Gå til innhold

I april neste år flyr det nye jetflyet de første Widerøe-rutene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære TU, dette var en merkelig artikkel. Er Embra broren til Lotto-maskinen EMBLA, eller mener dere det brasilianske Embraer? Hva med å skrive litt om flyet, og fremlegge et resonnement om hvorfor akkurat dette flyet vil påvirke turismen? Dagens Bombardier DCH8-Q400 har jo stor rekkevidde (OSLO-MILANO er fløyet med denne), så hvorfor er Embraer E-190E2 et fremskritt? Mindre utslipp pr. sete-km? (tvilsomt). 15% høyre cruise hastighet (lite merkbart). Flere seter (marginalt). Er jetfly automatisk et fremskritt fremfor durboprop (ihvertfall ikke miljømessig). For meg er denne artikkelen gratis promo av Widerøe. Dette fremstår som hastverksjournalistikk basert på en pressemelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I en pressemelding beskriver Widerøe E-190-E2 som neste generasjons miljøvennlige fly, og sier flyet vil bidra til en bærekraftig framtid for norsk luftfart". Massiv økt bruk av jetfuel fører overhodet ikke til en mer bærekraftig framtid for Norge. Hadde de nye flyene brukt hydrogen fra elektrolyse, så hadde jeg vurdert å bruke ordet bærekraftig. Utsagnet over må trolig komme fra en direktør (uten kunnskaper) eller fra et reklamebyrå.

 

Skal sjekke om dette nye flyet bruker mindre drivstoff per setemil enn Widerøes øvrige fly (tviler på det). Selv ikke det er hovedpoenget, da Widerøes hovedambisjon er øke trafikken vesentlig, hvilket strider mot alle klimamål vi har. Skal luftfarten ha livets rett på både kort og lang sikt, må totale CO2-utslipp ned år for år. Det kan bare skje med ny teknologi og ikke med marginalt bedre teknologi år for år (eller dramatisk nedskjæring av transportvolum år for år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklamebyrå eller en intern PR-ansvarlig - jeg ser ikke helt forskjellen.

 

Vekst i flytrafikken er selvsagt ikke bærekraftig eller miljøvennlig, selv om det bruker mindre drivstoff per setekilometer enn fly designet for korte strekninger og korte rullebaner. Trist å se på at selv TU omtaler økt flytrafikk i positive ordelag. Som forurenserne selv skulle sagt det.

 

En annen ting er at luftfarten får rabatt på CO2-avgift fordi de slipper ut så mye og er sterkt konkurranseutsatt (sammenlignet med CO2-avgifter for bil). Den rabatten bør ta slutt. Håper EØS går inn og advarer mot videre forskjellsbehandling. For ordens skyld, langdistansefly har et forbruk i størrelseorden dobbelt så høyt som biler, regnet per setekilometer. Kortere strekninger har ennå høyere forbruk per setekilometer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Reklamebyrå eller en intern PR-ansvarlig - jeg ser ikke helt forskjellen.

 

Vekst i flytrafikken er selvsagt ikke bærekraftig eller miljøvennlig, selv om det bruker mindre drivstoff per setekilometer enn fly designet for korte strekninger og korte rullebaner. Trist å se på at selv TU omtaler økt flytrafikk i positive ordelag. Som forurenserne selv skulle sagt det.

 

En annen ting er at luftfarten får rabatt på CO2-avgift fordi de slipper ut så mye og er sterkt konkurranseutsatt (sammenlignet med CO2-avgifter for bil). Den rabatten bør ta slutt. Håper EØS går inn og advarer mot videre forskjellsbehandling. For ordens skyld, langdistansefly har et forbruk i størrelseorden dobbelt så høyt som biler, regnet per setekilometer. Kortere strekninger har ennå høyere forbruk per setekilometer.

 

Flytrafikk er verre enn som så, og E-190-E2 er intet unntak. Flytrafikken har større klimavirkning enn CO2-utslippene alene tyder på – dels fordi CO2-utslipp i 10–12 km høyde har større virkning enn bakkenære utslipp, dels fordi flyene også slipper ut andre klimagasser.

Ifølge https://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=ee7a6390-60bb-4949-b69f-e68a7bccf788&groupId=10370 gir virkningen av CO2-utslipp I gjennomsnitt «en forsterkningsfaktor på 1,8, som her antas å være et konservativt anslag.er en faktor på 1,8». Forsterkningsfaktoren er anslått til 2,0 for lange flyreiser og 1,3 for korte, f.eks. Oslo–Bergen.

Medregnes virkningen av andre klimagasser, blir resultatet enda verre: I 2010 førte en flytur New York–Los Angeles til ca. 715 kg CO2-utslipp pr. passasjer på økonomiklasse, men bidraget til global oppvarming tilsvarte ca. 1917 kg CO2, nesten tre ganger så mye (http://www.yesmagazine.org/planet/kicking-the-habit-air-travel-in-a-time-of-climate-change?utm_source=wkly20101217&utm_medium=yesemail&utm_campaign=mrNevins). På korte turer blir forholdet noe mindre, men fortsatt vil bidraget til gloabl oppvarming bli mer enn dobbelt så stort som de faktiske CO2-utslipp.

Det er også lett å regne ut at nettovirkningen av utslippene fortsatt vil bli svært stor biodrivstoff, selv om enkelte prøver å markedsføre dette som veldig miljøvennlig.

Pål Jensen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...