Gå til innhold

Verdens første autonome, elektriske containerskip skal erstatte titusener av lastebilturer på veiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant utvikling.

Med 110kw motor vil en rundtur på ca 5+5 timer til Larvik kreve nær 1,5 MWh, altså god reserve i batteriet. Neste punkt på dagsorden er ladepunkter. Hvis vi antar at skipet fremover også skal gå til Fredrikstad eller Oslo, vil det kreve påfyll av 5MWh eller mer på maks et par timer. Ladeinfrastruktur med minst 5MW ladepunkter blir nødvendig.

Innen 10 år: Hurtigruten? Da snakker vi 50 MW ladepunkter for å fylle på til batteri på 100MWh for en 8-10 MW motor som går opptil 8 timer mellom hver havn. Til et batteri ombord på 1000 ganger størrelsen av Teslas største i dag.

Lenke til kommentar

Interessant utvikling.

Med 110kw motor vil en rundtur på ca 5+5 timer til Larvik kreve nær 1,5 MWh, altså god reserve i batteriet. Neste punkt på dagsorden er ladepunkter. Hvis vi antar at skipet fremover også skal gå til Fredrikstad eller Oslo, vil det kreve påfyll av 5MWh eller mer på maks et par timer. Ladeinfrastruktur med minst 5MW ladepunkter blir nødvendig.

Innen 10 år: Hurtigruten? Da snakker vi 50 MW ladepunkter for å fylle på til batteri på 100MWh for en 8-10 MW motor som går opptil 8 timer mellom hver havn. Til et batteri ombord på 1000 ganger størrelsen av Teslas største i dag.

 

Hva er din epost? Det umulige er mulig.... Erik ianssen, Selfa Arctic AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...