønt rekkevidden vil ikke bety så mye når Hydrogen for nye 50 mil kan fylles på 3 minutter.Sjølvsagt. Hydrogen kostar like mykje og fører til like store CO2-utslepp som bensin. Du vil helst køyre mest mogeleg elektrisk, for det er mykje billigare. Men/og råstoff til store batterier vil nok bli vanskelig etterhvert pga. mangel på nødvendige mineraler.For ikkje å snakke om at den totale produksjonen av platina i verda berre held til å forsyne 7‰ av det årlege salet av bilar på verdsbasis med brenselceller. "Ifølge FT krever VW-anbudet tilførsel av 80 000 til 130 000 tonn kobolt, i et marked med en totalforsyning på over 100 000 tonn i året."Det finst fleire batterikjemiar som ikkje brukar eit gram kobolt i bruk i elbilar i dag. Dersom kobolt-mangel faktisk vert eit problem (problemet var større før – marknadsprisen på kobolt var dobbelt so høg for ti år sidan som i dag), brukar ein batteri med mindre eller ingen kobolt. 5 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 "– Du vil oppleve Polestar 1 som en elbil, som har mulighet for ytterligere dytt ved hjelp av forbrenningsmotoren" Flott. Elektrisk drift er fremtiden. Og (elektrisk) rekkevidde utover 15mil vil nok også snart komme, når Hydrogen blir rekkeviddeforlenger istedet for bensin. Skjønt rekkevidden vil ikke bety så mye når Hydrogen for nye 50 mil kan fylles på 3 minutter. Men/og råstoff til store batterier vil nok bli vanskelig etterhvert pga. mangel på nødvendige mineraler. "Ifølge FT krever VW-anbudet tilførsel av 80 000 til 130 000 tonn kobolt, i et marked med en totalforsyning på over 100 000 tonn i året." http://www.mining.com/vw-lowballs-cobalt-producers-fails-secure-ev-supply/ Hva er det med deg og kobolt? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Fri.. trekker frem Kobolt fordi det er et punkt noen elbiler har et etisk problem. Kongo er verdens nest største produsent av Kobolt og de sosiale forholdene rundt deler av utvinningen i det landet er høyst kritikkverdig. Hvis kobolt-prisen stiger videre kan det kanskje lønne seg å gjenåpne koboltproduksjon i Norge? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Fri.. trekker frem Kobolt fordi det er et punkt noen elbiler har et etisk problem. Kongo er verdens nest største produsent av Kobolt og de sosiale forholdene rundt deler av utvinningen i det landet er høyst kritikkverdig. Hvis kobolt-prisen stiger videre kan det kanskje lønne seg å gjenåpne koboltproduksjon i Norge? Interessant. Hvor i Norge har dette foregått, og hvor stor er forekomsten? Men Blaafargeverket selvfølgelig. Takk for påminnelse. https://www.dagbladet.no/tema/blaafarvevaerket-hadde-80-prosent-av-verdens-koboltproduksjon/60681632 Endret 17. oktober 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Blaafarveverket i Modum i Telemark Buskerud. Produksjonen stoppet i 1898. Forekomsten er nok mye større enn den de klarte å utnytte den gangen. Jeg har dessverre ikke konkrete tall. Inntil slutten av 1800-tallet ble verdens behov for koboltforbindelser dekket av forekomster i Tyskland, Ungarn og Norge (Modum blaafarveværk). I 1864 ble store forekomster oppdaget i Ny-Caledonia, noe som medførte nedleggelse av den norske produksjonen i 1898. Rike forekomster er videre kjent i Canada, Kongo (Zaïre), i Myanmar, Marokko, Australia, Zambia o.a. En stor del av verdensproduksjonen foregår nå i Kongo. Store uutnyttede forekomster av kobolt finnes i manganknoller på havbunnen, trolig ca. 9,8 milliarder tonn. Koboltinnholdet i knollene er typisk 0,35 %, men kan gå opp i 2 %. https://snl.no/kobolt Endret 18. oktober 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 "– Du vil oppleve Polestar 1 som en elbil, som har mulighet for ytterligere dytt ved hjelp av forbrenningsmotoren" Flott. Elektrisk drift er fremtiden. Og (elektrisk) rekkevidde utover 15mil vil nok også snart komme, når Hydrogen blir rekkeviddeforlenger istedet for bensin. Skjønt rekkevidden vil ikke bety så mye når Hydrogen for nye 50 mil kan fylles på 3 minutter. Men/og råstoff til store batterier vil nok bli vanskelig etterhvert pga. mangel på nødvendige mineraler. "Ifølge FT krever VW-anbudet tilførsel av 80 000 til 130 000 tonn kobolt, i et marked med en totalforsyning på over 100 000 tonn i året." http://www.mining.com/vw-lowballs-cobalt-producers-fails-secure-ev-supply/ Hva er det med deg og kobolt? Batterier er flotte greier. Derfor. Og ikke bare Kobolt, men også Litium. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Spennende abbonementsordning. Jeg håper Polestar/Volvo er inne på noe der. Det gjør at de potensielt kan få godt betalt for bilene og samtidig få kosbare biler i retur etter 2-4 år, som kan pusses opp og abboneres ut på nytt. Det virker som Polestar 1 er et konsept/chassi som er myntet på lang levetid med mange større midtlivs-oppgraderinger. Jeg liker ideen og tror den er mer bærekraftig enn dagens konsept der de profitterer på kort levetid (høyt salg av nyproduserte biler) og innhøsting av fortjeneste via service og deler. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Polestar 1 vil ikke bli produsert i tilstrekkelig antall til å være interessant. Men det blir spennende å se hva de får til med Polestar 2. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 (endret) Blaafarveverket i Modum i Telemark. Produksjonen stoppet i 1898. Forekomsten er nok mye større enn den de klarte å utnytte den gangen. Jeg har dessverre ikke konkrete tall. Inntil slutten av 1800-tallet ble verdens behov for koboltforbindelser dekket av forekomster i Tyskland, Ungarn og Norge (Modum blaafarveværk). I 1864 ble store forekomster oppdaget i Ny-Caledonia, noe som medførte nedleggelse av den norske produksjonen i 1898. Rike forekomster er videre kjent i Canada, Kongo (Zaïre), i Myanmar, Marokko, Australia, Zambia o.a. En stor del av verdensproduksjonen foregår nå i Kongo. Store uutnyttede forekomster av kobolt finnes i manganknoller på havbunnen, trolig ca. 9,8 milliarder tonn. Koboltinnholdet i knollene er typisk 0,35 %, men kan gå opp i 2 %. https://snl.no/kobolt Modum i Buskerud. Omtrent midt i Buskerud. Blaafarveverket ligger i Haugfoss, rett utenfor Åmot For de som ser på skihopping så er dette 15min fra Vikersund Endret 18. oktober 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Flott bil og med en rekkevidde som gjør at den i realiteten er en el-bil i 90 %av bruken, men likevel har muligheten til å kjøre langt lengre. Forøvrig må jeg bare påpeke at logoen var skrekkelig lik DS som har blitt frankrikes nye høystatusmerke: Logo DS: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/DS_Automobiles_logo.svg/2000px-DS_Automobiles_logo.svg.png Logo til Polestar ser dere på bildene i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå